Full version: Valnöt i kruka
BigDaddy
Jag har en valnöt i kruka som är drygt 1 år gammal. Tanken är väl att kanske plantera ut den om ett par år på tomten.
Frågan för mig är nu hur jag ska sköta den?
Det har börjat komma flera små skott från stamfästet vid jordytan.
Jag vill i framtiden ha plantan som ett träd. Ska jag redan nu börja att forma den till ett träd & ta bort dessa skott nedtill?
Upptill låter jag den vara antar jag?
Huggorm
Nyp bort skotten på en gång, medan de är färska och örtartade. Sedan undrar jag om du har haft plantan inne hela året? I såna fall är det dags att låta den invintra nu till hösten. Utan invintring kommer den dö.
Alexander-VG-zon3
Tror nog du kan sätta ut den direkt ute nu, eller alt övervintra den och plantera ut till våren efter frostrisken är förbi. Valnöt blir VÄLDIGT stora träd med tiden så man måste tänkta noga vart man sätter dom. Oftast blir dom som träd utan att man gör nåt med dom, fryser dom ner första åren eller regelbundet så blir dom mer som buskar eller flerstammad buskträd.

CillaM
Min erfarenhet av valnötsträdet som jag har är att de grenar som dyker upp dör efter ett tag iaf. Trädet, oavsett hur litet det är sköter sig själv. Jag planterade ut mitt för 3-4 år sen o då var det 3 år gammalt i kruka. Innan dess stod den i kruka i en rabatt och skötte sig mer eller mindre självt.
BigDaddy
Jag låter trädet invintra i höst liksom jag gjorde i fjol. Sedan övervintrar jag det inomhus.
Jag vet inte ännu var jag vill ha det så det får stå ngt år el två till i kruka. Växer inte jättemkt efter midsommar.

Men vad bra, då klipper jag bort de små som kommer längst ner. Även om de dör senare så tar jag dem redan nu då ifall det inte är helt fel.

Vet nu hur soligt det vill stå? Bladen har börjat bli lite småbrunfläckiga. Ser nästan lite brända ut.
Det sattes ut innan det fått blad så det var inte avhärdning det var fel på utan det har kommit nu det allra sista. Var ju några riktigt soliga & varma dagar.
Tål de inte direkt sol så i söderläge tro?
CillaM
Övervintra den utomhus!! Det är nästan viktigaste, att härda det ordentligt. Se mer till marken/jorden, vilken jord den vill ha är det näst viktigaste, även om de vill ha det soligt. Jag gick efter jordens mån, vilket är djup, näringsrik alluvialjord av lucker och lerhaltig konsistens (enligt Botanica) och dessutom står min planta ljust och får fin förmiddagssol och mycket ljus hela dagen. Vattna varje dag ordentligt under lång tid, ca 1 år.
Alexander-VG-zon3
Har två valnötter kvar nu en i skåne, den sådde jag direkt på friland sedan har den fått vara kvar, står i moränjord i sydväst läge. Har aldrig gjort nåt med den, står dock utsatt och lite väl torrt, får ibland toppskador efter vintern. Men blir mindre och mindre skador efterhand.

Har en här på odlingslotten, ''självsådd'' som jag inte heller gör nåt med förutom tar veck ev toppskador efter vintern. Växer i luckert och kalkrikjord med en fuktigare jordmån längre ner. Växer i direkt söderläge med full sol hela dagen. Men dom är nog tåliga när det gäller läge, för vet i göteborg har jag sett stora valnötter som ger skörd i hel skuggiga norrlägen dock är ju det miult i centrum.

Håller med cillaM ha den ute, och vet du inte var du ska ha den så kan du sätta den tillfälligt ute med kruka om (bara det är bra dränering). Om du vill beskära den avgör du själv.

Det går övervintra inne också, har gjort det själv då jag sått många (som jag sen gett bort). Övervintrade dom inne under extraljus och det funkade bra, dock blir det mer jobb på våren när du ska ta ut den vilket du slipper.

Men vad du vill göra är upp till dig tummenupp.gif , visst får du en kall vinter kan topparna frysa. Men det kan även hända sen också fast du övervintrar den inne något år. Har du inte fler du kan testa lite olika saker med ? annars är dom ju väldigt enkla att fröså, finns ju många träd exempel i göteborg där du kan fråga om att få ta frön och sen så nya.
Bassam
Hej
Valnöt kräver:
1 värme
Den kan tålamod till -30 till -35 C.
Knoppar kan tålamod till -26 till -28 C .
Nya grenar kan tålamod till – 28 till -26.

2 Jord:
Växer bra i djup jord och bördiga Typ av lera kalksten.

Obs
1Du kan övervintra den ute om du har till -26 C. men trädet kan
2 trädet kan Ersättning vad de förlorade nästa sommar.
3 vårfrost har dålig effekten på blommor och frukt, så det är inte bra att plantera valnöt på området som har mycket vårfrost.
4 vi kan planterar valnöt i söder sidan eller sydvästsidan.

H.Bassam

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon