merlin68
Funderar på att ta lite sommarsticklinar av lavendel (angustifolia). Hur ska sticklingarna se ut, halvt förvedade eller gröna och hur långa? Ska jag ha de i växthuset eller gräva ner de i rabatt? Hur lång tid tar det tills de rotar sig? confused.gif
Bengalow
Du tar fatt i en gren, drar den nedåt, så att du får med dig en del av "barken". Denna sätter du i en kruka med jord, vattna, glöm, vattna lite då och då...Det är otroligt lätt att ta sticklingar av lavendel och föröka.
Egentligen äe det lite sent på året, det bör ske INNAN midsommar, skriver en del experter, men vi har klarat det in i augusti.
KRT
Jag brukar ta klippet som blir över när jag beskär mina plantor och sticka ner i en kruka, ställa lite skuggigt och sedan vänta.
Men jag har också tagit sticklingar på sensommaren och det har blivit plantor av dem också. Jag brukar inte ta med klack, utan klipper bara rakt av utan att tänka så mycket på hur jag klipper. Det brukar bli ganska bra det också tummenupp.gif
merlin68

Nu har jag tagit några sticklingar och planterat de i en kruka som jag ställt i växthuset. Hoppas de klarar sig men det är kanske i varmaste laget i växthuset?
sven1122

Jag vill också sätta sticklingar i kruka, men måste jag lämna bara minimalt tre-fyra översta bladen ?

Jag är rädd för att de annars torkar ut och möglar ?

Ger sticklingar rötter i vatten, som t ex basilika ?
KRT
CITAT (merlin68 @ 25-07-2012, 15:53) *
Nu har jag tagit några sticklingar och planterat de i en kruka som jag ställt i växthuset. Hoppas de klarar sig men det är kanske i varmaste laget i växthuset?

Lavendel är inte speciellt värmekrävande, så jag tror faktiskt att de mår lika bra (om inte bättre) ute... Jag brukar sätta dem i ett skuggigare läge ( på norrsidan av en liten häck är favoritplatsen just nu smile.gif) eftersom det minskar risken att jorden torkar ut. Inne i växthuset blir det varmare och jorden lär torka fortare så du måste vara mer observant och vattna oftare än om du sätter dem skuggigt ute.

CITAT (sven1122 @ 28-07-2012, 17:59) *
Jag vill också sätta sticklingar i kruka, men måste jag lämna bara minimalt tre-fyra översta bladen ?
Jag är rädd för att de annars torkar ut och möglar ?
Ger sticklingar rötter i vatten, som t ex basilika ?

Jag brukar inte ta bort så mycket av bladen, rensar bara stjälken jag sätter ner i jorden (så de inte möglar), men låter resten sitta kvar.
Om de ger rötter i vatten vet jag inte, har aldrig provat smile.gif
sven1122

Tack KRT,

jag sätter dem i jorden, tack.

men, ändå är intressant att veta, ger de rötter i vatten som basilika ?
Bengalow
Varför inte prova själv, sven, så kanske du kan komma med goda råd till oss efter den erfarenheten...!
CillaM
Nu skulle jag själv inte ta sticklingar av lavendel. Men däremot så, kolla runt på olika sidor vilka firmor som säljer fröer. Så, låt stå ute, eller i växthus o kolla in läget nästa vår.
merlin68
CITAT (CillaM @ 30-07-2012, 20:59) *
Nu skulle jag själv inte ta sticklingar av lavendel. Men däremot så, kolla runt på olika sidor vilka firmor som säljer fröer. Så, låt stå ute, eller i växthus o kolla in läget nästa vår.

Varför avråder du från sticklingar, är de väldigt svårrotade? confused.gif
CillaM
CITAT (merlin68 @ 01-08-2012, 19:25) *
Varför avråder du från sticklingar, är de väldigt svårrotade? confused.gif

Den bästa tiden för sticklingar är april-maj-juni, då tillväxten i varje planta, tack vare ljuset, är enorm. När man passerat midsommar då ljuset avtar, och som växterna känner på sig, speciellt de som är förvedade, satsar de på frösättning. Man kan, å andra sidan göra avläggare på lavendel, långa förvedade grenar som man kan lägga mot jorden o sedan ha en grenklyka eller en tyngt på. Nästa år kan man, om man har tur, se havläggaren rotat sig.

Att ta sticklingar och få dom rotade är inte svårt, om man gör det på den första delen av året, som jg skrev april-maj-juni. Det KAN gå senare men jag har testat en del med lavendel o de vill inte riktigt senare.
Bengalow
Gack ut och gör ett försök vetja! Det kan ju inte annat än misslyckas. Jag har tagit sticklingar långt in i augusti, som tagit sig bra, fast vi bor i Skåne, där mörkret redan börjar göra sig påmint...
Men det är som CillaM säger...ljuset är väsentligt för sticklingar.
kerstin z5-6
Lavendel tar sig bäst april-Juni om man stickling förökar
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon