kemigatan
29-07-2012, 17:52
Vilken metod eller isolering är bäst för att få fikon att övervintra ute.Stod först i kruka som jag tog in i växthus med ca 5 plusgrader under vintern gick jaäätebra hade fina skördar varje år ibland 2 gånger om året,men si trädet blev för stort för att ta in och ut så jag planerade det.Första året lindade jag in det med grön väv men det frös ner till roten men i juni kom där nya skott och de växte till lite över metern skotten alltså.,nästa vinter tänkte jag att det där med väv var kanske för mörkt också så i fjol höst så spikade jag upp en ram runt det och satte 2 omgångar med bubbelplast typen med stora bubblor som man även kan isolera växthus med ,men detta tog också död på de grenar som växte upp , men se ni i slutet av Juli kom där nya skottfrån de stumparna som var kvar av stammen.SÅ HJÄLP!!! Vad skall jag nu göra för att mitt fikon skall överleva och dels få knoppar till blommning
Finns det någon med ett helklart sett att få det att fungera
Alexander-VG-zon3
29-07-2012, 19:05
Vad för sort är det (om den har nåt sortnamn) och vad för läge är det den står i? hur kallt har du fått på vintrarna ?
Du kan ju ha fått en köldkänslig sort (varierar stort allt från -5c/-10c till -18c för dom härdigaste) och är det en känslig sort så kommer den frysa ner även med skydd.
Men hos mig hade jag förra vintern -21c och vintern innan det neråt -25c där mitt ena fikon stod. Och en rejäl lövhög över (och då menar jag rejäl) och så över antingen pressening eller bubbelplast (håller det torrt och isolerar lite extra). Och så sen skotta över så mycket snö det går. Detta skydd har gjort att fikonen har överlevt en lufttemp på -25c minst, dom frös ner men klarade sig.
En annan metod som jag tycker har fungerat bäst är att packa in fikonet i frigolit, gärna dom tjockaste kanske 10cm frigolit. Sedan över frigolitskyddet täcka med snö. Jag har en okänd sort av fikon som klarade sig nästintill utan skador och det var en lufttemp på -21c vid fikonet.
Under vintern behövs inget ljus, så dom kan stå helt i mörker hela vintern.
kemigatan
17-08-2012, 15:24
Tack för hjälpen många kloka förslag jag provar
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.