Full version: Grön på odling
Grönböna
Hej alla!
Jag är helt ny på det här med odling, tagit över en odlingslott med min sambo och en vän. En äldre dam har haft den och den är full med hennes kärlek till blommor och bär. Jag försöker nu reda ut vad som är vad, för att kunna ge lotten lite nytt liv och ordning i allt det prunkande.
Dessa två blommor har jag listat ut ev. är veronica (ax eller strand eller mitt imellan vet jag ej) och rudbeckia. Kan det stämma?
Vi har även en tremastarblomma har jag förstått efter att ha sett vad andra oldare frågat efter här på forumet. Så skoj med inventering och planering av nya projekt.
Allt gott från en grön en.
kerstin z5-6
Lycka till och så fint att du ser hennes glädje i allt som växer.Ta vara på det du vill ha och gör trådgården till din" den hade jag velat om nån tog över min smile.gif
Grönböna
rose.gif Tack Kerstin!

Ja, vi vill verkligen behålla en del av hennes arbete- därför känns det så kul att försöka ta reda på vad det är hon har odlat. Och att sköta de nu lite risisga vinbär- och hallonbuskarna så att de blir glada igen.
Men vägen till odling går ju verkligen genom lusten till de växter man gillar. Framöver det kommer en del av mina favoriter som får bostätta sig där (lavendel, löjtnanshjärta, smultron!) om de trivs. Men så mycket små överraskningar som finns där, en gullviva som kikade upp på våren, pärlhyacint. Och den buskiga som jag nu tror är en tremastarblomma som sambon vill ha kvar och som jag vill kasta ut whistling.gif

kerstin z5-6
smile.gif man får jämka -veronica är rätt,rudbeckia lika så.Det glömde jag säja:) och jag säjer bara vit löjnatshjärta mmm med blå bergvallmo till:)
Lycka till och fortsätt skriva här:) om lycka,odjur och ogräs:)
hattstugan

Välkommen till Odla!

Kul att du vill vårda om ett tidigare arbete! Men man behöver även få sätta sin egen prägel på kolonilotter och trädgårdar!

Lycka till med ditt intresse!
Grönböna
Hej igen Kerstin- tack för svar! Vad kul och bra att få veta vilka det är som växt upp på lotten. Så vi vet hur de ska skötas. Rudbeckian verkar sprida sig mycket, för den finns verkligen överallt på lotten. Då är den släkt med röd stormhatt om jag fattad det hela rätt?
Ja, jämka får man göra! smile.gif
Lät väldigt snyggt med vit löjtnadshjärta och bergsvallmo! Har du odlat dem ihop?

Tack Hattstugan! Ja, just nu är det ett virrvarr där ute- så det behövs verkligen nya krafter. Det känns jättekul att få sätta ett avtryck där ute. smile.gif
hattstugan

Ja Rudbeckian du har sprider sig ohämmat med frö här hos mig! Den ska egentligen inte vara perenn men här uppträder den som det i zon 3!
Men småplantorna är lätta att ta bort eller flytta om vill det!
Grönböna
Ska man flytta dem på hösten eller våren? Gräver man bara upp jordknölen och flyttar den? Så om vi inte ska behålla alla kan man ge bort dem till någon som vill ha?
Vi bor i zon 1 om det nu gör skillnad på flytt smile.gif. Jag är som sagt på mina första baby steps i det här med odling. Kul att ha hittat hit till detta forum med en massa odlingsglada och kunniga! smile.gif Det är både bildligt och bokstavligt en djungel för mig just nu på vår lott smile.gif

Kan man flytta flox också? Tycker den är fin, men den växer där vi tänkte odla lite sensomamrgrönsaker (pak choi och magold b.la.)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon