Annelianna
23-07-2012, 23:18
Jag är en nybliven trädgårdsägare som behöver er hjälp.
Vi har en yta i trädgården på ca 1500 kvm som tills nyligen varit täckt av sly (ca 2-3 m högt mest björk, men även al, asp, sälg, tall mm). Nu har vi klippt ner slyt strax ovan markhöjd och kvar finns massa korta stubbar ca 5 cm i diameter och massa ytliga rottrådar. Jag undrar vad vi kan göra åt detta. Tänker mig inte att det ska bli en perfekt gräsmatta utan mer av en naturtomt. Men vi har 2 små barn och jag vill inte att de ska snubbla och skada sig på alla stubbar och rötter. Vad finns det för alternativ för att få bort stubbarna och rottrådarna? Måste vi gräva eller kan man fylla på med något?
kerstinbern
24-07-2012, 03:33
Slyet kommer att växa upp mycket fort igen, även om man täcker över så kommer det förmodligen att växa igenom ett ganska tjockt jordlager. Grisar, eller traktor med plog är väl det bästa sättet att få bort det!
fridsbacka
24-07-2012, 07:21
synd ni slog ner allt , är dom tillräckligt små kan man orka dra upp med rotsystemet , men det kommer växa upp igen så gäller att gräva upp allt
Åsa, mälardalen zon 2
24-07-2012, 07:50
Och aspen lär man få kämpa med ett bra tag, eftersom den ju svarar på en nedklippning med att skjuta hundratals rotskott.
Som de andra sagt blir det ett utmattningskrig, det tar flera år innan rotsystemen har slut på näring.
Att pensla med glyfosat ("roundup") är en möjlighet, men det verkar ta rätt dåligt på nya uppslag av sly eftersom man har ett stort rotsystem med ganska liten bladmassa, dvs giftdosen blir låg.
Jag undrar om inte det enklaste är att be någon ploga upp marken, rensa bort så mycket man kan av rötter och stubbar och sedan harva så att man kan så gräs. Gräset och evt uppväxande nya skott/sly kan man sedan klippa regelbundet (innan skotten blir för grova) och på så sätt utarma de rötter/rotsystem som finns kvar i marken.....
Annelianna
24-07-2012, 23:42
Tack för alla svar!
Jag har en svärfar med slåttermaskin (eller hette det så?) som tänker komma till oss och klippa ner allt som växer upp lite då och då. Men även om man tröttar ut rotsystemet så inga nya skott kommer så kommer ju rötter och stubbar finnas kvar.
Så för att sammanfatta era förslag så är det gräva, traktor eller grisar som gäller. Jag gillar iden med grisar bäst. Gäller bara att få med mannen också på det

Tror ni det är genomförbart att använda grisar? Bökar de upp rötterna så att man kan plocka bort dem sedan? Är risken stor att de smiter över till grannen och bökar upp deras trädgård också?
kerstinbern
25-07-2012, 03:57
Om du söker efter markberedning med grisar så kommer du finna många exempel.
Robbanp
25-07-2012, 05:46
Stubbfräsning är det enda realistiska, enligt min åsikt. Att ploga och greja verkar märkligt och grisarna tar väl bara finrötterna, visserligen kan de lossa de grövre lite men du får plocka upp dem själv.
kerstinbern
25-07-2012, 07:55
Hur stubbfräser man 1500 kvm???
Det går naturligtvis att plöja upp med en kraftig plog (och traktor)
Natur liv
25-07-2012, 08:11
Jag har använt mig av två metoder. Mindre stubbar gräver jag bort med hjälp av spade och yxa. Större stubbar som jag inte orkar få bort klär jag in i svart plast. Då avtar växtkraften verkar det som, för efter ett par år orkar jag gräva och yxa bort den. Det blir ändå ett utmattningskrig mot alla skott som växer upp, ibland blir man överraskad över att det helt plötsligt står ett halvvuxet träd utan att man sett det tidigare.
Annelianna
26-07-2012, 06:30
Hur tror ni det skulle bli om man klipper ner allt så långt ner mot marken som möjligt, fyllder på med ett lager jord, sår gräs och sedan klipper allt som kommer upp med gräsklipparen?
Eva i Västerås
31-07-2012, 11:36
Det fungerar nog. Du får en fruktansvärt knölig "gräsmatta", som du får ta hand om sen. det kan man ju göra vartefter rötter och jord sjunker ihop.
Men du måste fylla på rätt tjockt med jord för att kunna jämna ut så inte stubbarna sticker upp. Och det blir inte särskilt vackert, men det är väl inte din stubbåker (!) heller?
varghem
31-07-2012, 14:12
Ekoplugg så du slipper återväxten... sen ruttnar det hela av sig självt ganska snabbt
kerstinbern
31-07-2012, 18:42
CITAT (varghem @ 31-07-2012, 14:12)

Ekoplugg så du slipper återväxten... sen ruttnar det hela av sig självt ganska snabbt
Anar du hur många det skulle gå åt på 1500 kvm? och hur slår man ner dem i tunna slyplantstubbar?
varghem
31-07-2012, 20:42
Ja du... vilket än görs blir det mycket jobb
mari_tres
31-07-2012, 20:47
En tanke bara, hur bra skulle rötterna klara eld, tro?
Eva i Västerås
01-08-2012, 09:22
Vissa dör, men dom värsta slybildarna, som rönn o asp, är anpassade för att rötterna ska skjuta nya skott efter skogsbrand.
Dessutom är det svårt att kontrollerat bränna en så stor yta.
Oavsett vad ni gör, så är det ett jätteprojekt ni har framför er!
Jag kan bara önska lycka till.
merlin68
01-08-2012, 18:22
Ni får plöja upp med plog. Ring någon bonde i närheten...Säger som föregående - det är ett jättejobb att få bort alla stubbar och skott. Omöjlig att ta bort dem för hand på en sådan stor yta.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.