|
Någon som kan hjälpa mig identifiera dessa? Den första trodde jag var någon vitpytta, men bladen stämmer inte riktigt, eller?
Den andra, där är det den gula jag söker namnet på.
Ytterligare en jag funderar på (den röda)?
Och den sista...?
Monarda
27-07-2012, 21:49
Den sista är i alla fall Cosmea eller Rosenskära på svenska.
1 mattram - Tanacetum
2 och 3 kan jag inte riktigt se
4 säger jag Cosmos bipinnatus, rosenskära. Cosmea måste vara ett nyare namn på den
Monarda
27-07-2012, 22:14
Kollade på mina fröpåsar från England så Cosmea är nog det engelska namnet.
OK, det var kul att veta Monarda :-). Man lär sig nåt nytt varje gång man är här
Eva 33c
27-07-2012, 22:35
Den röda gissar jag är pipört, Centranthus ruberDen gula är svår, finns ganska mycket gula blommor i "prästkrage-form". Först tänkte jag på en jag själv sått nyligen och som precis börjat blomma, inula hirta, men den har inte riktigt så smala blad ändå...
Åh, tack för alla svar! Pipört och rosenskära verkar vara tydliga, Tanacetum är jag dock lite skeptisk till efter att ha googlat bilder: blomman på min bild verkar vara mycket mer fluffig och mindre tydlig mitt/kransblad än vad tanacetum brukar se ut. Vad tror ni?
Eva 33c
27-07-2012, 22:58
Det är en tanacetum parthenium, mattram, men en dubbel variant.
Eva 33c
28-07-2012, 11:25
Nu har jag ett nytt förslag till den gula, svärdskrissla, inula ensifolia. Jag har plantor av den själv men de har inte blommat än. Vad tror ni, kan det vara den?
Bengt i Särö
28-07-2012, 22:39
CITAT (Eva 33c @ 28-07-2012, 12:25)  Nu har jag ett nytt förslag till den gula, svärdskrissla, inula ensifolia. Jag har plantor av den själv men de har inte blommat än. Vad tror ni, kan det vara den? Hej Eva 33c. Den blommar nog senare i zon 5,här har den nyss börjat blomma zon 1
Eva 33c
29-07-2012, 07:30
Jag sådde mina förra året så det är inte säkert att de blommar alls i år. Men tror du att det kan vara den som är på bilden i första inlägget?
Jultorpet
29-07-2012, 23:21
Svärdskrissla på den gula var min första tanke, ganska säker även om bilden är liten.
Hoppsan! Det gick ju att komma ändå närmare, är ändå ganska säker!
CITAT (Eva 33c @ 27-07-2012, 23:58)  Det är en tanacetum parthenium, mattram, men en dubbel variant. Ah, där ser man. Är den så kortlivad som en del skriver? Vill gärna ha perenner som återkommer år efter år, utan gissel...
Eva 33c
31-07-2012, 17:41
CITAT (flouee @ 31-07-2012, 11:52)  Ah, där ser man. Är den så kortlivad som en del skriver? Vill gärna ha perenner som återkommer år efter år, utan gissel... Hos mig är den det i alla fall. Men den självsår sig ganska bra och är lätt att känna igen som fröplanta, på utseende och lukten i bladen, så man kan spara den där man tycker den passar. Men den dubbla tenderar till att bli mer och mer enkel i blomman allteftersom generationerna avlöser varandra : )
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|