Full version: Min blommande hoya
Annkina
ntligen efter flera r blommar min hoya som jag kpte som stickling. Och givetvis slarvat bort namnet p...

Ngon som vet vad den heter? smile.gif

Den utslagna blomman r ca 4 cm, dr r 5 knoppar och bladen r ljusgrna, ca 7 cm lnga.

Jennie Pettersson
Jag trs inte svara p vilken det r, eftersom det finns s mnga som r snarlika. Men underbart vacker r den, och jag fr erknna att jag r avis wink.gif
varghem
gissar p ngon sort av Hoya Imperialis
Annkina
CITAT (Jennie Pettersson @ 26-07-2012, 12:21) *
Jag trs inte svara p vilken det r, eftersom det finns s mnga som r snarlika. Men underbart vacker r den, och jag fr erknna att jag r avis wink.gif

Jag blev helt lycklig nr jag sg den. smile.gif

CITAT (varghem @ 26-07-2012, 13:24) *
gissar p ngon sort av Hoya Imperialis

S det finns olika sorter?
varghem
Min kallas fr Rauschii.... sen finns det vl ett par till tror jag, ska kolla

jo det finns en som kallas fr alba och en fr red.... finns skert fler n s misstnker jag

Det kan faktiskt vara coronaria ocks... men det r oskert om den blommar hr i sverige
Annkina
CITAT (varghem @ 27-07-2012, 07:09) *
Min kallas fr Rauschii.... sen finns det vl ett par till tror jag, ska kolla

jo det finns en som kallas fr alba och en fr red.... finns skert fler n s misstnker jag

Det kan faktiskt vara coronaria ocks... men det r oskert om den blommar hr i sverige

Enligt bilder r den vldigt lik just coronaria s det kanske stmmer. Jag tycker ju nmligen att hoyor brukar ha ltt fr att blomma, men denna r flera r gammal och detta r frsta blomklasen jag ftt.

Den satte fr vrigt denna knopp nr vi renoverade det rummet och hade den hngandes p ett drrhandtag p vervningen rtt lngt frn ett fnster i lite ver en vecka. Eller det var iaf en vecka efter det ungefr som jag sg knopparna frsta gngen. smile.gif

Och bladen r tjocka, inte alls som p mina andra hoyor.
pejori
Inte en imperialis, snarare en subcalva
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon