Full version: Fingerborgsblommor
AnniiPannii
Vissa av mina fingerborgsblommor har blommat över nu. De håller på att sätta frö..
Men jag undrar eftersom den är tvåårig (??) så kommer det inte finnas några nästa år eller?
Ska jag klippa ner dem eller låta dem stå och spara fröna?
Kommer det bara bli en bladrosett nästa år om jag sår fröna i år..

Ahhh förstår inte hur jag ska göra för att få lika fina nästa år?
hattstugan

Fingerborgsblomman är tvåårig så det blir endast en bladrosett nästa år om du låter den så sina frön nu! Annars så försvinner den!
Eva 33c
Teoretiskt sett borde man ju bara ha fina blommor vartannat år om man inte sår två år i rad. Men om du låter de självså sig kommer du med tiden att ha fingerborgsblommor varje år i alla fall. För vissa fröplantor kommer att vara små första året och väntar då med blomning ett år till. Man kan låta dem växavdär dom vill eller flytta småplantorna till den plats man själv väljer ut.
EKLO
Några av mina blommade över tidigt, och jag ser redan små bladrosetter på sina håll (eller kanske är en del förra årets frön som grott först nu?) -

hur som helst har jag en känsla av att du kommer att få många bladrosetter innan frosten kommer, om du låter dem fröa av sig nu. Så har det alltid blivit för mig. Och sedan flyttar jag runt bladrosetterna dit jag vill ha dem. Jag har själv inte samlat fröna och sått, utan alltså låtit dem själva fröså sig. Då kan de hamna lite var som helst på några meters avstånd, men de är lätta att flytta (och blir hos mig alltför många för att kunna behålla alla).
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon