Har två valnötter kvar nu en i skåne, den sådde jag direkt på friland sedan har den fått vara kvar, står i moränjord i sydväst läge. Har aldrig gjort nåt med den, står dock utsatt och lite väl torrt, får ibland toppskador efter vintern. Men blir mindre och mindre skador efterhand.
Har en här på odlingslotten, ''självsådd'' som jag inte heller gör nåt med förutom tar veck ev toppskador efter vintern. Växer i luckert och kalkrikjord med en fuktigare jordmån längre ner. Växer i direkt söderläge med full sol hela dagen. Men dom är nog tåliga när det gäller läge, för vet i göteborg har jag sett stora valnötter som ger skörd i hel skuggiga norrlägen dock är ju det miult i centrum.
Håller med cillaM ha den ute, och vet du inte var du ska ha den så kan du sätta den tillfälligt ute med kruka om (bara det är bra dränering). Om du vill beskära den avgör du själv.
Det går övervintra inne också, har gjort det själv då jag sått många (som jag sen gett bort). Övervintrade dom inne under extraljus och det funkade bra, dock blir det mer jobb på våren när du ska ta ut den vilket du slipper.
Men vad du vill göra är upp till dig

, visst får du en kall vinter kan topparna frysa. Men det kan även hända sen också fast du övervintrar den inne något år. Har du inte fler du kan testa lite olika saker med ? annars är dom ju väldigt enkla att fröså, finns ju många träd exempel i göteborg där du kan fråga om att få ta frön och sen så nya.