sammy78
Är nyfiken på vad ni använder för näring till era tomatplantor ?
Jag har 8 olika tomatsorter/tomatplantor i stora krukor som jag "matar" med biobact tomat.

Och de växer på mycket bra ... det enda jag oroar mig för är att tomaterna ska spricka !!
Sedan har jag hört att man ska tillsätta kalcium till tomatplantorna för då minskar risken för sprickor jättemycket ... vet ej om det är sant eller bara myt?
Någon som vet ?!
Tacksam för alla ev. svar !!

Monica M zon 4
Jag brukar använda bra, gödslad jord. Gärna lite vedaska i botten på hinken. Och i år testade jag tomatnäringspinnar. I år har jag otroligt mycket tomater och nu vill jag ha sol så de mognar!
Åsa, mälardalen zon 2
När tomaterna spricker vid fritidsodling är det mer vanligt de spricker pga av ojämnt klimat eller ojämn vattning (+vilken sort man odlar) än att det är kalciumbrist. Är nog mera ifall man odlar i yrkesodlarväxthus + i stenullsmattor man måste se till så man tillsätter tillräckligt med kalcium.

tycker själv det ofta är bäst varva olika gödningar för det finns ingen optimal gödning flör hobbyodlare så jag tar lite av varje ex. guldvatten, änglamarks ekologiska gödning, hönsgödsel, nässelvatten mm.

sammy78
Tack för svar Monica M och Åsa, mälardalen !!
Nån mer som vill dela med sig om vad för gödning ni använder till era tomatplantor ??
Förresten .... hur ofta ger ni näring till era tomatplantor ... vore också kul att veta !! smile.gif
Lady Hamilton
Jag gödslar allt i mina växthus med gräsklipp och tångnäring (villa fraxinus). Och den funger ypperligt men jag vet inte om den finns att köpa överallt
Piccante
odlar frilandstomater i en blandning av befintlig matjord+ kogödsel och har under säsongen kompletterat med svagt gödselvatten = pelleterad hönsgödsel i vattenkannan. Ladet fick även en nypa Algomin på våren för att höja halten av kalcium och spårämnen.
Mony
Guldvatten! Gratis och ger mycket riklig skörd wink.gif
jaj-51
CITAT (Mony @ 29-07-2012, 10:18) *
Guldvatten! Gratis och ger mycket riklig skörd wink.gif

Ush och fy, så mycket skit i urinen att jag inte skulle äta det som odlas i detta.

Men det kanske fins de som lever på ekologiskt mat och inte äter medicener eller kemikalier från livsmedelsindustrin.

Fiskar har tagit skada av hormonerna från P-piller ätandet ...

En stor VARNING för guldvatten!
merlin68
Odlar i egen jord + kogödsel och gödslar med nässelvatten, vallörtsvatten ibland med åkerfräken i. Tomaterna blir friska och goda av det smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon