Full version: Råd om barrotad ros!
gunsta
Hej!

Jag skulle behöva ett råd angående en ros som jag planterade i höstas, Blanc Double de Coubert. Jag köpte den via Odla och den var barrotad och såg mycket fin ut. Jag planterade efter alla konstens regler i höstas och jag måste säga att jag var stolt och helt säker på att jag gjort ett bra jobb. Förvånad blev jag dock i våras då den absolut inte visade några tecken på liv. Efter ett tag kom det ETT litet skott på en av grenarna och det har nu vuxit så det är högst 2 dm, inget mer syns till. Det hela ser klent och futtigt ut. Jag gav den gödsel i våras chrysan, den har varit täckt över vintern och den har fått vatten (det är absolut inte torrt detta år) – jag bor i östra Svealand zon fyra.

Frågan är – hur skulle ni göra? Gräva upp den och plantera den någon annanstans, eller helt enkelt slänga den. Eller vänta? Den är planterad som en solitär.

Tacksam för svar Gunsta
kerstin z5-6
verkar vara ett måndags ex..Du har gjort vad du kan.Den kan komma igen nästa år men jag skulle nog testa att reklamera och få en ny.
Rosrup
Tror jag har just den med från Odla nånstans.
Lite osäker nu men minst 2-3 stycken jag köpte i höstas beter sig rätt lika men jag låter dom va kvar och ser vad som händer.
Faktum är att det är mer fart i rosorna jag köpte från Flora Linnea i våras och inte hade möjlighet att plantera på plats just då utan dom fick stå i spann både torra och genomsura en månad innan plantering..
Dom är större än dom jag satte från Odla både i höstas och våras.

Nu ska man väl såklart inte jämföra såhär utan hänsyn till sort men överlag upplever jag det hela som så.

Stör den inte så låt den stå?
gunsta
Tack för svar!

Det är ett svårt val, gräva upp och flytta - alternativt stå kvar och hoppas på framtiden. Problemet är att rosen står mycket synligt s a s, mitt på en liten gräsplätt. Den inre synen har varit en vit frodig ros med vita vackra blommor, nu är det bara en liten fånig planta som ingen ser och ingen förstår vad det är.
Kan man reklamera efter så lång tid - beställde den i höstas - och var kvittot är vete gudarna. Som sagt det tål att tänka på. Men jag tackar för att ni svarade - vänligt av er smile.gif.
kerstin z5-6
Du säjer att den står öppet mitt på en gräsplatt? Antar att du menar i en rundel av jord då?
Om du har gräs ända fram till rosen kan det vara orsaken till dålig tillväxt.Endast stora gamla buskar av rugosatyp tål det.
Bassam
Hej

Vi måste vet först, vad som händer med den, för att förhindra händelse fram tiden, vi ska se på miljö omkring den, ill exempel är de torkat några tid eller vilka jord som den står i eller om du använder ogräsmedel nära dem.

H.Bassam
gunsta
Hej - Tack snälla för svar igen.

Kerstin, rosen står i en liten rabatt tänkt för den, så det finns jord runt omkring den. Bassam, rosen är planterad i rosjord och jag använder absolut inte ogräsmedel. Torka är heller inte tänkbart eftersom jag vattnade ordentligt och vi har haft massor av regn denna sommar, våren likaså. Som jag skrev har jag sällan varit mer noga vid plantering som denna ros. Så besvikelsen är stor.

Vi har pratat lite om att köpa en likadan ros fast krukodlad och gräva ner precis intill, så att det lilla skottet går ihop med den nya - vad tror ni det? Är det klokt?

Tack för att ni svarar smile.gif
Rosrup
Påminner den om den jag köpte från samma ställe?

