Sånglöf
23-07-2012, 15:32
Har ett litet äppelträd som jag planterade i våras, ett Katja på en A2-stam.
Har börjat fnula lite på det där med uppbyggnadsbeskäring, allt det här är nytt för mig och känns där av lite klurigt.
Det jag undrar lite över främst är det här med toppskott och konkurrensskot. Lite bilder för att underlätta:

I min värld är alltså det skottet som är gulringat toppskottet. Är det rödringade skottet ett konkurrensskott som ska bort?
En bild på lite avstånd kommer här:

Vad ser ett tränat öga? Nåt jag ska tänka på vid beskäring av detta?
Den röda ringen markerar här ett annan rakt uppskjutande skott från en mindre gren, ska den bort iom att det inte tillhör toppskottet?
Slutligen en bild av trädet från en annan vinkel, den röda ringen markerar här samma gren som i föregående bild. Här ser ni oxå det som jag tror är toppskottet, växer med ganska stor vinkel. Är det ok? Nåt annat som ni reagerar på om ska bort? Alla tips mottages med glädje!
Mia i trädgården
23-07-2012, 19:45
Hej
Välkommen till Odla. Här finns en massa trevliga människor o kunskap. Eftersom du planterade trädet i våras bör du nog vänta till nästa år att beskära. Rekommendationen brukar vara att låte trädet rota sig första året, med alla blad o grenar i behåll för att samla kraft. Unga träd bör beskäras på våren, jag låter någon annan här beskriva hur du bör göra just ditt träd.
Det du kan göra är att se till att vattna ordentligt, minst 50 l / vecka under bladsässongen, brukar Cilla skriva (Cilla är ett av proffs proffsen här på Odla som ger goda råd, så detta har jag snott fr henne ;-)
Kolla även så att trädet kommer att få ordentligt m plats. Jag har råkar ut för att plantera ett träd för när mur o häck (visste inte bättre då) o nu har jag problem m att trädet inte kommer att få plats så som den vill utveckla sin krona. Kolla hur stort trädet beräknas bli (sort + grundstam bestämmer trolig storlek). Om du ser att trädet kommer att krocka m hus, andra träd m.m. kan det vara klokt att flytta på det redan nu innan det rotat sig o vuxit sig stor.... men du kanske redan tänkt på det vid planteringen o då är allt frig o fröjd, så är det bara att pyssla om trädet så det får en god start. Ett sätt är att se till att inte gräs växer under kronan. Gräset tar både näring o vatten som trädet behöver.
Lycka till!
Mia
Mia i trädgården
23-07-2012, 20:01
Hej igen
Glömde skriva att det är inte den röd resp gulmarkerade grenarna som konurrerar utan du skall titta längre ner mot infästningen på stammen. Det är i så fall den grenen som du ritat på och den grenen till höger som den som konkurrerar (i första bilden). Men vilken du skall välja för att ha som toppskott låter jag någon annan rekommendera.
Utifrån dina frågor kan jag se att du både läst på en del och funderat, kul! Det är så man lär sig!
Hej!
Det är inte självklart vilket som är toppskottet här, och då menar jag vilken av grenarna från stammen som är mest lämpad att bli topp. Den du bör välja är den som har lättast att bli en rak fortsättning på stammen. Man kan staga en gren så att den bildar en rak fortsättning på stammen men ofta rättar detta till sig av sig själv så småningom.
Om du satte trädet i våras behöver du inte bekymra dig för beskärning på ett tag. När du väl börjar beskära är vårvintern bästa perioden för unga träd, beskärning då stimulerar tillväxt och det är ju tillväxt man vill ha på unga träd.
Det viktigaste nu är att trädet växer. Det trädet behöver är att du tar bort grässvålen (gräs med rötter) ca 1,5 meter diameter runt stammen. Gräs är en stor konkurrent med de unga träden, tar ca 45 minuters regn och dessutom en massa näring. Under 3-5 år är det bra att hålla gräsfritt under kronan så att trädet slipper konkurrensen.
Istället kan du i området så i ettåriga växter du tycker om, eller som proffsen (jordbrukare) gör med sina jordar för att få så billig och bra jordförbättring som möjligt - så i gröngödslingsfrö. Blandning finns att köpa som fröpåse i trädgårdshandeln. Man kan så nu och få en sen blomning.
För det nyplanterade trädet är det viktigast de första åren att
- det får vatten. 50 liter i veckan under bladsäsong, 70 liter när det blir lite större.
- det slipper konkurrera med gräs
- stöden tas bort när trädet står fast i marken (vanligt är att det tar 1 år)
Sedan med uppbyggnadsbeskärningen:
- att den sker på vårvintern så att tillväxt stimuleras (undantag finns, detta är inte ett sådant)
- att den inriktar sig på att lyfta kronan så att de nedersta krongrenarna inte måste sågas av när de blir grova och långa. De nedersta grenarna komemr för alltid sitta på samma höjd men blir grövre, på A2-träd sträcka sig ca 6 meter ut från stammen åt alla håll, bli förgrenade och bära frukt så att de hänger ned
- att man tar bort dubbeltoppar. En sådan är inte det du rödmarkerat, ett konkurrensskott är ett som har samma riktning och växer från stamma ställe uppåt, dvs två grenar som eftersträvar att bli toppar. Mellan dubebltoppar är det ofta skarp grenvinkel, som leder till invuxen bark sedan och det är inte mest hållbara grenstrukturen.
I övrigt finns en hel del bra att hämta från beskärningslitteraturen, och det finns dessutom olika sätt att skära och välja kronform. Jag jobbar ofta med traditionell 45-graderskrona, dvs topp och sidogrenar ska fälja 45 graders upp och nedvänt V de första åren. På så sätt får man ett tydligt toppskott med genomgående stam, man får bra proportioner i kronan och det är enkelt att se vilka grenar man kan ta bort som inte får framtid (plats) när de blir grövre.
Men som sagt, viktigast är att du får trädet att fortsätta växa och att du inte behåller lågt sittande grenar en längre tid.
Jag är på semesterresa och kommer strax att befinna mig utanför internets räckvidd, men det finns många andra som kan svara här och det finns också en hel del att läsa med sökfunktionen. Välkommen också till Fruktträdtipset, som finns nåbar från länken nedan.
Sånglöf
28-07-2012, 07:29
Tackar för tipsen!
Det här med att lyfta kronan, stiger den ingenting med att trädet växer? Kommer alltså grenarna på stammen sitta i den höjd dom gör nu hela tiden? Om man väljer att ta bort någon av de nedre, kommer det nya grenar från toppskottet då?
Grenar sitter alltid där dom sitter, tillväxt på längden sker bara i kvist(gren)spetsar, en förvedad gren växer enbart på bredden.
Du ska deffenitivt ta bort lågt sittande grenar i takt med att trädet växer, annars kommer du inte kunna gå under trädet när det blivit större.
Ja det kommer absolut nya grenar från toppskottet.
Läs länken Cilla tippsade om så hittar du info om var och hur man lägger ett snitt när man beskär ett träd.
Jag skulle börja med att ta bort de små fjutt kvistarna längst ned på stammen i vårvinter och endast spara de tre huvudgrenarna. Nästa gång jag beskar trädet skulle jag välja den största grenen av de två grenarna i toppklykan som stamm och ta bort den andra, tredjegången skulle jag ta bort den tredje huvudgrenen.
Hej
Du ska tänka nu att
skötsel träd bra nu för att trädet ska etablera sig, de är första två år efter plantering, sedan du kan fråga efter beskärning., för att finns olika beskärning former till exempel som, Fan- eller koniska, koniska invers. globulära
H.Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.