Pofflet
28-07-2012, 18:06
Jag kom hem från semestern och hittade fullt med "spindelnät"
på balkongen. Djuren är ett par millimeter stora, kritvita och spindel/kräftliknande i formen. Jag tror att de har sex ben dock. Näten påminner om nät från spinnkvalster men de har inte satt sig på växterna, utan snarare i springor och vrår på balkongen, runt krukor, och vid balkongräcket. Jag försökte ta bort de flesta näten, men upptäckte efter att ha kommit hem från nästa resa minst lika många nya nät
Jag har letat överallt på nätet om vad det kan vara för djur, men hittar inget. Då de inte satt sig på växterna är jag än så länge inte orolig för dem, men tycker ändå att det är obehagligt med alla dessa djur och nät.
Nu har jag såpasprayat, tagit bort nät igen och planerar en rejäl såpaskrubbning av hela balkongen, men skulle gärna vilja veta vad det är för djur och hur man bäst blir av med dem?
Troligen spinn ja, men det kännsändå lite tveksamt utan bild. Spinn sätter sig främst på växterna men kan naturligtvis också invadera området omkring. Såpabehandling kan fungera, extra näring till växterna gör att de blir motståndskraftiga. Vilka växter är det frågan om?
Pofflet
28-07-2012, 20:50
Jo jag tänkte först på spinn, men de verkar inte intresserade av växterna alls. De ser inte heller ut som de spinnkvalster jag sett bilder på heller. De är helt kritvita. Jag har haft problem med spinn tidigare år, då har de enbart satt sig på växterna, men nu verkar växterna vara fria från dem (peppar peppar).
Senare såg jag att samma kryp och nät även fanns på innergården, vid portarna till huset, vilket också gör mig undrande till vad det kan vara.
Får försöka ta en bild imorgon.
De växter jag främst har är tomater, men har även rabarber, smultron, allåkerbär och syrener.
Du får nog ta en hel del bilder, även nära sådana, för att man ska kunna förstå, för jag gör det inte.
Låter som nånb liten sorts spindel. Finns massvis av olika spindlar, stora som jättesmå. Förmodligen gör de bara nytta i att fånga insekter men fortsätter du ta bort näten så flyttar de säkert snart.
Helén
Låter som nykläckta spindlar av t.ex. korsspindel. De är ett par millimeter och tar lite tid på sig att skingras efter det att mamma spindel släpper lös dem. Och de spinner nät.
Unga spindlar är över millimetern, dvs betydligt större än spinn (som är runt 0.4 mm och bara syns som ett gulorange kringpromenerande dammkorn), och spinn spinner nog sällan nät nån annan stans än på själva växten.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.