[attachment=71714:SDC11880.jpg]

Den är med planterad i höstas.
Lever gör den ju och den får stå kvar men det är ju en bit kvar till dom 180cm den ska bli coolgleam.gif
gunsta
Rosrup, nästan exakt så ser lilla Blanc Double de Coubert ut - kanske att din ros är något 'yvigare' smile.gif
kerstin z5-6
Men jissus så små de är ...De kommer men tar lite tid att utöka till 2 med en krukodlad är inte dumt alls-öka radien för gropen bara.Plantera i höst och ge rejält med kopåpåse till våren
Dessa rosor är inte ert fel att de ser ut som de gör de är aldeles för små från början.
Lycka till! Bägge
Rosrup
Det är i alla fall på nåt vis "skönt" att veta att det inte bara är mig det är fel på wink.gif
Nåja, det är väl säkert inte så lätt för odlarna/försäljarna att veta kvalitén på växterna alla gånger.
Kan tillägga att min fick kanske inte drömstarten här i livet heller då den var omgärdad av påsklijor i våras:

[attachment=71719:SDC11720.JPG]

Kanske den kände sig lite bortglömd smile.gif

gunsta
Rosrup och Kerstin!

Tack för svar smile.gif Kerstin jag ska göra så som du föreslår - men en krukodlad ros kan man gräva ner nu - eller är det bättre i höst? Jag ska också utöka det hela lite. Rosrup, min ros stod helt allena - inga lökväxter inget alls. Vacker bild f ö.
Jag funderar på att reklamera min ros - mycket tyder ju på att kvalitén inte är den bästa???
kerstin z5-6
Ja, en krukodlad ros kan planteras under hela säsongen-Observera dock att "krukjorden" ofta består av ren torv och inte mkt mer,så skaka bort det som går före plantering och plantera i ny bra jord.
gunsta
Tack för tipset - det ska jag tänka på.
Bassam
Hej

Jag tycker om att veta vad som orsaken att rötterna inte tog vatten och näring som växter behöva, du kan se på rötterna om de fick maskar eller svamp, och om finns mycket näring i jorden, då rötter också kan inte suga vatten med näring som växter behöver.

Obs

Jag vet att jag ber mycket, men vi söker alltid efter sanning vetenskaplig.

H.Bassam
gunsta
CITAT (Bassam @ 01-08-2012, 20:29) *
Hej

Jag tycker om att veta vad som orsaken att rötterna inte tog vatten och näring som växter behöva, du kan se på rötterna om de fick maskar eller svamp, och om finns mycket näring i jorden, då rötter också kan inte suga vatten med näring som växter behöver.

Obs

Jag vet att jag ber mycket, men vi söker alltid efter sanning vetenskaplig.

H.Bassam

Hej Bassam!

Jag tror helt enkelt att rosen som jag köpte från Odla inte var av bästa kvalité, jag gjorde precis allt man ska göra vid planteringen. Jorden jag använde var direkt ur påsen med rosjord. En annan detalj är att jag köpte två rosor, den andra rosen var också barrotad, Louise Bugnet den har växt om än inte att den är stor men betydligt kraftigare än den som inte växer, Blanc Double de Coubert. Maskar och svamp vet jag inget om, vanliga maskar finns det säkert mycket av men det är ju bara bra, andra känner jag inte till. Och svamp - nej det vet jag inget om. Jag räknar helt kallt med att jorden i påsen är den bästa. Å andra sidan växer ju de andra rosorna. Jag tänker nog reklamera rosen. Tack för att du svarar - Vänligen Gunsta smile.gif
Rosrup
Grävde upp min idag då den ändå hade hamnat lite fel i förhållande till en annan buske.
Ser ut att ha blivit rotäkta och förökat sig till två smile.gif
Får se om den överlever vintern.

[attachment=72348:SDC12014.jpg]
kerstin z5-6
varför tänker du att den blivit rotäkta? Ser du inte längre någon knöl, just där lappen sitter tex?
Ser ok ut, men lite liten.Tror den överlever utan problem.
Rosrup
Tittar man noga har det växt ut rötter däruppe runt det som lever.
Måste väl betyda att den blir rotäkta ifall jag knipsar den där?
Rötterna under ympen ser lite tråkiga ut.
kerstin z5-6
Ja förvisso är det sant, men om du menar de små rötterna vid den ena grenen är de lite för klena ännu för att försörja hela plantan.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon