SandraK
23-07-2012, 16:47
Hej
Är ny på det här forumet och går i växthustankar.
Vi har kommit så långt att vi vill bygga ett eget i trä, glas i väggarna och plast i taket.
Det vi har fastnat vid är grunden.
Finns det några fler nackdelar med en gjuten platta förutom att man inte har flexibiteten.
Odlingsmässigt vill vi ha krukor och lösa odlingsbäddar.
Vi har väldigt mycket mördarsnigel och vi vill ju inte ha in dom.
Sandra
Vet inte om man ser det som en nackdel - men det tenderar att komma en del vatten på golvet i ett växthus, och om man har en gjuten platta måste man nog ordna någon slags avrinning så man inte riskerar att vattnet blir stående......
SandraK
24-07-2012, 22:28
Avrinning i golvet har vi oxå tänkt på att man behöver. Har tänkt sätta in en golvbrunn och ha fall till den.
Ingen annan som har tankar om detta?
/ Sandra
Greenroomer
08-08-2012, 11:06
Hej SandraK!
Jag tycker du mycket väl kan ha gjuten platta eller ett stenbelagt golv. Det finns dock flere saker att ta i beaktande när man gjuter. Grundlägg på frostfritt djup, dränera och ha kapillärbrytande skikt är viktiga saker att beakta. Att ha stengolv inomhus är heller inga problem, golvbrunn är en möjlighet eller gör som jag som stensatte golvet med lutning till mitten och avrinning ut under dörren. Enkelt och fungerar alltid. Stengolv har ju även andra fördelar, anser jag:
- utjämnar temperaturskillnaderna (lagrar solvärme)
- torrare klimat inomhus
- växthuset kan användas som uterum på ett helt annat sätt än ett jordbelagt golv
- skadedjursbekämpningen är enklare när man kan ta ut hela odlingskrukan på en gång
Detta var nu några saker som jag kom att tänka på.
Kolla gärna min lilla blogg om mitt växthusbygge med stengolv
http://greenroomer.blogspot.com
ogräset
05-11-2012, 06:45
Hejsan!
Sonen byggde ett växthus i trä för ett antal år sedan, det är en prydnad för trädgården. Vi lade sten som golv och det fungerar väldigt bra.
Ha det bra!
Birgitta
Växthus_DSC7211.jpg
Åh vilket vackert växthus!!!
Duktig son du har!
Chili Linkan
08-11-2012, 11:29
Ja det var riktigt snyggt! Så vackert med trä.
Taket är helt underbart! Och med den rundande formen där framme, blir nästan som ett altare!
Nu har jag ett fint och stort växthus men när det blir dags för nästa så kanske man skulle flirta med sonen din!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.