Full version: Min blommande hoya
Annkina
Äntligen efter flera år blommar min hoya som jag köpte som stickling. Och givetvis slarvat bort namnet på...

Någon som vet vad den heter? smile.gif

Den utslagna blomman är ca 4 cm, där är 5 knoppar och bladen är ljusgröna, ca 7 cm långa.

Jennie Pettersson
Jag törs inte svara på vilken det är, eftersom det finns så många som är snarlika. Men underbart vacker är den, och jag får erkänna att jag är avis wink.gif
varghem
gissar på någon sort av Hoya Imperialis
Annkina
CITAT (Jennie Pettersson @ 26-07-2012, 12:21) *
Jag törs inte svara på vilken det är, eftersom det finns så många som är snarlika. Men underbart vacker är den, och jag får erkänna att jag är avis wink.gif

Jag blev helt lycklig när jag såg den. smile.gif

CITAT (varghem @ 26-07-2012, 13:24) *
gissar på någon sort av Hoya Imperialis

Så det finns olika sorter?
varghem
Min kallas för Rauschii.... sen finns det väl ett par till tror jag, ska kolla

jo det finns en som kallas för alba och en för red.... finns säkert fler än så misstänker jag

Det kan faktiskt vara coronaria också... men det är osäkert om den blommar här i sverige
Annkina
CITAT (varghem @ 27-07-2012, 07:09) *
Min kallas för Rauschii.... sen finns det väl ett par till tror jag, ska kolla

jo det finns en som kallas för alba och en för red.... finns säkert fler än så misstänker jag

Det kan faktiskt vara coronaria också... men det är osäkert om den blommar här i sverige

Enligt bilder är den väldigt lik just coronaria så det kanske stämmer. Jag tycker ju nämligen att hoyor brukar ha lätt för att blomma, men denna är flera år gammal och detta är första blomklasen jag fått.

Den satte för övrigt denna knopp när vi renoverade det rummet och hade den hängandes på ett dörrhandtag på övervåningen rätt långt från ett fönster i lite över en vecka. Eller det var iaf en vecka efter det ungefär som jag såg knopparna första gången. smile.gif

Och bladen är tjocka, inte alls som på mina andra hoyor.
pejori
Inte en imperialis, snarare en subcalva
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon