Full version: Plantera i rabatter
mamamaggan
Undrar hur sent man kan fixa sina rabatter , gräva upp och plantera växterna på nya ställen. Vi vill göra om flera av dem vi har , anlägga någon ny osv.

Hur sent kan man hålla på med sådant ? Vi har svårt att göra det nu men förväntar oss att vi kan göra det om säg någon månad eller så , kan man vänta så länge ?
hattstugan

Skulle tro att det går bra att gör det om 1 månad lika väl som nu eller på våren!

Själv gör jag sånt när andan faller på oavsett om det anses lämpligt eller ej! Det gäller att vattna det man flytta/planterar nytt!
mamamaggan
Tycker att det borde gå bra om en månad , vi har ju inte så hög zon här , om det inte blir för kallt.

Vattna är inget problem , bara att dra på då vi kan använda både eget vatten och sjövatten.
hattstugan

Då har du nog inget att direkt oroa dig för! Bara att skrida till verket sedan!
Jultorpet
Gräva och plantera kan du göra så länge det inte är tjäle, så länge det går att gräva helt enkelt. Enda problemet vid sen plantering är att växterna inte hinner rota sig ordentligt och kan frysa upp när tjälen går ur på våren. Rotklumpen kommer helt enkelt upp ur jorden och kan nästan ligga ovanpå jorden vilket gör att den lätt kan torka ut och dö om man inte är med och trycker ned den igen. Annars klarar växterna vintern lika bra som om de skulle vara planterade tidigare och hunnit rota sig.
mamamaggan
Tack för det svaret . Då vet jag att vi ska ha koll på växterna i vår .
kerstin z5-6
Det går bra i din zon, inte i min efter september.
mamamaggan
Det var så jag tänkte Kerstin , vi bor i en så låg zon att det borde gå bra.

Då behöver jag inte känna mig stressad för att vi inte kan göra det nu .
Jultorpet
CITAT (mamamaggan @ 31-07-2012, 13:46) *
Det var så jag tänkte Kerstin , vi bor i en så låg zon att det borde gå bra.

Då behöver jag inte känna mig stressad för att vi inte kan göra det nu .

Nej, mitt i sommaren är väl sämsta tiden, kräver mycket mer jobb med vattning osv. Bästa tiden är nog september. Jag höll på runt 20 oktober förra året här i zon 4(5) och det var inte mycket jag behövde trycka ned igen i våras. Det var förstås en lång och fin höst förra året.
mamamaggan
Låter mycket bra Jultorpet . Bra att veta hur andra gjort och att det gick bra.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon