Lusen352
30-07-2012, 11:00
Har haft en växt i ca. 10år som jag då fick som skott av en bekant som kallade den spindellilja (nu när jag googlat lite verkar det som det ev. kan röra sig om en Narcisslilja?). Den har långa gröna blad som växer ut ifrån en lök. Min mamma tog hand om den ett tag, men nu har jag tagit över den på heltid och börjar fundera på hur jag bäst sköter den. Den växer så det knakar och har nu många fina gröna blad och verkar må bra (har även "knoppat av" små-lökar 3 gånger). MEN under hela tiden sedan jag fick den har den blommat två gånger (vita blommor som inte luktar nåt särskilt vad jag kan komma ihåg), så nu undrar jag hur jag ska sköta den för att den ska blomma igen?
Maj zon 4
31-07-2012, 19:27
Nog ser det ut som en spindellilja. Jag har en som blommar varje sommar och den doftar underbart när den blommar. Vet inte så mycket om narcisslilja, men spindelliljans blommor är sirliga, precis som de ser ut att vara på din bild. Spindelliljan vissnar inte ner på vintern, men vattnas då sparsammare. Jag tycker inte den är svår att få att blomma, men ett knep kan annars vara att "svälta" den lite. Det brukar tvinga fram blomkoppar!