Ålgryte
När jag tar sticklingar från zonaler el doftisar brukar jag sätta dem i lite vatten tills de fått rötter. Ibland sticker jag ner dem direkt i jord, ibland vid krukkanten i ngn annans kruka. Det brukar lyckas och plantorna växer snabbt. Men de gånger jag försökt ta sticklingar av mina hängpelargoner fungerar det inte confused.gif I vatten blir det aldrig några rötter och direkt i jord brukar de tyna bort crying.gif

Hur gör du med sticklingar av hängpelargoner?
kerstinbern
Sandblandad jord, och sedan sätter man sticklingen i kanten på krukan, ta bort blad så avdunstningen inte blir för stor och sätt en påse med hål i över krukan.
Eva i Skåne
Jag gör på samma sätt som med vanliga pelargonsticklingar, dvs i minikrukor med jord tills det bildats rötter och sedan omplantering i lite större krukor
Jag tycker kanske det kan vara svårare med vissa hängisar och en del tar lång tid, men det gäller att vara envis. Lycka till!
fvd
Det vill jag också veta !
Monarda
Har aldrig lyckats tidigare med sticklingar av hängisar men med rotningskuberna Root Riot gick det bra.
jaj-51

Här en liten test med Root Riot och hormoner
Hormon på sticklingarna

Och en motig Hibiscus
9 månader inga rötter
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon