chris_paul
28-07-2012, 14:00
Hej, vi har ett rött hus med vita knuta på landet. På västra sidan av huset, utanför köket finns en lång rabatt som är jättefin på våren, men sedan är det endast en pion och en kaprifol som lever där och det ser väldigt tråkigt ut. Dock är vi inga experter på vilka växter som passar eller vad som ser bra ut, därför tar vi tacksamt emot alla förslag på växter som kan passa. Vi vill gärna ha växter som passar till huset, som är en bra bit över 100 år, så gärna traditionella växter och saker som blommar vackert hela sommaren och in på hösten.
Se bilden nedan för att se hur rabatten ligger. Rabatten ramas in av glavaskiffer.
[attachment=71663:rabatten.jpg]
kerstin z5-6
28-07-2012, 17:07
Löjnandshjärta vitt eller rosa,Digitalis-Fingerborgsblomma,Aklejor många färger,Trollius alabaster-som har precis rätt ljust gula ton till falurött ,kan ta vid efter vårlökarna.
Måmga campanula tex hässleklocka högsommar,liljor med
Astilbe,gärna vita ,Läkesilverax,Rudbeckia,rosenflockel blommar sensommar.
De är alla i stil med huset och många var vanliga i torpträdgårdar för länge sedan
Om jag vore er skulle jag även passa på att jordförbättra o ev bredda rabatten samt förlänga den till hela husets längd,för ett mer symmetiskt utseende,ev även en Clematis på en fin ställning som avslut på vänster sida:)
Vet inte var i landet ni bor, men här i södra Bohuslän skulle kungsljus och stockrosor vara givna i en traditionell (och soligt torr) rabatt. Båda tvååriga, så antingen köper man en vår, eller drar upp från frö och ger sig till tåls ett år. Sedan lär de fröså sig själva lätt...
Med ett sådant vackert hus ska det vara gammaldagsa växter, flera bra förslag har redan kommit upp. Det där med designade rabatter och trädgårdar har det gått inflation i tycker jag, och anser att ett arbete med känsla och hjärta är bra mycket viktigare än krystade rabatter.
kerstin z5-6
28-07-2012, 22:01
Finns perenna Kungs ljus.vita och gula--tex verbascum chaxii album.
chris_paul
03-08-2012, 09:03
Tack för alla bra svar, har kollat på de förslagen som kom in och det kommer att bli en hel del nya vackra växter senare i sommar!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.