|
Monarda
28-07-2012, 13:53
Så har det hänt igen, en ung kvinna död i singelolycka, kört av vägen av okänd anledning. Det var en i raden av liknande olyckor som inträffat i länet sedan i våras, en del med dödlig utgång. Jag kan inte låta bli att undra om anledningen till många av dom här tragedierna beror på olämpligt användande av mobiltelefon? Och om man överhuvudtaget kollar vid en utredning om föraren använt mobil vid olyckstillfället. Tyvärr tycker ju dom styrande i det här landet att det är helt ok att vingla omkring på vägen medan man talar och sms:ar, vilket jag tycker är ofattbart. Min syster fick men för livet sedan hon blivit påkörd i en rondell av en tjej som talade i mobilen, vilket hon faktiskt erkände direkt att hon gjort. Själv råkade jag höra ett samtal en gång mellan ett par där även hon kört in i framförvarande och mannen rådde henne till att inte tala om att hon snackat i mobilen! Häromdagen trodde jag att jag fått ett rattfyllo framför mig då bilen sånär hade krockat med en mötande. Vid ett trafikljus kom jag upp jämsides och jag behöver väl knappast säga vad den föraren höll på med. Kommer ihåg den tiden då man kunde läsa på en skylt i bussen att det var förbjudet att tala med busschauffören under färd. Man var tydligen klokare förr!
Huggorm
28-07-2012, 13:58
Jag har gjort samma iakttagelse, folk som kör riktigt dåligt, man tror verkligen de är rattfulla. Men när man slutligen vågar köra om så sitter de och pratar i telefon, helt bortkopplade från världen omkring. Totalt livsfarligt.
Eller också pysslar de med radion, sminkar sig, stoppar nappen i munnen på ungen bredvid, plockar upp CD:n som trillade ner på golvet etc. Visst förekommer det mycket "distraktion" i trafiken som beror på mobilen, det är en sorglig sanning, men folk som BORDE köra bil gör mycket annat också. Jag har sett långtradarchaffisar som suttit och hållit på med sin DATOR när de kör på motorväg - distraktion eller?
En gång körde jag efter en bil som vinglade från sida till sida, och det visade sig att föraren satt och slogs med sin passagerare!!!!! Om det var på "kul" eller allvar vet jag inte, men det var tur att vägen hade mitträcken....
Monarda
28-07-2012, 18:44
Folk tar inte bilkörning på allvar verkar det. Åkte buss en gång och kom upp jämsides med en långtradare där chaffisen hade en tidning uppslagen framför sig. En gång blev jag omkörd av en man som samtidigt rakade sig! Visst finns det mycket som kan distrahera men jag tycker det är konstigt att det är så mycket olyckor där föraren varit ensam i bilen därför misstänker jag starkt mobilen. Borde ligga i försäkringsbolagens intresse att reda ut sådana här olyckor. Det kanske man gör också, jag vet inte. Men det ligger väl i tiden att det ska pågå så mycket samtidigt. Folk kan ju inte heller gå eller cykla nuförtiden utan att lyssna på något annat än verkligheten runt omkring. För ett tag sedan cyklade jag som en galning efter en kille som tappat sin mobil och som jag hade vänligheten att stanna och plocka upp. Han hörde inte mina rop då han pluggat igen sina öron så jakten pågick någon kilometer innan jag hann upp honom och fick läxa upp honom för det innan han fick tillbaka mobilen.
Huggorm
28-07-2012, 18:53
Jag åt frukost framför ratten i ett halvår. Men det blev smörgås, för flingor med mjölk blev övermäktigt
andersen
28-07-2012, 19:03
Ja det är nog bara i Sverige och Albanien som man får prata i mobilen och framföra fordon samtidigt. Men jag vet inte hur man skall göra för att ändra på det, om man instiftar en lag imot mobilprat i fordon så hjälper ju inte det pga att vi numera inte bryr oss om lagar i trafiken, ser dagligen folk som kör för fort, och inte använder blinkers, parkerar på cykelbanor eller kör bil på cykelbanor, cyklister som kör på trotoarer eller i köpcentrum, listan på lagbrott kan göras hur lång som helst,så hur skall man få stopp på mobilprat i fordon det vet jag inte, men helt klart är att det är farligt.
Får jag ett samtal eller sms när jag kör låter jag bero tills jag står still. Ta ögonen från vägen betyder osvikligt att bilen ändrar riktning, mot diket eller mot mötande. Mobilen är utan tvekan pappa till många olyckor i trafiken, liksom hörlurar som kan kopplas till och som utestänger världen runtomkring. Men lagen kommer förr eller senare, var så säkra.
CITAT (Monarda @ 28-07-2012, 14:53)  Så har det hänt igen, en ung kvinna död i singelolycka, kört av vägen av okänd anledning. Det var en i raden av liknande olyckor som inträffat i länet sedan i våras, en del med dödlig utgång. Naturligtvis kan det ha med mobiler, ungar, nappar, bilradio eller annat att göra, men det JAG tänker på, i synnerhet nu på sommaren, är getingar ! Folk blir ju helt hysteriska, när det gäller dessa ! Visst, det finns folk som är allergiska (men de är inte SÅ många trots allt) och det är ju inte så att getingar är på jakt efter oss mänskor och attackerar !! Vanligen släpper folk ALLT man har för händer och springer, bara för att det finns en geting i närheten ! Kan mycket väl vara en reaktion om man sitter tillsammans med en geting i sin bil ?
kerstinbern
03-08-2012, 03:29
Här hylla Maria Abrahamsson (M), Mattias Svensson, "friheten" att få tala i mobiltelefon utan handsfree medan ḿan kör bil: http://www.dn.se/debatt/hall-sverige-fritt...iserande-forbudMaria Abrahamsson (M) har förutspåtts bli ny justitieminister
malarmaster
03-08-2012, 07:16
CITAT (Monarda @ 28-07-2012, 19:44)  Folk tar inte bilkörning på allvar verkar det. Åkte buss en gång och kom upp jämsides med en långtradare där chaffisen hade en tidning uppslagen framför sig. En gång blev jag omkörd av en man som samtidigt rakade sig! Visst finns det mycket som kan distrahera men jag tycker det är konstigt att det är så mycket olyckor där föraren varit ensam i bilen därför misstänker jag starkt mobilen. Borde ligga i försäkringsbolagens intresse att reda ut sådana här olyckor. Det kanske man gör också, jag vet inte. Men det ligger väl i tiden att det ska pågå så mycket samtidigt. Folk kan ju inte heller gå eller cykla nuförtiden utan att lyssna på något annat än verkligheten runt omkring. För ett tag sedan cyklade jag som en galning efter en kille som tappat sin mobil och som jag hade vänligheten att stanna och plocka upp. Han hörde inte mina rop då han pluggat igen sina öron så jakten pågick någon kilometer innan jag hann upp honom och fick läxa upp honom för det innan han fick tillbaka mobilen. körde om en liknande bil för några år sedan,en tysk med ett lass kanoter efter bilen,detta var på natten så det var mörkt.han satt och läste en bok med en pannlampa .hastighet på bilen:ca 100. själv stannar jag alltid om någon ringer,dels för att jag blir distraherad och dels för att oftast behöver jag anteckna. men dagligen ser jag folk med mobil i örat,förstår inte att de inte har bättre självbevarelseinstikt. tror också att mobil är mycket mer inblandad i olycksorsaker än vad man tror. Ulf
Huggorm
03-08-2012, 08:38
Jag brukar också stanna när det ringer, telefonen tar alldeles för mycket av uppmärksamheten. Dessutom är det svårt att höra för allt vägbrus.
*Stintan*
03-08-2012, 09:15
Jag hade högtalare till min mobil i bilen så man behövde aldrig hålla på och mickla med den under körning. Micen var inbyggd i laddaren.
malarmaster
03-08-2012, 10:29
CITAT (*Stintan* @ 03-08-2012, 10:15)  Jag hade högtalare till min mobil i bilen så man behövde aldrig hålla på och mickla med den under körning. Micen var inbyggd i laddaren. det finns ju givetvis handsfree m.m men jag tror ändå att uppmärksamheten på trafiken blir lidande i ett samtal som kanske kräver lite tankeverksamhet åtminstone märker jag det på mig själv. men kvinnor ska ju ha en bättre förmåga att göra flera saker samtidigt....  ulf
*Stintan*
03-08-2012, 10:45
CITAT (malarmaster @ 03-08-2012, 11:29)  det finns ju givetvis handsfree m.m men jag tror ändå att uppmärksamheten på trafiken blir lidande i ett samtal som kanske kräver lite tankeverksamhet åtminstone märker jag det på mig själv. men kvinnor ska ju ha en bättre förmåga att göra flera saker samtidigt....  ulf Tyckte själv att det var skillnad på att ha proppar i öronen mot att ha högtalaren. Men jag hade inga jobbsamtal iof som krävde nån särskild tankeverksamhet utan det blev mest som om man pratade med nån som satt bredvid.
Ugglemormor
08-08-2012, 15:57
För min del gäller det handsfre eller högtalare både i bil och hemma. klarar inte av strålningen från mobilerna tryckta mot örat. Det känns nämligen som huvudet börjar koka, verkligt obehagligt, men jag är ju överkänslig vid olika energier. I bilen vill jag inte ha långa samtal, endast meddelanden...... Blir helt förskräckt när dotter sms och kör som en biltjuv på köpet.......... LUUUUGN...MORSAN.. brukar hon säga åt mig ......  .
Monarda
19-08-2012, 15:37
Så var det konstaterat då, det som alla vi andra med sunt förnuft har vetat hela tiden. http://www.dt.se/nyheter/dalarna/1.5010825...kom-dodsolyckor
Hjortronsylt
19-08-2012, 22:38
Är ju nästan värre om man cyklar å har musik i hörlurar. Har hänt ett antal ggr att jag blivit nära på att bli påkörd pga det.  Sen tillhör jag även den sorten som går rakt ut över ett övergångsställe då jag tar för givet att alla med körkort kan trafikens alla regler och därmed pliktskyldigt stannar. Men efter att ha läst om bilisterna i dne här tråden så tror jag nog att jag ska tänka om.... Hänsynslösare smörgåsätande söndagsåkare får man leta efter.
malarmaster
20-08-2012, 06:20
CITAT (Hjortronsylt @ 19-08-2012, 23:38)  Är ju nästan värre om man cyklar å har musik i hörlurar. Har hänt ett antal ggr att jag blivit nära på att bli påkörd pga det.  Sen tillhör jag även den sorten som går rakt ut över ett övergångsställe då jag tar för givet att alla med körkort kan trafikens alla regler och därmed pliktskyldigt stannar. Men efter att ha läst om bilisterna i dne här tråden så tror jag nog att jag ska tänka om.... Hänsynslösare smörgåsätande söndagsåkare får man leta efter.  sunt förnuft säger att man skall se sig för även vid övergångsställe,bilen kan ju vara så nära att det inte hinns stanna.cyklister lever farligt,det är inget nytt.men även för dem gäller att se sig för,ögonkontakt mellan bilförare/cyklist/gångtrafikant är ett stort plus,då kan man se vad som är på g. ulf
CITAT (Hjortronsylt @ 19-08-2012, 23:38)  Är ju nästan värre om man cyklar å har musik i hörlurar. Har hänt ett antal ggr att jag blivit nära på att bli påkörd pga det.  Sen tillhör jag även den sorten som går rakt ut över ett övergångsställe då jag tar för givet att alla med körkort kan trafikens alla regler och därmed pliktskyldigt stannar. Men efter att ha läst om bilisterna i dne här tråden så tror jag nog att jag ska tänka om.... Hänsynslösare smörgåsätande söndagsåkare får man leta efter.  Det finurliga med trafikregler är att det inte finns något som heter rättigheter, bara skyldigheter. Bilister har visserligen skyldighet att stanna vid övergångsställen för fotgängare, men det betyder inte att du har rätt att bara stövla rätt ut i gatan för det. "Både hängslen och livrem" kan man säga alltså...sug på den du!  Vad hjälper det dej, även om det nu är bilisten som felat, när olyckan redan är skedd förresten? Var rädd om livhanken!
mamamaggan
20-08-2012, 07:07
Inte har man väl någon rätt att bara kliva rakt ut i gatan på ett övergångsställe? !
Om jag inte har fel så krävs det väl att den gående har ögonkontakt med bilföraren och att man ska vara övertygad om att bilföraren lagt märke till en och att man är överens om att fotgängaren kan gå över ?!
Idiotiskt att bara gå som sagt var , bilar kommer med fart och är hårda . Tror inte att fotgängaren kan få rätt om det skulle bli rättssak av det hela , om nu fotgängaren överlever !
hattstugan
20-08-2012, 07:20
Enkelt löst att slippa fotgängare som bara kliver rätt ut vid övergångsställen!!!
Man tar helt enkelt bort dem!!!
Så har gjorts här i Enköping på många ställen! Finns några kvar!
*Stintan*
20-08-2012, 07:57
CITAT (Cacki @ 20-08-2012, 07:53)  Det finurliga med trafikregler är att det inte finns något som heter rättigheter, bara skyldigheter. Bilister har visserligen skyldighet att stanna vid övergångsställen för fotgängare, men det betyder inte att du har rätt att bara stövla rätt ut i gatan för det. "Både hängslen och livrem" kan man säga alltså...sug på den du! Vad hjälper det dej, även om det nu är bilisten som felat, när olyckan redan är skedd förresten? Var rädd om livhanken!
Anki på Öland
20-08-2012, 08:06
CITAT (Hjortronsylt @ 19-08-2012, 23:38)  ......... Sen tillhör jag även den sorten som går rakt ut över ett övergångsställe då jag tar för givet att alla med körkort kan trafikens alla regler och därmed pliktskyldigt stannar........... Så gjorde mamman till en av mina bekanta. Hon ligger i sin kista nu och muttrar nog att det var bilistens fel.....  Det var hans fel, det har han blivit dömd för, men det gör ju inte saken bättre. Han hade solen i ögonen och såg henne inte - inte en ursäkt, bara en förklaring - men hon blir ju inte mer levande för det!
Min bil har Blåtand Jätte bra när jag startar bilen så koplas telefonen in i bilens övriga elektroniksystem. Tellefonen stys via rattknappar och diplayer i bilen .... lär finnas något system som håller kol på trafikenoch inte släper fram samtal om det bedöms som svår trafik. Både bilnyckel och telefonen ligger trygt kvar i fickan så man inte glömmer något. P.S. SMS hanteras natuligtvis inte i bilens system.
Hjortronsylt
20-08-2012, 23:31
CITAT (Anki på Öland @ 20-08-2012, 09:06)  Så gjorde mamman till en av mina bekanta. Hon ligger i sin kista nu och muttrar nog att det var bilistens fel.....  Det var hans fel, det har han blivit dömd för, men det gör ju inte saken bättre. Han hade solen i ögonen och såg henne inte - inte en ursäkt, bara en förklaring - men hon blir ju inte mer levande för det! Som sagt, kan man inte sköta sig i trafiken har man inget där att göra. Bilister har mer skyldighet att ta hänsyn till fotgängare t.ex. än tvärtom anser då jag. Det som hände din bekantas mamma är både olyckligt och tragiskt. Föraren som orsakade hennes död borde haft solglasögon på sig och kört mer försiktigt. Hoppas den skyldige fick körförbud i resten av hans liv.
Hjortronsylt
21-08-2012, 00:09
CITAT (Cacki @ 20-08-2012, 07:53)  Det finurliga med trafikregler är att det inte finns något som heter rättigheter, bara skyldigheter. Bilister har visserligen skyldighet att stanna vid övergångsställen för fotgängare, men det betyder inte att du har rätt att bara stövla rätt ut i gatan för det. "Både hängslen och livrem" kan man säga alltså...sug på den du!  Vad hjälper det dej, även om det nu är bilisten som felat, när olyckan redan är skedd förresten? Var rädd om livhanken! Jo, det är ju ngt dumdristigt av mig att gå över och markera för bilföraren att "Nej, nu får du stanna i lagens namn  ". Kan man ta tillfällena i akt och leka polis så tycker jag att man ska göra det. Det ser jag som en skyldighet till samhället. Regler är till för att följas. Kan även tydliggöra för er att jag i själva verket tycker att hela samhället är ett skämt förvisso.
*Stintan*
21-08-2012, 01:55
CITAT (Hjortronsylt @ 21-08-2012, 01:09)  Jo, det är ju ngt dumdristigt av mig att gå över och markera för bilföraren att "Nej, nu får du stanna i lagens namn  ". Kan man ta tillfällena i akt och leka polis så tycker jag att man ska göra det. Det ser jag som en skyldighet till samhället. Regler är till för att följas. Kan även tydliggöra för er att jag i själva verket tycker att hela samhället är ett skämt förvisso. Det finns alldeles för många som leker polis och anser att det bara är andra som har skyldigheter och dom själva bara rättigheter. Visa lite hänsyn istället så blir tillvaron mycket trevligare för alla.
Hjortronsylt
21-08-2012, 05:06
CITAT (*Stintan* @ 21-08-2012, 02:55)  Det finns alldeles för många som leker polis och anser att det bara är andra som har skyldigheter och dom själva bara rättigheter. Visa lite hänsyn istället så blir tillvaron mycket trevligare för alla. Jag visar hänsyn till mig själv som inte låter mig bli överkörd av hänsynslösa bilister som inte kan hålla sig till trafikreglerna. Men typiskt dig att lägga all skit på mig, sluta upp med det innan du får en varning. Även detta forumet ska hålla sig till regler. Så du får nog rätta dig efter de hädanefter. Jag är trött på ditt gnällande på mig hela tiden.
*Stintan*
21-08-2012, 07:10
CITAT (Hjortronsylt @ 21-08-2012, 06:06)  Jag visar hänsyn till mig själv som inte låter mig bli överkörd av hänsynslösa bilister som inte kan hålla sig till trafikreglerna. Men typiskt dig att lägga all skit på mig, sluta upp med det innan du får en varning. Även detta forumet ska hålla sig till regler. Så du får nog rätta dig efter de hädanefter. Jag är trött på ditt gnällande på mig hela tiden. Det var ju du själv som skrev först: "Sen tillhör jag även den sorten som går rakt ut över ett övergångsställe då jag tar för givet att alla med körkort kan trafikens alla regler och därmed pliktskyldigt stannar."och sen: "Kan man ta tillfällena i akt och leka polis så tycker jag att man ska göra det." Varför skulle jag inte få ha synpunkter på det? Nu skriver du: "Jag visar hänsyn till mig själv som inte låter mig bli överkörd av hänsynslösa bilister...". Jaha och vad händer tror du om bilen är för nära så bilisten inte hinner stanna? Jag tycker att alla borde visa mer hänsyn till varandra och inte vara så egoistiska i trafiken! Att leka självutnämnd forumpolis har du inget för så lägg av med dina hot. Det fanns inget i mitt inlägg som ens snuddade vid påhopp och ännu mindre gällde inlägget bara dig. Tål du inte att andra har synpunkter och inte delar dina åsikter om det du skriver så får du väl sluta skriva. Det här är ett diskussionsforum!
CITAT (Hjortronsylt @ 21-08-2012, 01:09)  Jo, det är ju ngt dumdristigt av mig att gå över och markera för bilföraren att "Nej, nu får du stanna i lagens namn  ". Kan man ta tillfällena i akt och leka polis så tycker jag att man ska göra det. Det ser jag som en skyldighet till samhället. Regler är till för att följas. Kan även tydliggöra för er att jag i själva verket tycker att hela samhället är ett skämt förvisso. Fast det finns ju inget som säger att det bara är den ene inblandade i en olycka som kan få påföljder. Säg att någon på moppe eller cykel förirrat sej ut på en motorväg, en klar lagöverträdelse. Är det då tillåtet att som bilist att köra på mopedisten/cyklisten för att få bort trafikfaran som denne utgör från motorvägen? För min del tror jag inte farbror polisen ser mellan fingrarna om någon tar lagen i egna händer, även om "syftet var gott" från bilistens sida. Tror du? Sedan borde väl vårdslöshet i trafik även gälla fotgängare, eller?
mamamaggan
21-08-2012, 08:20
CITAT (Hjortronsylt @ 21-08-2012, 00:31)  Som sagt, kan man inte sköta sig i trafiken har man inget där att göra. Bilister har mer skyldighet att ta hänsyn till fotgängare t.ex. än tvärtom anser då jag. Det som hände din bekantas mamma är både olyckligt och tragiskt. Föraren som orsakade hennes död borde haft solglasögon på sig och kört mer försiktigt. Hoppas den skyldige fick körförbud i resten av hans liv. Jag föreslår att du tar och kollar upp vilka skyldigheter du har som fotgängare när det gäller hur man beter sig vid ett övergångsställe eller anser du att du står över lagen ? Min åsikt är att du bär dig idiotiskt åt som inte följer de lagar som finns . Hur gör du med andra lagar ? Bryter du dem också med gott samvete därför att de inte passar dig ? HUr gammal är du ? 10 - 11 år eller ?
*Stintan*
21-08-2012, 08:55
"Vid obevakade övergångsställen har fordonsförare väjningsplikt mot gående. Fordonsföraren ska alltså släppa fram gående. Men gående får inte gå ut på övergångsstället utan att ta hänsyn till fordon som närmar sig. Även den som leder en cykel räknas som gående.
När du ska gå ut på ett övergångsställe, ska du ta hänsyn till avståndet och hastigheten hos de fordon som närmar sig"
Utdrag från Transportstyelen ang. gällande trafikregler för gångtrafikanter.
Monarda
21-08-2012, 17:24
Där fick vi svart på vitt och det är bara att rätta sig efter. Håller med Stintan att mer hänsyn till varandra även i trafiken vore på sin plats. Men tyvärr verkar begreppet hänsyn vara på utdöende, vad det än gäller. Minns en slogan från den gamla goda tiden och som jag tror NTF myntade och som löd "Var vänner i trafiken", eller något liknande. Som klimatet är på vägarna idag känns uppmaningen ganska passé, nu ska man ju snarare vara ovänner och buffla sig fram hur det än ser ut. Och tänk långtradarchaufförerna som förr klassades som vägens riddare! Majoriteten av dom kör ju som svin numera. Ack ja, det var bättre förr.
Hjortronsylt
21-08-2012, 19:42
Ännu en hänsynslös söndagsåkare (länk) Tragiskt är bara förnamnet till händelsen. Det är exakt detta jag vill komma fram till i mina värderingar ang att det är de som kör ett fordon som ska visa hänsyn i trafiken i första hand. Det otäckaste i det här fallet var visserligen att det var på självaste trottoaren detta hände. Är man hårdare mot bilister ang. hur de visar hänsyn mot fotgängare, cyklister i allmänhet så skulle helt klart färre olyckor ske! Exempel på varför det är förare i första hand som ska visa hänsyn i trafiken:Barn kan springa rakt ut på gatan, Djur kan springa rakt ut på gatan, Gamla Gösta som är dement och halvt döv går med sin rullator över vägen, Dumdristiga kvinnor går över trottoaren utan att stanna, ..... Jag listan på "lätta offer" kan göras ännu längre. Tycker man inte ska behöva gå hur långt som helst. Detkrävs trots allt körkort för att kunna få använda fordon tack och lov. Det man lär sig skall man också leva upp till även EFTER körkortet är tagit.
Hjortronsylt
21-08-2012, 19:56
CITAT (*Stintan* @ 21-08-2012, 09:55)  "Vid obevakade övergångsställen har fordonsförare väjningsplikt mot gående. Fordonsföraren ska alltså släppa fram gående. Men gående får inte gå ut på övergångsstället utan att ta hänsyn till fordon som närmar sig. Även den som leder en cykel räknas som gående.
När du ska gå ut på ett övergångsställe, ska du ta hänsyn till avståndet och hastigheten hos de fordon som närmar sig"
Utdrag från Transportstyelen ang. gällande trafikregler för gångtrafikanter. Jo, båda har lika mycket skyldighet att ta hänsyn till varandra. Men jag vill inte känna mig som ett vilt, skrämt djur när jag ska gå över ett övergångsställe. Att ha respekt för fordon är ju a och o. Tro mig, det har jag fullt ut även fast jag bara kliver rakt över övergångsstället. Men glömde detaljen om att jag ALLTID har ögonkontakt med den som kör. Jag stannar inte men kollar alltid mot bilförarens håll för att att enkelt förmedla att "nu går jag över  ".
Hjortronsylt
21-08-2012, 20:03
CITAT (Cacki @ 21-08-2012, 08:23)  Fast det finns ju inget som säger att det bara är den ene inblandade i en olycka som kan få påföljder.
Säg att någon på moppe eller cykel förirrat sej ut på en motorväg, en klar lagöverträdelse. Är det då tillåtet att som bilist att köra på mopedisten/cyklisten för att få bort trafikfaran som denne utgör från motorvägen? För min del tror jag inte farbror polisen ser mellan fingrarna om någon tar lagen i egna händer, även om "syftet var gott" från bilistens sida. Tror du? Sedan borde väl vårdslöshet i trafik även gälla fotgängare, eller? Inte är det tillåtet att ha ihjäl en annan människa eller skada en annan människa. Jag trodde du visste bättre!
CITAT (Hjortronsylt @ 21-08-2012, 21:03)  Inte är det tillåtet att ha ihjäl en annan människa eller skada en annan människa. Jag trodde du visste bättre!  Jodå, det gör jag allt. Jag vet också att det inte är tillåtet att ta lagen i egna händer och leka trafikpolis hur som helst...
Bor i Göteborg i den del där jag bor fungerar det mycket bra på övergångsställen. Jag paserar övergångsställen både som bilist och gångtrafikant.
Roligast är nog på motionsrundan när jag joggar, verkar som alla bilister vil se en "joggar" hålla uppe tempot och inte vila.
Vist fins det några problemställen. Gång och cykelbana som korsar hårt trafikerad väg där det inte fins övergångsställe. Förstår inte varför det är så, skapar osäkerhet på förväntat betende.
I övrigt har vi störst problem med krockar på genomfartslederna. Stor lastbil ofta med släp som byter körfält och maskrerar en personbil till skrot ... Många lastbilar blinkar och därmed tycker att de har rät att kör byta körfält
Tja den som vil leka polis och inte vara försiktig i trafiken skal nog tänka sig för hur det går när det händer en olycka.
Lite på samma tema en som visar hur farligt och svårt det är att cykla i Göteborg Cyklisten är på en gata som är enbart för kollektivtrafik! Kanske skulle underlätta för alla om trafikreglerna följdes. Blir nog många onödiga olyckor här också ...
badabing
23-08-2012, 00:15
Jag tror också att det är alltfler unga som kör vårdslöst i trafiken. Var några "ungdomar" som sket i rödlyset nyligen när jag kom i en korsning o hade grönt ljus. Tur att jag såg dem komma med hög fart så att jag hann bromsa ner i tid.
CITAT (jaj-51 @ 22-08-2012, 06:39)  Lite på samma tema en som visar hur farligt och svårt det är att cykla i Göteborg Cyklisten är på en gata som är enbart för kollektivtrafik! Kanske skulle underlätta för alla om trafikreglerna följdes. Blir nog många onödiga olyckor här också ... Cyklisten på bilden i GP gör inget fel. Cyklister och mopedister får använda kolektivtrafikens körfält så vida de inte enbart är till för spårbunden trafik. (Info fins på transportstyrelsens hemsida)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|