Står i begrepp att anlägga en gräsmatta, men har endast oinitierade kunskaper i ämnet. Gräsmatta kommer att anläggas på två ställen av tomten, där delvis olika förutsättningar föreligger.
Område 1.
På denna yta finns det gått om sten i olika storlekar. Den jord som finns är sannolikt ganska sandig och mager. Från början är området tallskog med mycket surjord. Dräneringen är nog OK eftersom inget vatten blir stående vid kraftigare regn. Är lösningen att jämna till underlaget och sedan lägga ut ett lager matjord för att sedan så eller rulla ut gräs. Det finns både naturliga stenar i marken och en del bergskross från bärlager som lades där under byggtiden av det hus vi har uppfört på tomten. Finns det en risk att all sten på sikt stiger till ytan och gör gräsmattan stenig. Kan man i så fall lägga en duk för att förhindra detta. Hur mycket fylljord respektive matjord behövs för att får en bra gräsmatta. Ytan närmast vägen är extremt hård med fyllmassor som användes när man anlade vägen.
Område 2.
Från början var det tallskog med mossa och ljung, som jag har tagit bort och lagt ett 20 cm tjockt lager med surjord jag fick från grannen. Under jorden finns berg. Vattnet följer berget och samlas i vissa hålor där jag kommer att anlägga en dräneringsbrunn. Är det OK att köra ut ytterligare fylljord och sedan matjord för att så gräset. Hur tjockt lager med jord behövs med tanke på att det är berg under. När det är varmt ute kan man tydligt se att vissa områden torkar ut på grund av att berget lutar och att vattnet därför rinner bort.
Kan bifoga bilder inom kort som på ett bättre sätt visar terrängförhållandena.
Hur ska jag gå till väga vid respektive område.
Tacksam för initierade svar.

Bild1.JPG

Bild2.JPG