CITAT (Jerrie @ 25-07-2012, 13:43)

Hallå där!
Jag vill plantera om mina inomhusväxter och vill ha lite hjälp med bästa tillvägagångssätt, men främst vilken typ av jord jag ska använda. Växterna jag främst undrar över är:
Yuccapalm
Ficus microcarpa ginseng
Dracaena marginata
Strandkastanj
Tacksam för hjälp!

jag skulle föreslå att du går till en riktig blomsterbutik eller en handelsträdgård. de säljer de bästa sorterna av blomjord. ficus microcarpan är jag inte helt säker på dess krav men de övriga har ej så stora krav på jorden. när du planterar om bör du byta till en kruka med cirka 1.5- 2 cm extra utrymme runt sidorna och försök varligt avlägsna det mesta av den gamla jorden och om det är alldeles fullt med rötter och början till rotsnurr bör man beskära några av rötterna till en del. när du bytt jorden vattnar du igenom plantan men låter inget vatten bli stående under krukan. sen vattnas varsamt den första tiden, altså låt ej bli väldigt torr de första veckorna. näringsvattning behövs ej under den tiden. plantan bör vara relativt nyvattnad innan omplantering för att ej bli onödigt uttorkad under rötternas spridning i den nya jorden. lycka till!