Full version: Vilka är det här?
Grönböna
Igår var vi på vår odlingslott, jag som var så nöjd sist vi var där och rensade, rensade, rensade och började gräva ett litet land till sensommargrönsaker.
Denna gången blev jag lite matt av virrvarret, att inte veta vad som är vad- vad jag kan rensa bort nu och vad jag vill spara. Tänker att det är bäst att göra så mycket vi kan denna säsong, nu när allt är uppe i jorden.
Väldigt tacksam för all hjälp med identifiering! smile.gif

3. misstänker jag är tremastarblomma, stämmer?
4. vi hade en iris på lotten tidigare i år- är dett irisiens lilla buske?
5. fint gräs! jag gillar det. någon som vet vad det är?
7. ser ut lite som gräslök, men det stämmer ju inte ... något är annorlunda
8. blir denna skojigare än nu vid någon punkt eller är det bara att ta bort?
9. långa långa blommor- längre än mig (163 cm )
11. vad är den lilla växten för nått?
15. dålig bild- men kan det vara en liljekonvaljknopp?

Phu..... smile.gif

hattstugan

Bild 6 ser ut att vara Gult Nattljus som frösår sig där den trivs!

Bild 9 kan vara Bondrudbeckia som kan bli upp till 2 m! Gammal sort som brukar finnas på ödetomter och vid bondgårdar!

Bild 11 är Akleja

Bild 13 ser ut som vit Malva
Grönböna
Tack Hattstuga för svar smile.gif

Blir gult nattljus så höga? (dålig bidl jag vet...) den vi har är ca. 50 cm och de bilder jag hittade på google var mycket lägre.

Menar du att de som är vissen är aklejan? inte det lilla växten i spretet (om du fattar smile.gif ) svårt att se ju, alla bilder flyter ihop. För om det är det lilla pluttebladet får jag inte ihop det med det jag hittar på nätet..

Den som du tror är vit malva är så söt

Den misstänkta bondrudbeckian är verkligen lång! Tyder att den finns på lotten att det stått orört ett tag? Eller så kanske den bara blivit lämnad ifred, svårt att veta kanske!

Jag önskar att jag kunde prata med damen som haft lotten innan oss så hon kunde berätta vad det är hon där.
Red Top
5 Skulle kunna vara någon sorts Blåsvingel, Festuca glauca.

9 Kan vara jordärtskocka, men blommorna är svåra att se

12 Ser ut som Drakmynta

13 Är förmodligen malva, myskmalva, men bilden är lite suddig.

hattstugan

Bild 11 kan de spretiga bladen vara Iris och den lilla växten mitt i är en Akleja!

Bondrudbeckian blir faktiskt så hög oavsett om det störs eller ej! Tro mig har en jätteplanta på tomten!

Nattljus finns både låga och höga! Mina blir nog 50-60 cm höga!

Bild 4 kan också vara någon Iris sort!
Grönböna
Hattstuga: det är jag som googlar dåligt smile.gif, ser nu att aklejans blad ser ut så. Kan man dela den och irisen tror du? Eller är det bäst att låta dem sitta ihop?
Bondrudbeckian ger ju onekligen karaktär till lotten smile.gif. Inte bestämt mig för om jag ska behålla den eller en, men tycker den är väldigt charmig på något sätt.
Tack för alla tips!!

Red Top: Just det Drakmynta har jag läst om! Tänkte på den en sekund. Har du erfarenhet av den? Läst att den sprider sig mycket, stämmer det?
Jordärtskockor har vi sett på lotten! Och plötsligt hittar man en sparris planta bakom en vinbärsbuske smile.gif
Ju mer vi rensar dessto mer små plantor hittar vi... Men synintrycket på lotten just nu intas till största delen av rudbeckia... Har du något tips på vad man bör tänka på när man tar över ett redan odlat ställe. Jag pendlar lite mellan att vilja "hugga i" och glatt rensa ut och tänka om och mellan att få lite ångest över vilken ände jag ska börja i.....
hattstugan

Irisen går att dela! Aklejan har rejäla rötter men brukar överlev rätt omild behandling! Har testat det på flera av mina Aklejor!
Aklejan kan flyttas när som bara man vattnar rejält gäller iofs allt om/nyplanterat!

Rudbeckian du har är Rudbeckia Hirta och som jag skrev förut så sprider den sig ohämmat med frö så klipp blommorna och sätt i vas! Håller sig länge som snittblomma! Men de små plantorna är lätta att rensa bort när man lärt sig känna igen dom!
Mitt råd är att ta det lugnt och se efter ordentligt vad som finns på lotten innan du tar till stortag!
kerstin z5-6
1 är nog Astrantia och 2 någon sorts phlox
Alexander-VG-zon3
Tycker nr 2 liknar såpnejlika ?
nr 3 - tremastarblomma.
nr 4 - iris eller daglilja.
nr 5 - är nog någon nejlika, kanske backnejlika.
nr 10 - kanske veronika den blåa och den andra nog myskmalva
nr 14 - någon näva kanske.
CillaM
Ärligt sagt, kunde du inte lagt in bilderna åt rätt håll? Med min taskiga nacke ....

1 Astrantia - stjärnflocka

2 flox ser det ut som men den här är mycket elegantare så jag tvekar

3 tremastarblomma, fröar sig rejält om man låter den

4 gul iris? svärdslilja

5 nja, en liten nejlika kanske eller blåsvingel

6 nattljus

7 astrantia igen

8 flox (?) igen

9 gullboll eller var det höstöga?

10 Malva om det är den överblommade som syftas på

11 akleja

12 drakmynta tycker jag det ser ut som

13 kan jag inte se vad det är

14 överblommad näva av nån sort

15 är bilden fokuserad på det lilla bäret så är det frågan om frukt från liljekonvalj

16
Alexander-VG-zon3
Nästan helt säker på att det är Såpnejlika
http://florapittsburghensis.files.wordpres...eechview-02.jpg
http://med-practic.com/uploades/1404-011-O...rba.msu.ru1.jpg
CillaM
Jo nog ser det ut att vara såpnejlika. söt men invasiv
Lokan
Och under drakmyntan Kungsmynta (bakom den vita)
Grönböna
Hej tack för alla svar! biggrin.gif
Grymt vad mycket kunskap det finns här!!!

Jag vet att bilderna är knäppa Cilla (jag skäms lite) de är min telefon och dator som inte vill sammarbeta, när man kollar på odla.nu i en smartphone (iphone ialla fall) är de rätvända. Så stort ursäkta till dig och din nacke. (och alla andras också...)

Alltså

1.Astrantia
2. Såpnejlika
3. Tremastarblomma
4. Iris
5. Blåsvingel
6. Gult nattljus
7. Här ka jag in en dubbel, astrantia igen
8---
9. Bondrudbeckia/kronärtskocka
10. Malva
11. Akleja (i en iris)
12. Drakmynta
13. Vit malva
14. Näva
15. Lilvekonvalj

Verkar det stämma?

Eva 33c
Kan nog hålla med om listan med några funderingar:
5. tror också mer på någon nejlika än blåsvingel
8. Skulle kunna vara höstastrar, likna mina väldigt mycket i bladen
9. Gullboll, dubbel form av höstrudbeckia, kanske samma som avses med Bondrudbeckia, verkar mer troligt än jordärtskocka, som har annorlunda blad om jag ser rätt.
CillaM
Nån kronärtskocka är inte 9:an alls, gullboll eller en Rudbeckia lanciniata som den heter.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon