Kolmårdstrollet
Hej!

En potatisfråga till alla kunniga här! Bladen på min Sparrispotatis har plötsligt börjat sloka, bli gula och fått bruna prickar. Någon som vet vad som händer? Ska jag gräva upp dom?

Tackelitack för svar :-)
EKLO
Stor risk för att det är bladmögel, det går ner i potäterna och bildar brunröta om du inte snabbt skär av blasten, lägg den sedan inte i komposten eftersom smitta kan spridas, lägg på eldstad eller långt bort.

Bladmögel är mkt vanligt i hela landet, kommer vanligen framåt sensommaren hos mig, men har man otur kommer det tidigare.

Potatisen kan ligga kvar ett tag i jorden efter att du tagit bort blasten, men var snabb med att avblasta.
Kolmårdstrollet
Tack för svar!! Ska avblasta i morgonbitti!!
Å håller tummarna för att vi har någon potatis där under jorden...

Har gråaktiga fläckar på squashen oxå... Trodde det var bladmögel men plantan verkar må finfint. Kan det vara som sorten är?

smile.gif
Kolmårdstrollet
...nu såg jag i en växthustråd att vissa squash-sorter har silveraktigt mönster på bladen. Precis så ser min planta ut. Skönt att det inte var ngn sjukdom!

tummenupp.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon