Sidor: 1, 2
silos
Det är mindre än fem månader till den 21.12.2012 och jag undrar om ni har några tankar om det hela?

Kommer då en ny tid att starta med nya fredens energier?

Är det detta som till.ex.bibeln talar om i uppenbarelseboken?

Är ni rädda?
http://www.youtube.com/watch?v=CGwCMxMdk3Q...feature=related
gnon49
Nej,datum är enbart siffror skapade av människan. Dessutom har inte alla just vår tideräkning. Sedan finns ju tidszoner som dragits inte alltid efter solens höjd på himmlavalvet. Alltså ett människans påfund för att vardagen skall fungera.
*Stintan*
Nej! Varför rotar du efter sånt trams på nätet?
silos
CITAT (gnon49 @ 27-07-2012, 17:53) *
Nej,datum är enbart siffror skapade av människan. Dessutom har inte alla just vår tideräkning. Sedan finns ju tidszoner som dragits inte alltid efter solens höjd på himmlavalvet. Alltså ett människans påfund för att vardagen skall fungera.

Jag är nog inte så säker på det eller egentligen vet jag inte hur det ligger till,men jag är så klart nyfiken och vill veta så mycket som jag kan om det hela!Men rädd ä jag inte!

CITAT (*Stintan* @ 27-07-2012, 17:54) *

För min del är det i högsta grad allvarligt!
Hjortronsylt
CITAT (*Stintan* @ 27-07-2012, 17:54) *

Det har aldrig skadat att fantisera. Det är spännande med konspirationsteorier, något som jag antar inte passar damen? alien.gif
silos
CITAT (Hjortronsylt @ 27-07-2012, 18:33) *
Det har aldrig skadat att fantisera. Det är spännande med konspirationsteorier, något som jag antar inte passar damen? alien.gif

Hade det inte funnits nyfikna och vetgiriga människor så hade vi visst stannat kvar i grottor!
gnon49
CITAT (silos @ 27-07-2012, 18:37) *
Hade det inte funnits nyfikna och vetgiriga människor så hade vi visst stannat kvar i grottor!

Där håller jag helt med dig Silos.
malarmaster
domedagsprofetior har funnits i alla tider och inte någon gång har de gått i uppfyllelse,millenieskiftet 2000 spåddes bli jordens undergång och sekter grävde skyddsrum och bunkrade livsmedel. hur gick det?
nej,gnon har helt rätt,datum och siffror är människans påhitt för att hålla reda på vardagen,varken jorden som planet eller naturen bryr sig. ulf
*Stintan*
CITAT (Hjortronsylt @ 27-07-2012, 18:33) *

Bara man inte tror på allt man ser och hör.
silos
CITAT (malarmaster @ 27-07-2012, 19:09) *
domedagsprofetior har funnits i alla tider och inte någon gång har de gått i uppfyllelse,millenieskiftet 2000 spåddes bli jordens undergång och sekter grävde skyddsrum och bunkrade livsmedel. hur gick det?
nej,gnon har helt rätt,datum och siffror är människans påhitt för att hålla reda på vardagen,varken jorden som planet eller naturen bryr sig. ulf

Men polerna har visst bytt plats förrut?!
silos
CITAT (*Stintan* @ 27-07-2012, 19:13) *

Och det gör jag inte!
malarmaster
CITAT (silos @ 27-07-2012, 19:19) *
Men polerna har visst bytt plats förrut?!

jo,och de kommer säkert att byta plats igen,lika säkert som kontinentalplattorna flyttar sig,jordbävningar och vulkaner finns men varför bry sig? jorden som planet kommer att överleva människan med säkert miljarder år,natur och djurliv kommer att se helt annorlunda ut redan om 10000 år,hur det ser ut om en miljon år kan vi bara fantisera om men troligt är att den nuvarande människan sedan länge är utdöd då.
personligen bryr jag mig inte,jordelivet är bara ett kort kapitel i en lång färd. ulf
Piccante
Inte ett dugg rädd. Trams skrämmer mig inte.
gnon49
Dom flesta vetgiriga människorna har fått strida för sin uppfattning gentemot gängse, ofta religiösa, uppfattningar. Att vara astronom på medeltiden var nog inte lätt.
Azur
Tideräkning uppfanns av människor för att kunna planera sin framtid. Att tro att slutet på en tideräkning är slutet på tiden är lika absurt som att tro att slutet på en tumstock är slutet på universum.

Sån här vidskepelse är f.ö. raka motsatsen till vetgirighet - det är förkastande av kunskap och verklighet till förmån för spännande fantasi.
silos
CITAT (Azur @ 27-07-2012, 21:46) *
Tideräkning uppfanns av människor för att kunna planera sin framtid. Att tro att slutet på en tideräkning är slutet på tiden är lika absurt som att tro att slutet på en tumstock är slutet på universum.

Sån här vidskepelse är f.ö. raka motsatsen till vetgirighet - det är förkastande av kunskap och verklighet till förmån för spännande fantasi.

Det skall bli spännande hur det blir,jag för min del hoppas att det blir någon förändring och det till det bättre innan vi totalt förstör livet på jorden!
*Stintan*
CITAT (Azur @ 27-07-2012, 21:46) *

tummenupp.gif
Ugglemormor
silos,

Det som pratas om detta datum är inte några omvälvande saker som kommer att ske. Det har skett en viss energihöjning av allt levande sedan ca. 20 års tid, och vissa datun har nämnts, men det brukar handla just att våra energier höjs.
Som aktivt mediterande, har man ju märkt av det när man själv höjer sitt medvetande mot källan. Allt behöver inte vara kass, men var och en få tro vad de vill.
Vi snackade om detta sistens när jag var i England, att jorden mår så dåligt att den gör av sig ,er av den dåliga energin och höjer medvetandet hos dem som har förmågan att känna det.,

Vår jord har ju varit med om dessa saker tidigare, så det är inget nytt, men kan kännas spännande för en del.
Med tiden kommer vi komma i lugnare tider, tyvärr inte under vår tid här på jorden...... kompiskram.gif
Rosrup
CITAT (silos @ 27-07-2012, 18:37) *

Oavsett om "vi" bodde i grottor förr eller inte så hade det kanske inte varit helt fel ifall vi stannade kvar där sett från vår kära planets sida sett.
Människan har väl aldrig gjort något gott mot någon, speciellt inte andra människor.
Sett i ett lite större perspektiv än den lokala trädgårdsföreningen då wink.gif
Hjortronsylt
CITAT (silos @ 28-07-2012, 08:45) *
Det skall bli spännande hur det blir,jag för min del hoppas att det blir någon förändring och det till det bättre innan vi totalt förstör livet på jorden!

tummenupp.gif
*Stintan*
Ja den som är odödlig kanske får se tongue.gif
silos
CITAT (*Stintan* @ 28-07-2012, 17:26) *

Det finns inga odödliga människor!
*Stintan*
CITAT (silos @ 28-07-2012, 18:08) *
Det finns inga odödliga människor!

Nej just det giggle.gif
Hjortronsylt
CITAT (*Stintan* @ 27-07-2012, 19:13) *

Får väl var och en bestämma vad de vill tro på. Vem är du att att bestämma över hur andra ska tycka och tänka? Du svarar alltid på ett sådant sätt där man inte får fri talan tillbaka. Som om ditt ord alltid är det slutgiltiga. Om ingen har sagt detta till dig så får du skatta dig lycklig över att jag var först med att göra det.
Det är bra att du vet vart du står, men varför påpeka dina egna åsikter som mäktigare än andras?
*Stintan*
CITAT (Hjortronsylt @ 28-07-2012, 23:28) *
Får väl var och en bestämma vad de vill tro på. Vem är du att att bestämma över hur andra ska tycka och tänka? Du svarar alltid på ett sådant sätt där man inte får fri talan tillbaka. Som om ditt ord alltid är det slutgiltiga. Om ingen har sagt detta till dig så får du skatta dig lycklig över att jag var först med att göra det.
Det är bra att du vet vart du står, men varför påpeka dina egna åsikter som mäktigare än andras?

Var har jag skrivit att inte var och en får bestämma själva vad de vill tro på eller att mina åsikter skulle vara mäktigare än andras? Vem är du att bestämma hur andra får formulera sina inlägg här?
Kan du inte svara så låt bli. Det är faktiskt ditt problem inte mitt. Håll dig till ämnet istället för att vara otrevlig i snart sagt vartenda inlägg du gör.
Azur
CITAT (Hjortronsylt @ 28-07-2012, 23:28) *
Får väl var och en bestämma vad de vill tro på.

Precis. Jag tror t.ex. på att du är Henrich Stubel.
silos
CITAT (*Stintan* @ 28-07-2012, 17:26) *

Men vi kan alla bli odödliga om vi bara önskar eller inte bara önskar,utan det finns en väg att gå för att bli odödlig:den smala vägen och så finns det dem som tror på reinkarnation......
Jag har valt den första alternativet,men är inte alls säker på om jag får bli odödlig hos Jesus......
*Stintan*
CITAT (silos @ 29-07-2012, 09:03) *
Men vi kan alla bli odödliga om vi bara önskar eller inte bara önskar,utan det finns en väg att gå för att bli odödlig:den smala vägen och så finns det dem som tror på reinkarnation......
Jag har valt den första alternativet,men är inte alls säker på om jag får bli odödlig hos Jesus......

Det var du som skrev "Det finns inga odödliga människor!" inte jag!
silos
CITAT (*Stintan* @ 29-07-2012, 09:44) *
Det var du som skrev "Det finns inga odödliga människor!" inte jag!

Precis ÄNNU finns det INGA dödliga människor!
*Stintan*
CITAT (silos @ 29-07-2012, 10:10) *
Precis ÄNNU finns det INGA dödliga människor!

Hur ska du ha det?
silos
CITAT (*Stintan* @ 29-07-2012, 10:14) *
Hur ska du ha det?

Precis det som jag skriver!Och jag vet att du vet mer än väl VAD jag menar!
Naturkunskapslärlingen
1) OMÖJLIGT KOMBINERA tro på Jesus och reinkarnation?
2) Jag VET BARA att jag kommer att dö.
3) Intressant, fast jag. är färdig med denna typen av "studier" .
IDAG vill jag bara vara lyhörd och ödmjuk.
Vill du "studera", varsågod. fast det DU tycker är intressant. .
Har svårt för predikanter, " vet" enskapsmän/kvinnor.

Svårt med tangenterna, därav texten.

Ha en solig dag, fast tacka ALLT.

MVH
Jag som lär mig HELA tiden.
Mony
Studera med öppet sinne. Ju mer du lär dig desto mindre förstår du att du vet smile.gif
silos
CITAT (Naturkunskapslärlingen @ 29-07-2012, 10:35) *
2) Jag VET BARA att jag kommer att dö.
3) Intressant, fast jag. är färdig med denna typen av "studier" .
IDAG vill jag bara vara lyhörd och ödmjuk.
Vill du "studera", varsågod. fast det DU tycker är intressant. .
Har svårt för predikanter, " vet" enskapsmän/kvinnor.

Svårt med tangenterna, därav texten.

Ha en solig dag, fast tacka ALLT.

MVH
Jag som lär mig HELA tiden.

1) Det går väl att studera båda...eller?

2)Det vet jag med att jag kommer att dö och vet också att efter det kommer jag få svar på alla mina frågor!

3)Jag fortsätter att studer och samtidigt vill jag helt klart vara lyhörd och ödmjuk.

Och jag med har svårt för predikanter och jag hoppas innerligt att jag inte uppfattas som en predikant,för det är INTE min mening!

Och jag med lär hela tiden och det är väl det som är en av meningar med att leva:ATT LÄRA!

CITAT (Mony @ 29-07-2012, 10:37) *
Studera med öppet sinne. Ju mer du lär dig desto mindre förstår du att du vet smile.gif

Ja,så är det ABSOLUT!!!
Azur
CITAT (Naturkunskapslärlingen @ 29-07-2012, 10:35) *

Beroende på vad man menar med "tro på Jesus". Tro på Jesus läror kan inte kombineras med reinkarnation (eftersom deras bas är att man kommer till himlen genom tro på honom), men man kan förstås tro på att Jesus existerade och samtidigt tro på reinkarnation.

Fast det innebär inte att vi inte faktiskt vet något. Vi vet t.ex. idag att universum är runt 14 miljarder år gammalt, att jorden är runt 4.5 miljarder år gammalt, att livet uppstod för cirka 3.5 miljarder år sedan, att alla organismer har gemensamt ursprung och ser olika ut för att de gradvis har förändrats, evolverat, genom eonerna. Vi har inte detaljerna, men vi har de grova dragen.
Vi vet inte allt, men det betyder inte att vilken fri spekulation som helst är lika mycket värd, eftersom vi faktiskt vet rätt mycket - och vilka teorier som man bör tro på och vilka som bör avskrivas beror på om teorin stöds av bevis. Det är så kunnande byggs.

Som Christopher Hitchens uttryckte det: en teori som inte stöds av bevis kan avfärdas utan bevis. Det är inte att ha stängt sinne, det är logik.
Naturkunskapslärlingen
LITE batteritid på surfplattan, återkommer
Hjortronsylt
CITAT (*Stintan* @ 28-07-2012, 23:43) *
Var har jag skrivit att inte var och en får bestämma själva vad de vill tro på eller att mina åsikter skulle vara mäktigare än andras? Vem är du att bestämma hur andra får formulera sina inlägg här?
Kan du inte svara så låt bli. Det är faktiskt ditt problem inte mitt. Håll dig till ämnet istället för att vara otrevlig i snart sagt vartenda inlägg du gör.

Jag har fått det intrycket från dig att du är en sån typ av person som tror att du vet allt och att alla andra enligt dig har fel i sina åsikter.
Men som sagt, bara sådant intryck jag fått från dig. wink.gif

CITAT (Azur @ 28-07-2012, 23:48) *
Precis. Jag tror t.ex. på att du är Henrich Stubel.

Ok.
*Stintan*
CITAT (Hjortronsylt @ 29-07-2012, 16:19) *
Jag har fått det intrycket från dig att du är en sån typ av person som tror att du vet allt och att alla andra enligt dig har fel i sina åsikter.
Men som sagt, bara sådant intryck jag fått från dig. wink.gif

Man kan lätt se i dina inlägg att du har en hel del förhastade åsikter om andra medlemmar och det är just därför jag påpekat ditt korta medlemskap. Varför har du behov av att torgföra vad du fått för dig hur andra är som personer? Jag har väldigt svårt för att se dina oförskämda påhopp på än den ena och än den andra, för dig helt okända personer, som något annat än intrigmakeri tyvärr. Kanske är det dags att du åtminstone försöker skilja på sak och person i trådarna du deltar i.
bergvallmo

Absolut. Hörde någon som sa att den kunskap du får i dig är som luften man blåser in i en ballong.

Är den liten, är ytan utanför ballongen liten och man förstår egentligen inte hur lite man vet.

Desto mer kunskap desto större ballong och du blir mer medveten om hur mycket det finns att lära.

Ehh, det lät lite rörigt va? wink.gif
*Stintan*
CITAT (bergvallmo @ 29-07-2012, 17:34) *
Absolut. Hörde någon som sa att den kunskap du får i dig är som luften man blåser in i en ballong.

Är den liten, är ytan utanför ballongen liten och man förstår egentligen inte hur lite man vet.

Desto mer kunskap desto större ballong och du blir mer medveten om hur mycket det finns att lära.

Ehh, det lät lite rörigt va? wink.gif

Men allt man studerar kan väl knappast kallas för eller leda till kunskap. Det finns ju rätt mycket som faktiskt är okunskap men som av en del tas för kunskap. Rätta mig om jag har fel.
bergvallmo
CITAT (*Stintan* @ 29-07-2012, 17:43) *
Men allt man studerar kan väl knappast kallas för eller leda till kunskap. Det finns ju rätt mycket som faktiskt är okunskap men som av en del tas för kunskap. Rätta mig om jag har fel.

Om man vill kan man ju byta ut ordet kunskap mot erfarenhet. smile.gif Nu var det ju själva ballonggrejen jag tänkte på.

Kunskap är ju då lite i betraktarens öga. Typ som att den enes frihetskämpe är den andres terrorist och tvärtom.
*Stintan*
CITAT (bergvallmo @ 29-07-2012, 18:31) *
Om man vill kan man ju byta ut ordet kunskap mot erfarenhet. smile.gif Nu var det ju själva ballonggrejen jag tänkte på.

Kunskap är ju då lite i betraktarens öga. Typ som att den enes frihetskämpe är den andres terrorist och tvärtom.

tummenupp.gif
Ugglemormor
silos,

Du är öppen, men du sorterar vad som passar dig och det är inte alls fel att studera mycket, desto mer vet man vad som stö´ämmer och vad inte kanske stämmer just nu...

Jag kommer att studera vidare hela mitt liv, så mycket som det finns att ta ställning till och ha ett öppet sinne som det lilla, nyfikna barn jag var/ fortfarande är.......... kompiskram.gif
De flesta av mina närmaste har ett liknande sinne, så livet blir inte tråkigt och ensidigt........ angel_not.gif

Min, numera döda syster, hade inte ens läst en enda bok sen hon slutade skolan, så det fanns inget att snacka om när vi träffades, och jag mäsrke att hon stannade i den nivån under hela sitt liv.... trist.......
Naturkunskapslärlingen
Tänkte skrivaett svar igår, fast blev så. osäker vi är på DJUPT vatten nu.

Silos, jag ärglad och tacksam att ha läst detdu skrivit. Byder inte att jag har. samma tolkning som du .
Du är öppen, lyhörd mogen och ödmjuk.

FORTSÄTT VARA DEN DU ÄR.
Övertygad att kommer vara.
I motgångar, använd dina "verktyg" , bönen, Wabi Sabi, konsten, djuren , och allt annat som ärbra fördig.

NEJ, måste lära mig tangentbordet . Är. intemed texten
Återkommer. här eller annan tråd.

Var rädda om er och det som är viktigt för er.

Den "ofärdiga" lärlingen.
Hjortronsylt
CITAT (*Stintan* @ 29-07-2012, 17:32) *
Man kan lätt se i dina inlägg att du har en hel del förhastade åsikter om andra medlemmar och det är just därför jag påpekat ditt korta medlemskap. Varför har du behov av att torgföra vad du fått för dig hur andra är som personer? Jag har väldigt svårt för att se dina oförskämda påhopp på än den ena och än den andra, för dig helt okända personer, som något annat än intrigmakeri tyvärr. Kanske är det dags att du åtminstone försöker skilja på sak och person i trådarna du deltar i.

Förhastade åsikter har vi nog alla om alla eftersom ingen känner varandra. Och ni som känner varandra gaddar förståss ihop er till grupper där ni blir starkare mot resterande singlar.
En annan sak om man kan diskutera utan att hela tiden hålla med om vad andra tycker hela tiden. Har själv mötts av motangrepp så det står härliga tid av flertalet under kort tid. Börjar en, ja då kommer resten efter.
silos
Vi visar verkligen väl hur våra egon är:JAG MIG MITT : rotfl.gif

Så hur skall vi någonsin få "himmelrike"på våran underbara planet????

Troligen inte genom att kriga och tjafsa!!!
silos
CITAT (dahla @ 31-07-2012, 13:26) *

Jag vill inte öppna filmklippet eftersom det fanns varning på den!
Ugglemormor
silos,

Låt det vara, inte värt att få något i datorn. Kanske kunna förklara enkelt istället?

Nog får man hugg här om man inte håller med, men hur katten ska man lära sig om man endast kretsar kring sin egen navel? Inte blir man bättre människa för det inte ........ confused.gif .

Med ett öppet sinne är man inte så egotrippad om man nu inte är alldeles för ...... confused.gif

Livet är ju en skola ändå till graven, så passa på att ge och ta det goda av varandra, så blir det mycket lättare att förstå sig på. Vi är ju här för att hjälpas åt med livets olika faser och alla har säkert något gott att dela med sig till andra ....... det gör att det blir mindre gnissel ........ ge en kram till varandra istället att framhäva sitt ego ......... smiley_small_hug.gif smiley_small_hug.gif smiley_small_hug.gif så där ja, det räcker till er alla!
silos
CITAT (Ugglemormor @ 02-08-2012, 10:50) *
silos,

Låt det vara, inte värt att få något i datorn. Kanske kunna förklara enkelt istället?

Nog får man hugg här om man inte håller med, men hur katten ska man lära sig om man endast kretsar kring sin egen navel? Inte blir man bättre människa för det inte ........ confused.gif .

Med ett öppet sinne är man inte så egotrippad om man nu inte är alldeles för ...... confused.gif

Livet är ju en skola ändå till graven, så passa på att ge och ta det goda av varandra, så blir det mycket lättare att förstå sig på. Vi är ju här för att hjälpas åt med livets olika faser och alla har säkert något gott att dela med sig till andra ....... det gör att det blir mindre gnissel ........ ge en kram till varandra istället att framhäva sitt ego ......... smiley_small_hug.gif smiley_small_hug.gif smiley_small_hug.gif så där ja, det räcker till er alla!

Så är det ju att livet är en skola! smiley_small_hug.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon