Monarda
29-07-2012, 13:50
Purple Tiger
[attachment=71675:DSC_0095.jpg]
Sweet Banana
[attachment=71676:DSC_0093.jpg]
Hungarian Hot Wax
[attachment=71677:DSC_0097.jpg]
Monarda
01-08-2012, 18:48
Nämen! Är det verkligen ingen som vet hur dom ser ut som mogna? Jag vill ju inte använda dom innan dom är klara.
Jag har för mig att de är klara när färgen är den rätta. Du hittar bilder på mogna chilis när du googlar. Eller kanske fanns det en bid på fröpåsen?
När färgen är rätt, kan du ta en och prov-äta. Sen skadar det ju inte att de hänger kvar längre på plantan. Smaken mognar väl precis som på frukter.
Jultorpet
01-08-2012, 21:00
.... och chili går ju att använda omogna också!
Purple Tiger - Ingen erfarenhet
Sweet Banana (paprika) - Röd
Hungarian Hot Wax - Röd
När dom fått sin rätta färg är dom mogna men ju längre du väntar desto bättre grobarhet får fröerna.
Monarda
01-08-2012, 21:51
Tack för svar! Tyvärr har jag inga fröpåsar att titta på, men efter att ha kollat på en engelsk sida visade det sig att Purple Tiger ska vara röd när den är mogen.
CITAT (Monarda @ 01-08-2012, 22:51)

Tack för svar! Tyvärr har jag inga fröpåsar att titta på, men efter att ha kollat på en engelsk sida visade det sig att Purple Tiger ska vara röd när den är mogen.
Purple betyder ju violett och din chili är mörkt violett nu, så den borde ju vara mogen. Röd tror jag inte att den blir efter det här stadiet. Har den inte varit röd inann den blev violett?
Monarda
02-08-2012, 09:36
Trodde ju också att den var mogen som lila, men när det började dyka upp röda frukter blev jag lite misstänksam. Tydligen ska dom vara röda när dom mognat, kolla här får du se. En kille som smaktestar på You Tube!
http://www.youtube.com/watch?v=8ejLRMX2ELo
Anja Danmark
02-08-2012, 21:21
Pånær Pimenta da Neyde bliver alle lilla chilier røde, når de modner
Piccante
02-08-2012, 21:32
Som Anja säger, lila chili blir röda som mogna. Många lila chili odlas kanske mest för sitt vackra bladverk med lila stammar och blad. Frukten blir ofta lila som omogen och går sedan successivt över till rött vid full mognad.
Purple Tiger även kallad för Trifetti eller Variegata. Den tillhör gruppen C. Annuum, och är en mild Chili med en styrka på 2500-5000 Scoville. Frukterna går från gröna till lila och slutligen röda som mogna.
Sweet Banana tillhör även gruppen C. Annuum. Och är som det låter en sweet chili, en paprika alltså och kan komma upp i max 500 Scoville men ligger nog för det mesta närmare noll. Denna Chili blir oxå röd då den får mogna, ju mognare ju sötare, man brukar skörda dessa som gula då de är lite knapriga och har lite styrka kvar, men det avgör du själv.
Hungarian Hot Wax en till C. Annuum. Mycket lik Sweet Banana och går från gul till orange till röd, denna är en medium chili och mäter från 1000 til ca:15.000 Scoville beroende på mognad, ungefär som en Jalapeno, högsta styrkan uppnår du vid full mognad, men även dessa skördas med fördel gula eller början till orange.
Våra paprikor som vi köper på varuhusen är ju dem med Chili, gröna, gula, oranga och röda samma frukt i olika mognads stadium bara, vilken man gillar mest varierar mellan olika personer och endel gillar alla och andra ingen, och så är det nog med det vi kallar för Chili oxå, du får helt enkelt prova dej fram och se vad du gillar mest.
MVH
Robban
Eva i Västerås
09-08-2012, 06:59
Den enda jag har odlat är sweet banana.
Den går utmärkt att plocka gul, men då smakar den lite mindre.
Får den bli röd så får den härlig chilidoft och mustig smak, fast helt utan hetta.
Men om du plockar frukterna omogna får du större skörd totalt.
Paprika finns som mognar gul resp orange.
Monarda
10-08-2012, 16:33
Tack alla, speciellt tack till Robban. Nu har jag all info jag behöver!
CITAT (Robahl @ 09-08-2012, 03:53)

Sweet Banana tillhör även gruppen C. Annuum. Och är som det låter en sweet chili, en paprika alltså och kan komma upp i max 500 Scoville men ligger nog för det mesta närmare noll. Denna Chili blir oxå röd då den får mogna, ju mognare ju sötare, man brukar skörda dessa som gula då de är lite knapriga och har lite styrka kvar, men det avgör du själv.
Sweet Banana Betecknas som paprika enligt Örtagården. Enligt mina erfarenheter är den som en paprika med en uns av styrka men gränsen mellan chili och paprika är ju hårfin. Kanske skördade den väl tidigt
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.