batski
Någon här som är intresserad av permakultur?

Permakultur Sverige

Jag tycker det låter som en riktigt bra grej. Både naturvänligt och i längden ganska tidssparande biggrin.gif Än så länge kan jag inte så mycket och har ingen praktisk erfarenhet, men vill gärna lära mig mer (hoppas få tag på en odlingslott till nästa år).

Permaculture, a Beginners Guide
Grönböna
Jag tycker permakultur låter spänande men vet typ inget om det. Stött på begreppet på olika platser men aldrig fördjupat mig i det.
Vill odla ekologist på vår lilla odlingslott, (eller vill och vill, vi gör det. ) och har tankar kring växlebruk och hur man kan jordförbättra genom odling- jag tänker att de tankarna ryms inom permakulturen? (vet som sagt inte så mycket om praktiken kring det, eller teorin för den delen smile.gif )

Kul att du funderar på att skaffa lott! Vi fick vår sent i våras och nu har vi äntligen kommit igång, otroligt kul och återhämtande att vara ute och röja och påta i marken!
batski
Kul att ni fått en lott. Grattis!

Ja permakultur är ju alltid ekologisk och istället för att monokultivera kombinerar man olika växter som funkar bra ihop. Och så använder man bl a. klöver och andra växter som gröngödsel.

I 'Permaculture, a Beginners Guide' står det en del. Men jag undrar på var man får tag på vissa grejer. Man kan t ex. använda algpulver som jordförbättring, men var köper man det?

CITAT (Grönböna @ 25-07-2012, 11:14) *
Jag tycker permakultur låter spänande men vet typ inget om det. Stött på begreppet på olika platser men aldrig fördjupat mig i det.
Vill odla ekologist på vår lilla odlingslott, (eller vill och vill, vi gör det. ) och har tankar kring växlebruk och hur man kan jordförbättra genom odling- jag tänker att de tankarna ryms inom permakulturen? (vet som sagt inte så mycket om praktiken kring det, eller teorin för den delen smile.gif )

Kul att du funderar på att skaffa lott! Vi fick vår sent i våras och nu har vi äntligen kommit igång, otroligt kul och återhämtande att vara ute och röja och påta i marken!

Grönböna
Tack! Det känns superkul!! Här i Malmö har kommunen en kö man kan ställa upp sig på och vi fick en lott ganska snabbt. Det är de mer fancy områdena som är lite svårare att få tag i lott på, där är det köer på flera år... Så himla kul att odla i stad har växt som intresse!
Hur funkar det där du bor? Är det ett kösystem eller hur är det uppbyggt?

Algpulver kan man ju köpa i hälsokostaffär t.ex. bland raw food-produkter. Men det är ju snordyrt smile.gif Försökte googla fram algpulver tänkt för odling men hittar inget, tång verkar man kunna använda (kan man ju samla ute) tror du att det funkar på samma sätt som pulver?

http://www.icakuriren.se/Hem-Tradgard/Plan...dla/god-jorden/

(hittade på alternativ.nu- kolla det forumet om du är intresserad av okonventionell odling)

En annan sak jag tänkte på är att woof:a.
Jobba frivilligt på ekologiska/biodynamiska gårdar för mat och husrum. Säkert finns det gårdar som har permakultur. En vän var ute i Spanien för ett par år sen, det var ett äventyr smile.gif. Jag och min sambo har tänkt att woofa i Sverige som semester- just för att kunna få lära oss saker om odling.

http://www.wwoof.se/se/hem/

Lite random tankar on top of my head smile.gif
merlin68
Jag har odlat på detta vis i mer än 20 år - långt innan jag ens hade hört talas om begreppet giggle.gif Det är ett sätt att leva, nu håller det på att bli mode och då vill folk göra pengar av kunskapen. T ex kostar det tusentals kronor att bli en sk "permaexpert".... Jag hade kunnat tänka mig att undervisa i permakultur själv fast att först behöva lägge ner en massa pengar känns ju som ett fett skämt...
Annars är permakultur riktigt riktigt bra och man slöser inte på moder jords resurser tummenupp.gif
Scout
CITAT (batski @ 25-07-2012, 10:57) *
Någon här som är intresserad av permakultur?

Permakultur Sverige

Jag tycker det låter som en riktigt bra grej. Både naturvänligt och i längden ganska tidssparande biggrin.gif Än så länge kan jag inte så mycket och har ingen praktisk erfarenhet, men vill gärna lära mig mer (hoppas få tag på en odlingslott till nästa år).

Permaculture, a Beginners Guide

Har flera kamrater som håller på med permakultur. Själv har jag bara en odlingslott, och man kommer inte hur långt som helst med 120m2 där man inte får ha växthus eller plantera träd. Odlar bara ätbart. Framför allt är jag mycket nöjd med mina perenna grönsaker, skulle gärna experimentera med någon form av skogsträdgårdskoncept. Den som ändå hade en egen rejäl trädgård...

Om jag hade lite större odlingsyta, ett växthus, en frysbox, en jordkällare och god tillgång till hästskit skulle jag utan problem vara självförsörjande hela året runt. Men man får ta ett steg i taget.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon