silas
Hej!

Jag skulle behöva er hjälp med tips och inspiration. Är mycket tacksam om någon vill ta sig tid och ork att hjälpa mig fundera!

Jag har en stor granhäck (10 meter lång, 3-6 meter hög på sluttande tomt) som jag skulle vilja ersätta med något annat. Problemet med granhäcken är att den är för hög (skuggar nästan hela tomten), för bred och att den måste klippas varje år för att inte bli ännu högre. Jag planerar att hugga ner den, men vill ändå gärna ha något insyns- och vindskydd.

Insyns/vinskyddet behöver inte vara vare sig särskilt högt (1,5 meter räcker) eller helt tätt. Höjd ca 1,5-3 meter, helst inte alltför brett (men det är inte jätteviktigt), ska inte behöva beskäras varje år. Tomten sluttar, och allra helst skulle jag vilja ha ett skydd som kan vara någon meter högt längst upp på tomten, och tre meter längst ner. Jag vill helst komma undan så enkelt och billigt som möjligt ... wink.gif

Jag bor i zon 3, uppe på en höjd med stenig, näringsfattig jord. Eftersom det växt gran på platsen länge så gissar jag att jorden nu är rätt sur. Kan någon häckväxt tänkas trivas i det? Antar att syrén inte är att tänka på? Kanske ett levande pilstaket?

Jag har även funderat på att bygga ett staket/plank/spaljé som kan täckas med klätterväxter. Tänker mig att det är lättare att förbättra jorden för 2-3 klätterväxter än för en hel häck. Men de staket och plank jag tittat på har sett rätt trista ut. Funderade på att bygga ett själv, men gissar att jag är en lite för ovan och otålig byggmästare för att det ska vara en bra idé. Men kanske en armeringsmatta som bara fästs i staketstolpar? För visst kan man klippa/såga till det i vilken höjd man vill? Då skulle jag ju kunna göra etage med olika höjd.
kerstin z5-6
[attachment=71550:20120622...py_small.jpg]malus sargentii
tjatar på om denna ,tål all jord är vacker året om
silas
Å, den verkar jättevacker, tack för tipset! Men kan man klippa och hålla den hyfsat låg (om man vill)? Växer den snabbt?
Huggorm
Är det bara en granhäck så är väll jorden på sidorna hygglig. Annars har jag märkt att efter att man sågat ner en gran så tar det flera år innan det börjar växa gräs och annat i jorden runt stubben. Det verkar nästan som om det frigörs något ämne från rötterna när de förmultnar.

Vill du ha en klassisk klippt häck funkar annars bok bra även där det är surt. Men det kräver förstås en del pyssel och omvårdnad det också. Vill du ha en klätterväxt att täcka ett plank med kan vildvin fungera, den verkar acceptera det mesta.
Azur
Du kan ju också kalka marken när ni gräver för den nya häcken för att höja pH.

Ett värre problem blir nog just grävandet, det blir mycket stubbar och rötter av en sån där häck.
silas
Tack för svar!

Häcken är rätt bred, så det finns inte mycket sidor bredvid som inte är försurade. Och rötterna ja, de antar jag kommer att vara ett stort problem ... Tror ni att man kan gräva planteringsgropar emellan dem, eller kommer jag att behöva dra upp alltihop? (Hu!)
Huggorm
Visst kan man gräva mellan dem, men man blir nog tvungen att använda korp. Sedan skall man ju egentligen alltid jordförbättra när man planterar häck, eller åtminstone gräva upp jorden så den luckras. Men hackar man där man kommer åt så räcker det nog långt också, trots allt är det ingen som förbereder för frösådda träd och buskar i naturen. Och granrötterna förmultnar ju snart och blir till bra jord för de nya plantorna.
Bassam

Hej

Resterna av gamla träd blir naturlig gödsel med tiden.

Obs
Man kan inte fängsla själv med sur jord, Om du behöver plantera växt som behöver kalk jord, du behöver bara blanda grop jord med lite kalk.

H.Bassam
KRT
CITAT (silas @ 24-07-2012, 09:48) *
Tack för svar!

Häcken är rätt bred, så det finns inte mycket sidor bredvid som inte är försurade. Och rötterna ja, de antar jag kommer att vara ett stort problem ... Tror ni att man kan gräva planteringsgropar emellan dem, eller kommer jag att behöva dra upp alltihop? (Hu!)

Jag tror det bästa (och i längden kanske enklaste) är att hyra in en grävare i någon storlek för att få upp stubbarna.... Tror det blir svårt att få några nya växter att trivas i gyttret av rötter och stubbar som blir kvar efter en granhäck. Risken är att växterna dör och du får hålla på att gräva om och plantera nytt flera gånger. Visserligen är det "enklare" att lämna stubbarna och hoppas det går att lösa ändå, men enligt min erfarenhet är den typen av "genvägar" oftast senvägar och i slutänden önskar man att man gjort det ordentligt från början (iaf brukade jag önska det, numera har jag lärt mig att göra saker ordentligt från början wink.gif)
silas
Att hyra in en grävare är tyvärr inte ett alternativ (bor en bra bit från vägen, och misstänker att det blir dyrt och svårfraktat ...), så testar nog att hacka mig fram så gott det går. Får införskaffa en korphacka snarast! Och förbättra med kalk, kompost och gödsel.

Någon som har fler tips på häckväxter som kan trivas i den tråkiga jorden? Jag tänker att jag skulle kunna kombinera bukettapeln med något lägre, där tomten är som högst.
Huggorm
Häckspirea funkar i dålig jord, om du klipper gräset på sidorna så den inte kan sprida sig
Azur
En lösning kunde vara att göra en "upphöjd rabatt". Dvs tippa en 20-30 cm hög sträng bra jord ovanpå stubbar & rötter och plantera i den.
silas
Är inte 20-30 cm jord ändå på tok för lite för häckväxter?

Ska ta mig en funderare på häckspirean, även om jag inte är helt såld ... Skulle hellre vilja kombinera en bukettapel med något annat vitt.

Tack för alla svar hittills!
Huggorm
30cm jord är ungefär vad det brukar vara på många ställen i naturen, jag har ungefär det på min åker. Kanske 40cm där det är bra. Under det sand, andra kan ha lera istället. Och det funkar utmärkt till träd, de har ändå max 10% av rötterna djupare än så även om de kan välja. Men att bara ha en sträng kan vara dåligt, då måste den nog vara minst en meter bred, helst två för en häck
silas
Hm, då kan det faktiskt vara ett alternativ. Utmärkt! Stort tack för all hjälp!
Bassam
Hej

Häckar behöver grop som 50cm djup, annars ska vi ha problem fram tiden.

H.Bassam
silas
Okej, då försöker jag få till 50 cm. Tack för hjälpen!
Bassam
Hej

Du kan hyra fräs maskin,, maskiner kan fräsa alla saker i jorden, Därför blir det lätt att vända detta avfall till näring.

H.Bassam
silas
Tror tyvärr att det är svårt för mig att få upp en fräsmaskin till tomten, bor långt från väg och uppe på ett berg ... Men tack för tips ändå.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon