Ann i Göteborg
25-07-2012, 10:45
Hej
Tänker mig anlägga en köksträdgård i fyra kvarter med blickfång i centrum. Symmetrisk och med grusgångar mellan kvarteren.
Funderar på odlingskvarter 1 x 1 meter och med grusgång 70 cm mellan varje kvarter. Hörnen på varje kvarter skall kapas så att det finns plats för ett blickfång i centrum, t.ex. en kruka eller liten örtarundel.
Tror ni dessa mått blir bra eller föreslår ni andra mått?
Piccante
25-07-2012, 13:47
man brukar säga att 1,2m är idealet för bredare har man svårt att nå över och då kliver man ofta i bäddarna och trampar ned jorden eller så rensar man inte i mitten. 1x1 m är väl helt oki men blir kanske lite små bäddar om du ska odla tex potatis? Jag funderar på att göra 2x1 eller 2x1,2m på min odlingslott när jag gör om bäddarna till våren.
Ann i Göteborg
26-07-2012, 21:08
Aha, då kanske jag gör 1,2 x 1,2 och kapar mittenhörnet 45 grader för att få bra plats med skottkärran och dessutom en mittplantering. Vad tros om det?
Avgränsning mot gräsmattan? trä, metall eller liten häck (sort?)?
/Ann
Rigoletto
27-07-2012, 13:49
Hej!
Ska du göra 4 st land 1,2 x 1,2 m? Det blir väldigt lite odlingsyta... Vad planerar du att odla?
Med vänlig hälsning
Ann
Ann i Göteborg
27-07-2012, 19:58
Ja inte blir det mycket, men idag har jag två pallkragar så det blir ju mer.
Främst odla bladsallad, spenat, ärtor, persilja, dill, gurka och zucchini. Tomater har jag i krukor istället. Kanske något stånd potatis och en rad morötter. Ingen kål, broccoli eller jordgubbar. Lite mer ordning i växelbruket än vad jag har idag...
Rigoletto
31-07-2012, 08:36
Hej!
Ja, det blir ju definitivt mer än två pallkragar!
Som kantväxt föreslår jag lavendel eller isop. Om man vill byta varje år, tagetes. Eller något ätbart, smultron eller jordgubbar, t ex. Kantväxten lägger i och för sig beslag på viktig odlingsyta, så brädor eller stenar kanske blir bäst som avgränsning.
När jag läste om dina land kom jag att tänka på "odlingsformen" Odla i kvadrat. Googlade och hittade det här arbetet från SLU, om att odla på 6 kvadrat:
http://stud.epsilon.slu.se/1506/1/davidsson_j_290610.pdfBara ett roligt lästips om odling på små ytor! :-)
Hälsningar Ann
Håller helt med om att 1,2m är optimal bredd på odlingsbäddar, med fasta gångar mellan. Samtidigt är 1,2mx1,2m rätt lite, fyra kvarter skulle ge knappt 6m2 odlingsyta. Förvisso 3 gångar så mycket som två pallkragar men inte så mycket.
En lösning är att göra varje kvarter t.ex. 3mx3m och dela upp kvarteret i 2st bäddar 1,2mx3m med en gång mellan. Då får du nästan 30m2 odlingsyta och du slipper fortfarande trampa i bäddarna.
Sen behöver ju inte kvateren vara kvadratiska. Hela anläggningen kan ju vara avlång, utan att det förstör symetrin.
Det beror ju självklart på hur mycket plats du har och hur mycket tid och ork du tänker lägga ner på odlandet.
Själv har jag har delat in min 120m2 odlingslott i ett antal avlånga bäddar ~4mx1,2m, med 0,5m breda gångar mellan, inga kvarter och estetiska mittpunkter, bara bäddar i rader. Och så en fikahörna mellan verktygslådan och kallbänken. Fikahörnan är det viktigaste stället, där man kan sitta och dricka sitt te och titta på hur bra det blivit. 50cm är lagom gångbredd för att rensa ogräs och sånt, vill man köra skottkärra är 70cm ett minimum, mät avståndet mellan fötterna på din skottkärra. Jag skulle definitivt anlägga en gång även mellan gräsmattan och kvarteren. Häckar runt kvarteren är snyggt men tar upp fasligt mycket odlings yta.
Ann i Göteborg
04-08-2012, 19:40
Tack för era svar, det ger ju lite att fundera på så jag behöver ut och mäta. Fortsättning följer...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.