TirreSthlm
Jag har en en odlingslott med mestadels pallkragar. Jag tycker jorden är dålig, allt för finkorning och när man vattnar rinner det liksom bara av. De som hade lotten innan tyckte den var otalt urlakad och helt utan näring. Det har växt dåligt i år tycker jag, men kålen har växt så det knakar så det borde ju inte vara näringsbrist. Morötterna som såddes andra omgången är däremot små och växer långsamt. Mycket kom inte upp överhuvudtaget (rödbetor, morötter, mangold, bönor, isbergssallad)
Nu har jag anlagt några nya pallkragar men det är ju inte bra att lämna jorden bar till nästa vår. Hur ska jag göra? Täcka med grovklippt gräs/ogräs/blast? Så någon gröngödslingsväxt?
Jag har försökt förbättra med kompostjord som finns vid lotterna men tycker att även den har fin struktur och det finns inte en mask i jorden när jag hämtar där. Vad är bäst att förbättra med? Barkmull för att få mer struktur?
Eller kan det vara näringsbrist ändå som gjort att det växer dåligt? Jag har inte övergödslat någonting men hade på billig kogödsel i våras. Eller är det vädret som är boven?
Allekulla
Jag hade också sån finkornig och torr jord (det kanske inte din är). Jag grävde ner stora mängder av torvströ i marken ( vattnade bra på den) och jordförbättrade med kogödsel ett år och algomin ett annat. Det tog några år att få en bra struktur. Egengjord kompost tillförde jag efter hand. Jag har inte provat med täckbark, men har hört att det ger bra struktur i jorden. Jag tycker att du ska täcka med vanligt gräsklipp, ca 5 cm. Det är jättemycket näring i gräsklipp. Har du tillgång till löv, är det också mycket bra att blanda i jorden.

Att du får bra skörd på kålen tyder på att det inte är helt näringsfattigt. Jag tror att på ett par år, kan du ha fått upp en bra jord. Om det sedan är fuktigt i odlingen, så kommer maskar och andra nerbrytare, även om där inte är några nu.

Lycka till!

Kom på en sak till som jag gjorde för att förbättra. Jag grävde ner hushållskomposten direkt i landet under höstsäsongen. Dock djupt och inte för stora mängder i taget. Detta vet jag inte om det var så bra, men det förmultnade snabbt. Finfördelat.
aloa
Kämpar med att förbättra stenhård lera varje år. Bästa resultatet får jag där jag gräver ner hushållskomposten, ungefär ett års samlande, och täcker med lite av den gamla jorden. Squashen växer kanonbra och året därefter är jorden betydligt mer fluffig. Vanlig trädgårdskompost har jag också grävt ner men den är sällan speciellt förmultnad (slarvar med finfördelning av perennerna på våren, det är ju så mycket varje vår men resultatet blir därefter).
Peztis
Finns det något stall i närheten? De brukar vilja bli av med hästskiten så det brukar bara vara att hämta så mycket man vill ha.

Om du har, vänd då ned detta i höst tillsammans med löv, gräsklipp och allt annat organiskt du kan hitta. Har du kvistar och grenar kan du klippa detta i små bitar och vända ned det med. Maskarna kommer att göra ett fin jobb åt dig under hösten och sedan våren så att du sedan har bra jord.

I vår kan du vända ned ytterligare gödsel (brunnen hästgödsel, ko- och även höns-).

All kompost du gräver ned gör att du får en bra struktur som dessutom håller fuktigheten bra. Under odlingssäsongen är det sedan bra om du kan lägga gräsklipp emellan raderna ad det odlade för att hjälpa till med näring, fuktighet och ogräs.
TirreSthlm
Tack för alla tips! Nu ska här grävas
EKLO
Ett litet tillägg: Om du får tag i en massa organiskt material som föreslås här ovan, och gräver ned det i höst, är ett bra tips att skaffa halm, löv, etc - organsikt material som du lägger i ett tjockt lager ovanpå bäddarna när de är klara. På så sätt fördröjer du att tjälen går ner i jorden, och maskarna får längre tid att jobba på med att göra fin jord av alltsammans.

På våren tar du bort vintertäckningen så snart det börjar bli plusgrader dygnet runt, så att jorden värms upp innan du sår. (Under höst/vinter kommer också en stor del av det understa lagret av vintertäckningen ha förmultnat.) Den vintertäckning du tar bort under våren kan du kompostera ett tag tills dina plantor kommit upp, sedan kan du använda den för att fortsätta med täckodling, tillsammans med ev. gräsklipp som tillför mer näring.

Så har jag själv gjort i flera år nu, och jorden har blivit jättefin, och full av trevliga maskar.
TirreSthlm
En liten gödselfråga, ska den inte vara brunnen? Kan jag lägga på färsk hästgögsel? Om jag gör det nu på hösten, rinner inte alla näringsämnen ut då?

En liten gödselfråga, ska den inte vara brunnen? Kan jag lägga på färsk hästgögsel? Om jag gör det nu på hösten, rinner inte alla näringsämnen ut då?
Bassam
Hej

Problemet är att näring som befintlig gödsel löser i vatten, Utan kan växter
Förmånen av dem. Dessutom kan näring går till grund vatten och föroreningar ,

H.Bassam
TirreSthlm
Tack för alla tips i höstas. Jag gjorde inte så mycket då förutom att ösa på allt grönmaterial jag kunde hitta. Hur fortsätter jag bäst i vår? Vågade inte lägga på någon färsk hästgödsel för det kändes som om det ändå skulle ha runnit bort under vintern.

Tänkte ösa på barkmull och kogödsel på påse, bra eller dåligt?
Bassam
Hej
Vi har princip lag att man ska jäsa färska material ute under hösten och vinter och blanda dem i jorden mellan vårvinter och vår, eftersom ska undvika alla problem som kommer, när material vandlar sig till kompost.
Obs
1 Vi ska tänka på miljö.
2 vi ska tänka att näring som lösas från färska komposten ska suga från växter rötterna, istället för att går till grundvatten och skadar miljö.

H.Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon