Full version: Plantera om gardenia?
Woodii
Nu börjar min gardenia chansera! sad.gif Bladen blir gula ett i taget, det går på några dagar från att de börjar blekna tills de är helt gula och sedan lossnar de oftast. Antar att det rör sig om sådan där kloros som jag sett nämnas...? Vattnar med regn- eller avfuktarvatten som ska vara kalkfritt, men den är inte omplanterad och står fortfarande i "köpejorden". Får lite vanlig växtnäring ibland. Så det kanske är dags att plantera om? Vad ska man tänka på, vad vill den ha för jord?

Sedan är det vissa blad som blivit delvis bruna och torra, det bruna är skarpt avgränsat från resten av bladet som ser normalt ut och dessa blad sitter på samma sida så jag funderar på om den kan blivit bränd av morgonsolen.

Annars har den nyligen blommat, skjuter nya skott, har knoppar och ser överlag pigg ut.
Woodii
Den fick rhododendronjord med lite leca och så lade jag lite orkide"jord" överst. Får väl se hur det går. Tänkte ta en stickling också, rotas de i jord el vatten?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon