Full version: Tjurig schersmin!
LaPaloma
Jag har en schersminbuske som absolut inte vill blomma! Den planterade jag 2005. Jag har flyttat på den en gång då jag tyckte att den stod för torrt till och alltid fick massor av löss. På den plats som den står nu har den varit i fyra år. Jag rensar ogräs kring den, gödslar den enligt rekommendationer och vattnar. Trots detta kommer det inte en enda blomma, inte en tillstymmelse till knopp! Nämnas bör att jag klippte ner den en del året efter flytten då den fick massor av löss. Nu frodas den som aldrig förr men får mängder av löss som jag behandlar. Blommor bör den ju få trots nerklippning - det var ju ett antal år sedan. Den skjuter nya skott varje år men det ger ingenting.

Ska jag kassera busken eller går den att rädda?
fvd
Jag vet inte vilken sorts schersmin du har men kan beskriva min som är jättegammal. Det är en doftschermsin som var 21/2 hög och väldigt tät med grova grenar och blommor högt upp i skyn. Jag har succesivt klippt ner den några grenar i taget och fått stil på den. Nu blommar den på alla höjder och jag håller efter nya grenar som växer mer än en meter (men inte de som har knoppar) varje år och tillåter inga alls nerifrån roten, Den har nästan ingen jord alls det är bara rötter där den står i söderläge och jag gödslar den aldrig. Löss får den alltid och det bryr jag mig inte om det enda jag gör är att när jag klipper de som skall bort ryker en hel del med. Jag har aldrig sett en doftschersmin utan löss och de verkar inte skada dem. Någon annan kanske vet mer i så fall vill jag också veta.
Eva 33c
CITAT (LaPaloma @ 28-07-2012, 19:25) *
Jag har en schersminbuske som absolut inte vill blomma! Den planterade jag 2005. Jag har flyttat på den en gång då jag tyckte att den stod för torrt till och alltid fick massor av löss. På den plats som den står nu har den varit i fyra år. Jag rensar ogräs kring den, gödslar den enligt rekommendationer och vattnar. Trots detta kommer det inte en enda blomma, inte en tillstymmelse till knopp! Nämnas bör att jag klippte ner den en del året efter flytten då den fick massor av löss. Nu frodas den som aldrig förr men får mängder av löss som jag behandlar. Blommor bör den ju få trots nerklippning - det var ju ett antal år sedan. Den skjuter nya skott varje år men det ger ingenting.

Ska jag kassera busken eller går den att rädda?

Om den ser ut att må bra skulle jag nog ge den nåt år till, den är ju trots allt inte så gammal och har dessutom blivit flyttad och nerklippt en gång, vilkte tar på krafterna. Det är de skott som växer ut i år som nästa år utvecklar små korta grenar med blommor på. Jag har massor av schersminer i min trädgård som jag inte gör nåt alls med, klipper bort sånt som är i vägen bara så vi kan komma ut ibland... De är helt täckta av blommor varje år. Nu har de väl stått snart 20 år på samma ställe.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon