Jennie Pettersson
Hej alla i forumet!
Jag är nybörjare på rosor, förutom ett par stora, fina klätterrosor (Flammentanz och honungsros). Nu vill jag utöka och anlägga en rosenträdgård, och har börjat skissa, planera & drömma. Jag tänker mig att göra en krokig gång med glesa plattor i trädgården, och på sidorna om den olika stora grupperingar av olika rosor. Helst skulle jag vilja sätta igång med projektet i höst, men vill först rådfråga er som har mer erfarenhet av rosor. Är det bättre att köpa och plantera barrotade rosor på hösten eller på våren? Spelar det någon roll vilket man väljer? Vad tycker ni är fördelar respektive nackdelar med vår & höst? Jag tar tacksamt emot goda råd på vägen smile.gif
Bassam
Hej

Man kan plantera alla växter hela året, på grunt att under plantering behåller växter hela rötter, men om man plantera i sommar behöver man hjälpa växter med vatten.

H.Bassam
kerstin z5-6
Nej det kan man inte.I zon 1-4 kan du höstplantera i zon 5-8 gäller våren.Barrotat tar sig" bäst tycker jag, efter som jag inte vet var du bor har jag svårare att ge råd om vilka rose.gif
Jennie Pettersson
CITAT (kerstin z5-6 @ 23-07-2012, 22:55) *
Nej det kan man inte.I zon 1-4 kan du höstplantera i zon 5-8 gäller våren.Barrotat tar sig" bäst tycker jag, efter som jag inte vet var du bor har jag svårare att ge råd om vilka rose.gif

Tack, Kerstin smile.gif
Jag bor i Västerås, har zon 2-3. Jag tänkte isåfall dra igång mitt projekt i samband med att Flora Linnea börjar sin höstförsäljning av barrotade rosor över nätet i början av oktober. I första hand tänker jag sikta in mig på såna rosor som beskrivs som tåliga och friska, och om det går bra kanske jag fortsätter med några lite "svårare" sorter längre fram.

Jag kan tillägga att jag SJÄLVKLART förstår att det inte går att plantera rosor i trädgården under vintermånaderna när marken är stelfrusen, så det är ingen risk att jag tar till mig rådet av Bassam här ovanför. Nog för att jag betraktar mig som nybörjare när det gäller rosor, men jag är inte helt tappad bakom en vagn wink.gif
kerstin z5-6
Lyllo:)
I den zonen kan du lugnt höstplantera och ha nästan vad du vill i rosurvalet:) Grattis
Mkt vatten mer än man tror, vid plantering,ingen gödsel på hösten de ska bilda rötter och vintra in.
Du kan ha alla rosor jag skulle vilja ha:)Bra ide att börja med tåliga, säkra kort.Plantera dem så att du sparar" en del läplatser där det tinar fort och är milt klimat till de du vill ha sen ..sk kinkeputtar:)
Lycka till!!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon