Full version: Smarrigt brödrecept
myskmadra
Fårostbröd

3 dl mjölk
25 g jäst
2 msk olivolja
2 tsk salt
1 stort ägg
1 dl grahamsmjöl
ca 9 dl vetemjöl special

Fyllning: olivolja, 4 msk fetaost, 2 pressade vitlöksklyftor, oregano, basilika, timjan
Pensling: uppvispat ägg

Ljumma mjölken och lägg den i en bunke. Smula sönder jästen och tillsätt, ägg salt och olja.
Arbeta in mjölet. Arbeta degen så att den blir riktigt seg. Låt vila 5 minuter.
Tag upp på bakbord, knåda inte men vik ihop den och kavla sedan ut den till en rektangel.
Häll lite olja på degen och bred ut den med fingrarna. Strö på osten och kryddorna. Rulla ihop degen. Skär i bitar och ställ bitarna stående upp i en smord avlång form. Låt jäsa 4 timmar.
Pensla på uppvispat ägg och grädd i 225 gr i cirka 35 minuter.
Tag brödet ur formen och låt det kallna.

Jag provade att göra brödet för ett tag sen och det var himmelskt gott!
wub.gif
Dock jäste det så snabbt så jag minskade jästiden jag tror till hälvten.
vickeva
Ska genast prova det till helgen, fy vad mumsigt det låter!!!
Ina
Jag har redan gjort ett sådant bröd... Det var visserligen ganska länge sedan jag gjorde det sist, men det är himmelskt gott!!! Man kan ha i oliver och/eller soltorkade tomater i fyllningen också. Det blir ännu godare... wub.gif
myskmadra
CITAT (Ina @ 23-03-2004, 22:59)
Jag har redan gjort ett sådant bröd... Det var visserligen ganska länge sedan jag gjorde det sist, men det är himmelskt gott!!! Man kan ha i oliver och/eller soltorkade tomater i fyllningen också. Det blir ännu godare...  :wub:

Jamen ännu bättre! Måste prova till helgen! Är det förresten fler baktokiga här på forumet? Har diverse olika surdegar på gång (oftast bortglömda sad.gif ) men viljan finns där! Det finns kanske vissa likheter mellan odling och brödbak? "mata surdegen eller pyssla om plantorna" rolleyes.gif
Eva St
Det receptet låter ju bara kanooon
Eva St
Maria i Helsingborg
Jag är tokig i matlagning och bakning......detta blir ett nytt spännande recept till samlingen - MUMS ! tongue.gif
Hannele
Låter som utmärkt picknick-bröd.
myskmadra
CITAT (myskmadra @ 23-03-2004, 22:58)
Fårostbröd

3 dl mjölk                                                    
25 g jäst
2 msk olivolja
2 tsk salt
1 stort ägg
1 dl grahamsmjöl
ca 9 dl vetemjöl special

Fyllning: olivolja, 4 msk fetaost, 2 pressade vitlöksklyftor, oregano, basilika, timjan
Pensling: uppvispat ägg

Ljumma mjölken och lägg den i en bunke. Smula sönder jästen och tillsätt, ägg salt och olja.
Arbeta in mjölet. Arbeta degen så att den blir riktigt seg. Låt vila 5 minuter.
Tag upp på bakbord, knåda inte men vik ihop den och kavla sedan ut den till en rektangel.
Häll lite olja på degen och bred ut den med fingrarna. Strö på osten och kryddorna. Rulla ihop degen. Skär i bitar och ställ bitarna stående upp i en smord avlång form. Låt jäsa till dubbel storlek.
Pensla på uppvispat ägg och grädd i 225 gr i cirka 35 minuter.
Tag brödet ur formen och låt det kallna.

Håller på att baka detta underbara bröd, igen!
Härliga dofter i köket!
Mysigt att ha färska kryddor att tillgå!
Vill gärna dela med mig till er baksugna som inte såg receptet när jag skrev in det sist!
Castea
CITAT (myskmadra @ 24-03-2004, 12:44)
Är det förresten fler baktokiga här på forumet?

Ibland, och definitivt efter att ha läst ditt smarriga recept! Tack! Det ska prövas!

Vill gärna dela med mig av mitt godaste brödrecept:

Solrosbaguetter, 2 st

50 g jäst
2,5 dl vatten+2,5 dl mjölk
1 msk salt
2 msk oregano
1 dl solrosolja
3 dl grahamsmjöl
10 dl vetemjöl
1 dl riven cheddarost
ägg till pensling
1 dl solrosfrön

Värm vatten och mjölk till ljummet. Smula ner jästen. Tillsätt salt, oregano, olja, grahamsmjöl samt det mesta av vetemjölet. Knåda till sist in osten. Jäs övertäckt 40 min.

Knåda degen smidig. Dela i två delar och forma två baguett-längder. Jäs ytterligare 30 min.

Pensla med ägg. Strö på solrosfrön.

Grädda i ca 50 min i 175-200°. Byt läge på plåten efter halva tiden. Låt svalna på plåten.

Jättegott med enbart bordsmargarin på, eller en extra ostskiva om man vill.
Passar bra till grillat kött, t ex.
Kajsa H
Japp, här är ännu en bak-tok!
Här kommer mitt favoritrecept som blir platta rutor, lite sega i konstistensen. jättebra att fylla och ha med på utflykten. (Varning, det går väldigt fort åt...)
Det är även ett bra grundrecept och går att variera med olika mjölsorter, diverse gryn och kross till skållningen etc.

Monicas vardagsbröd

3 dl havregryn
2 dl rågflingor
25 g margarin
5+1 dl vatten
50 g jäst
2 msk sirap
2 tsk salt
1 msk brödkryddor (tex anis+fänkål)
1 l vetemjöl (ca)

Mät upp havregryn och rågflingor i en bunke. Koka upp vattnet (5dl) och smält matfettet i vattnet. Slå det kokande vattnet över grynen.
Efter ca ½ timme, eller när grynskållet är kroppstempererat: Rör ut jästen i 1dl ljumt vatten. Blanda i jäst, salt, sirap och brödkryddor i degspadet. Arbeta i mjölet och låt degen jäsa övertäckt i ½ timme.
Ta upp degen på bakbordet och knåda den smidig. Smörj en plåt och kavla ut degen på den (en fuktig disktrasa under får plåten att stå still). Skär degen i rutor.
Jäs degen på plåten i ytterligare ½ timme. Grädda i 200 grader i ca 30 min.
myskmadra
Det ska prova nån dag framöver när det är regn och svalt!
Med värmen både ute och inne så sätts inte ugnen på om det inte är tvunget...........
Hälsningar!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon