skånepåg
Den sista av Carnosa´n är stark efter mycket tuggande av olika katter men den är nog säkert minst 5-6 år gammal och borde ta upp ena halvan av fönstret nu sad.gif
Men den ser ut till att vilja igen, lite sent men söderfönster och busfröet låter bli de flesta växter numera smile.gif
Sommrarna är längre numera så hur tillvara på bässta sätt?
Pius
Plantera om den och sätt den i ett annat fönster, är mitt förslag.

Hade själv en stickling i österfönster i något år och det hände inte mycket.

Då planterade jag om den i en större kruka, i U-jord samt placerade den i söderfönster.

Häromdagen höll jag på att bli riktigt rädd för den! Jisses vad den växt, ca 1 m och är nu på väg in i fönsterspringan.

Min har jättestora blad så den inger verkligen respekt. giggle.gif Det är en Hoya meliflua ssp. fraterna, så jag hoppas nu på blommor.

Pius
skånepåg
Hehe ok, ja de ger en viss respekt hur stora de blir smile.gif
Har testat de flesta behandlingar av andra, rotsystemet i den innre lilla plastkrukan som man klipte isönder som man bäst kunde för rötterna i det trånga rotsystemet har gett utdelning nu med den (lilla) större krukan tongue.gif
Den är i Öst nu så bara morgon sol så du har nog rätt, söderfönstret blir nog bäst nu med ny tillväxt smile.gif

Vill oxå ha blommor på de fina underverken, en australis och 2 carnosa har tuggats isönder av katter =( Haha biggrin.gif
Bassam
Hej
Du måste komma ihåg att de inte tycker mycket vatten, ja menar överflodiga vatten, och de tycker om fuktigt jord omkring rötter, och nästan alla växter tycker inte om direkt sol.
H.Bassam
skånepåg
Jag vet har haft olika i olika miljöer men bara ett söder fönster =/
De trånga rötterna ville visa lite men får se, snart är sommaren slut men visade lite grönare utväxter =)
varghem
hoyor vill ha trångt om fötterna så plantera inte i för stor kruka.... ju trängre desto bättre blomning är min erfarenhet
Azur
De äldre bladen har lite kloros, de nyare bladen ser små ut. Järnbrist? Ett par näringspinnar i krukan skulle nog inte skada.
Kolla också så den inte har spinn.
skånepåg
De vill ha trångt om fötterna vet jag, det med näringen var en jäkligt bra påminnelse! smiley_small_hug.gif
Blandar genast till en dos, de ser lite ljusa ut som du sa =/
Nästan blevit bortglömd i en hörna så inte fått så mycket uppmärksamhet och skötsel
Sommaren är ett par månader till så den får nog få en del pyssel och kanske flytta till söderbostaden ett tag senare, får se hur den ser ut om en månad på samma ställe =)
Det är inte så krävande växter och morgonsolen fyller nog dennes behov för tillväxten tillsvidare wink.gif
Pius
Och, så gräs till katterna så låter de bli dina krukväxter.

Pius
skånepåg
Kattgräs hjälper bara lite, de tuggar glatt ändå på vissa växter när de vill wink.gif
pejori
Den kommer. Vattna den bara, så lär du se nya skott på den.
skånepåg
Det gör den säkert med lite pyssel, viljestarka och tåliga växter de wink.gif
pejori
CITAT (skånepåg @ 11-08-2012, 21:26) *
Det gör den säkert med lite pyssel, viljestarka och tåliga växter de wink.gif

Japp. Har du nu plågat den tillräckligt, så kommer den igen med lite omsorg. Plantera inte om den, då växer den bara. Blomningen kommer av plågan, så vattna den bara.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon