Blåklockan
Köpte ett växthus, eller egentligen två snarlika som stod ihop, begagnade förra året. Nu har vi äntligen fått det på plats och förutom att vi ska snygga till lite runt så är det så gott som färdigt smile.gif

Här monterar vi ner det hos säljaren:

225286_10150251423668243_2755594_n.jpg

Så här ser det ut idag, kallbänken längs med växthuset är permanent, de andra lådorna är tillfälliga med några perennplantor i. I kallbänken ha rjag pumpa och squash. I växthuset är det tomater, paprikor, pepino, trädtomat, passionsblomma, physalis, gurka, aubergine, timjan och grekisk basilika.

hus2.jpg

hus1.jpg

hus3.jpg

hus4.jpg

hus5.jpg

Monaxe
Så fint det blev! Och så praktiskt med 2 dörrar! Underlätter ju verkligen när det är varma dagar och det blir för varmt inne i växthuset.
fvd
Jättefint! Jag skulle gärna vilja ha ett sådant inklusive den händige mannen på bilden.
Blåklockan
CITAT (Monaxe @ 26-07-2012, 22:51) *
Så fint det blev! Och så praktiskt med 2 dörrar! Underlätter ju verkligen när det är varma dagar och det blir för varmt inne i växthuset.

Tack smile.gif

Ja jag tänkte att det kommer behövas två dörrar, innan har dom bara använt den på baksidan men eftersom vi gjorde sockel så var vi ändå tvugna att fixa ny dörr så man skulle slippa den höga kanten.

CITAT (fvd @ 26-07-2012, 23:05) *
Jättefint! Jag skulle gärna vilja ha ett sådant inklusive den händige mannen på bilden.

Tack smile.gif

Fast det är nog mest jag som gjort jobbet wink.gif Sambon och jag hjälptes åt att gjuta för det är lite svårt själv, annars har jag målat, snickrat nya dörren och karmen, snickrat lådorna, kallbänken och lagt golvet. Den händiga mannen är mer intresserad av traktorerna än finliret wink.gif
Helen i Piteå Zon 5
Men sååå superfint det blev!
Jättesmart lösning med dörrarna.
Blåklockan
CITAT (Helen i Piteå Zon 5 @ 02-08-2012, 20:01) *
Men sååå superfint det blev!
Jättesmart lösning med dörrarna.

Tack! smile.gif

Ja dörrarna har räddat mycket de få varma dagar vi haft i sommar, ändå har temperaturen blivit hög.
Monarda
Jättefint blev det, men jag måste bara fråga vad ni använt för slags färg till aluminiumprofilerna? Skulle gärna vilja ha en annan färg på mitt växthus också.
Greenroomer
Hej Blåklockan!

Det var ett fint bygge!

Kul att se att ni fått skarvat två växthus på det där smidiga sättet.

Stengolvet är ju också toppen liksom färgen.

10/10.

Lycka till och låt nu sambon köra med traktorer så mycket han vill wink.gif
Blåklockan
CITAT (Monarda @ 07-08-2012, 10:05) *
Jättefint blev det, men jag måste bara fråga vad ni använt för slags färg till aluminiumprofilerna? Skulle gärna vilja ha en annan färg på mitt växthus också.

Jadu, en svindyr färg från färgaffär. Först en vit primer i minst 2 lager och sen den röda ovanpå. Det var en färg som skulel funka till aluminium. Kan kolla sen om jag kommer ihåg vad det står på burken.
Det ena växthuset var äldre och mer oxiderat och där har det flagat på sina ställen, det nyare sitter det bättre på. Men det blir ju inte som sprutlackering direkt, inte så tåligt men jag hoppas det sitter några år men räcknar med att jag nog får dutta i lite här och var.

CITAT (Greenroomer @ 08-08-2012, 12:27) *
Hej Blåklockan!

Det var ett fint bygge!

Kul att se att ni fått skarvat två växthus på det där smidiga sättet.

Stengolvet är ju också toppen liksom färgen.

10/10.

Lycka till och låt nu sambon köra med traktorer så mycket han vill wink.gif

Tackar smile.gif Vi köpte dom från samma ställe men där stod som på marken och själva mellanväggen var kvar. Det var duktigt slirigt innan jag skruvat fast hela vägen runt om. Ja just det, vi satte dit två reglar invändigt vid skarven för att räta upp det lite i sidled. Är ju inte de stadigaste husen direkt.

Gjorde enorm skillnad med sockeln, höjde runt en halvmeter, innan kunde man bara stå raklång precis på mitten men nu känns det så himla mycket större. Vi har t o m lyckas tränga in oss 4 personer med varsin sån plaststol och käkat middag där inne, lite trångt att knö in sig på sin plats men väl där så satt man som en kung wink.gif

Golvet var tack vara att mina föräldrar precis skulle byta sten på sin uteplats så det blev perfekt att jag fick dom biggrin.gif

Jadå, är så tacksam att vi har tillgång till både grävmaskin och traktorer med tippvagn annars vet i sjutton hur vi skulle fått ihop det. Jag brukar dock få nöja mej med den lilal ferguson med bakskopa, perfekt i trädgården wink.gif
*Stintan*
Gillar när man återanvänder och du har ju verkligen fått till det mycket snyggare än originalet. Bara att grattulera!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon