Jennie Pettersson
Hej alla i forumet!
Jag är nybörjare på rosor, förutom ett par stora, fina klätterrosor (Flammentanz och honungsros). Nu vill jag utöka och anlägga en rosenträdgård, och har börjat skissa, planera & drömma. Jag tänker mig att göra en krokig gång med glesa plattor i trädgården, och på sidorna om den olika stora grupperingar av olika rosor. Helst skulle jag vilja sätta igång med projektet i höst, men vill först rådfråga er som har mer erfarenhet av rosor. Är det bättre att köpa och plantera barrotade rosor på hösten eller på våren? Spelar det någon roll vilket man väljer? Vad tycker ni är fördelar respektive nackdelar med vår & höst? Jag tar tacksamt emot goda råd på vägen smile.gif
Bassam
Hej

Man kan plantera alla växter hela året, på grunt att under plantering behåller växter hela rötter, men om man plantera i sommar behöver man hjälpa växter med vatten.

H.Bassam
kerstin z5-6
Nej det kan man inte.I zon 1-4 kan du höstplantera i zon 5-8 gäller våren.Barrotat tar sig" bäst tycker jag, efter som jag inte vet var du bor har jag svårare att ge råd om vilka rose.gif
Jennie Pettersson
CITAT (kerstin z5-6 @ 23-07-2012, 22:55) *
Nej det kan man inte.I zon 1-4 kan du höstplantera i zon 5-8 gäller våren.Barrotat tar sig" bäst tycker jag, efter som jag inte vet var du bor har jag svårare att ge råd om vilka rose.gif

Tack, Kerstin smile.gif
Jag bor i Västerås, har zon 2-3. Jag tänkte isåfall dra igång mitt projekt i samband med att Flora Linnea börjar sin höstförsäljning av barrotade rosor över nätet i början av oktober. I första hand tänker jag sikta in mig på såna rosor som beskrivs som tåliga och friska, och om det går bra kanske jag fortsätter med några lite "svårare" sorter längre fram.