Hej!
Tröttnade på att få mina kryddväxter uppätna av sniglarna och har byggt burar till växterna. Burarna är byggda i mycket finmaskigt nät. Klippte ner växterna och satte över burarna och åkte sedan på semester 3 veckor.
När jag kom hem hade inte basilikan tagit sig tyvärr. Gräslöken hade växt men där fanns även en snigel innanför nätet!
Min fråga är därför: kan sniglarna gräva sig under och förbi ett hinder? Burarna är nertryckta en bit i jorden.
mamamaggan
28-07-2012, 20:46
Nu blir det inte ett svar om snigelburarna men om basilikan. Att den inte vuxit kan bero på temperaturen. Basilika sägs inte klara temperatur under 15 grader , har det varit minst 15 grader under de veckor du varit borta ?
Sniglarna lever under jorden och finns på vintern ganska djupt och kryper upp på våren. Jag brukar få dem som små på spaden när jag gräver på våren så jag tror att du måste ha ett finmaskigt golv också i dina burar.
Sniglarna lever inte under jorden!! De kan dock hitta gömslen och småhålor för att lägga sig i dvala när det är för varmt o torrt på sommaren och sedan för att gå i dvala på vintern. Men sniglar tar sig in överallt, precis som möss. Möss kan bli platta som frimärken o lite så fungerar sniglarna också.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.