myrtille
25-07-2012, 16:23
Jag är hus- och kattvakt åt min syster i Linköpingstrakten i sommar. Det är väldigt mycket getingar här och de håller på att bygga ett bo i vad jag tror är en ventilgång. Man hör hur det knastrar och surrar i taket. De är fredliga men jag undrar om de kan göra någon skada på huset.
Bilderna föreställer två döda getingar som jag hittat på golvet inomhus. Därför är de lite dammiga. Trots oskärpan hoppas jag att någon kan identifiera sorten. Just dessa två är rätt små, ca 12 mm. Färgen är mörkt gul.
myrtille
25-07-2012, 17:14
Jag tror jag har hittat svaret själv. Det ser ut som en vanlig geting - Vespula vulgaris.
myrtille
25-07-2012, 19:37
Nu har jag tagit en bättre bild, av en levande geting utomhus. Jag är osäker nu om det är vanlig geting. Har läst att de ska ha ett märke i ansiktet som liknar ett ankare, vilket inte den här har.
myrtille
26-07-2012, 08:04
Kan det röra sig om en tyskgeting - Vespula germanica?
Gossen Ruda
28-07-2012, 15:10
Jag funderar mer på en skogsgeting, Dolichovespula sylvestris, men är helt säker om någon dag när jag kollat i mina bestämningsnycklar.
zaaritha
28-07-2012, 21:34
Finns det nå´n art som kallas jordgeting?
När jag var ung kallades nån geting för det!
myrtille
29-07-2012, 12:15
Vad jag förstått är jordgeting och tyskgeting samma art. De bygger oftast bo i marken men kan även göra det i håligheter i hus enligt Wikipedia. Ett kännetecken lär ska vara en till tre prickar i ansiktet vilket jag tyckte stämde med denna, men det kanske finns fler kännetecken. Jag har svårt att se skillnad på getingar.
Gossen Ruda
29-07-2012, 18:48
Jag är inte helt säker pga den ensamma fläcken på munskölden men det borde vara en Tysk geting, Vespula germanica. Den som vanligen brukar kallas för jordgeting är Vespula vulgaris.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.