Full version: Kräftfiske
bergvallmo
Har en stuga, vid inloppet av en sjö, som jag fått av min mormor. Vet att de för länge sedan fångade kräftor här, men att det under många år inte funnits några. Häromdagen låg hunden vid sjökanten och tuggade på något. Och döm om min förvåning när hon hade tagit upp en stor kräfta som hon smaskade i sig. smile.gif

Nu undrar jag om någon har några bra tips vad jag ska agna mjärdarna med sen i höst?
gunsta
Finns nog mycket som duger - när jag var barn på 60-talet och fiskade kräftor använde vi 'vitfisk' d v s mört. sarv, braxen, mm mm. Men inte abborre och liknande. Ibland vet jag att man hällde på terpentin på fisken, men om det hade effekt minns jag inte. Om jag hade lyckan att få fiska nu skulle jag satsa på mört och braxen. God fiskelycka smile.gif.
Azur
Makrill är väldigt bra pga den starka lukten, men vilken fisk som helst går bra - finns det kräftor i sjön brukar burarna bli fulla vad man än agnar med.

Betet får f.ö. inte vara ruttet.
Motti
Har fiskat kräfftor i hela mitt liv och gör så än ,efter som vi har sjötomt nu mer så fiskar vi på Mört och Mört ska det va det är det enda kräfftor ta på allvar !tydligen så har Mörten en dofft som kräfftor gillar något annat är inte att tänka på om man ska fiska Kräfftor.För i tiden fuskades lite då hälde man på ett par droppar terpentin men det är inte lagligt.Här ser vi fram emot Kräfftfisket i Augusti och där vi bor följer man det gammla datumet för Kräfftfiske och sista gången är i slutet på September ,har varit lite dåligt sista åren men vi har väl fått ihop en så där 40 -50 styck.Vi fiskar mest för att det är kul och vi grillar lite tänder Marschaler och dricker lite öl och vin och brukar va en så där 30 pers här i från byn barn och föräldrar grannar mm ,lite av en folkfest
kompiskram.gif Lycka till med kräfftfisket !
Huggorm
Vissa agnar med kokt potatis, men det är säkert en nödlösning om man inte ha riktigt agn
kerstinbern
Och du bör nog vara säker på att du verkligen har fiskerätt och att det är tillåtet att fiska kräftor i sjön
Huggorm
CITAT (kerstinbern @ 26-07-2012, 07:02) *
Och du bör nog vara säker på att du verkligen har fiskerätt och att det är tillåtet att fiska kräftor i sjön

Att tjuvfiska fördubblar nöjet wink.gif
mamamaggan
Vi har fiskat på falukorv med gott resultat .
kerstin z5-6
Mört och leverbitar rå fungerar bra i min sjösmile.gif
bergvallmo
Tack för hjälpen.

Då blir det att försöka få upp några mörtar framöver. Vet inte om det finns brax här. Alltid bra med lite "husmorstips". Hörde på radion idag att de trodde kräftfisket skulle bli dåligt då det är så kallt i vattnet.

Har hört att kräftor är där bottnen är stenig, men där hunden låg och åt kräfta är dett vass och dybotten, så det kanske inte är så noga...

CITAT (mamamaggan @ 26-07-2012, 14:28) *
Vi har fiskat på falukorv med gott resultat .

Ja, jag kanske kan prova med en korvbit om jag inte får upp nån mört. Det är ju lätt att ha hemma. smile.gif
Huggorm
Ett av få bra användningsområden för falukorv rolleyes.gif
Motti
Brax går bra också smile.gif
bergvallmo
CITAT (Huggorm @ 28-07-2012, 00:34) *
Ett av få bra användningsområden för falukorv rolleyes.gif

Jo, om jag ska äta korv så kollar jag vilken som har högst kötthalt i % sen försöker jag undvika att se övriga ingredienser. Vet att jag får svårt att äta i så fall. biggrin.gif
Azur
CITAT (bergvallmo @ 28-07-2012, 09:32) *
om jag ska äta korv så kollar jag vilken som har högst kötthalt i %

Samma här, fast det irriterar mig att det inte finns någon korv med mer än 50% kötthalt som inte innehåller vitlök (blir dålig i magen av vitlök).
Elisabeth-Västkustkolonisten
CITAT (Azur @ 28-07-2012, 10:00) *
Samma här, fast det irriterar mig att det inte finns någon korv med mer än 50% kötthalt som inte innehåller vitlök (blir dålig i magen av vitlök).

Samma här
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon