Full version: Hallonplantering
Labrat
Har lite funderingar angående mina hallonplanteringar. Har en hel del gamla hallonplantor på tomten som ej ger särskilt bra skörd. Vet ej hur gamla dessa är men de kan nog vara en minst 25 år gamla. Tyvärr står dessa i högt gräs och har inte fått någon näring tillförd de senaste åren då jag prioriterat andra delar av trädgården.
Funderar nu alltså på om dessa är något att spara eller om det är lika bra att plantera nya plantor till våren? I så fall ska jag bara plantera nya och ta bort de gamla eller plantera nya och låta de gamla vara kvar men röja upp så att de står lite mer optimalt för hallon?
Hur hade ni gjort? Tar tacksamt emot tips och råd!
Eva 33c
Personligen skulle jag göra ett nytt hallonland på ett annat ställe än där de gamla står, och köpa nya virusfria hallonplantor och ge dessa bästa start med ogräsfri jord, vatten och gödsel. Jag tror det är snabbaste vägen till egna hallon. Att rensa ett gammalt hallonland är arbetssamt och kanske upptäcker du att de gamla plantorna i alla fall inte ger så bra skörd sen...
Här är en jättebra sida om hallonodling och sorter, Herberts Hallon i Harplinge
fvd
För många år sedan var jag i samma sits som du är nu och skulle göra något åt mitt hallonland. Då pratade jag med Herbert och frågade honom hur jag skulle göra i samband med en trädgårdsmässa. Han sade då att jag inte skulle sätta tillbaka buskarna på samma plats förrän om två år och till dess odla tagetes (cracker jack) på den ytan. Jag gjorde som han sade och åkte sedan till Risarp (jag bor bara en bit därifrån) för då ville jag utöka med hösthallon. Jag köpte två sorter och frågade samtidigt hur jag skulle sköta hallonen i fortsättningen, han sade att jag skulle ge dem kompost och benmjöl eller blodmjöl. Jag ger dem kompost så långt den räcker sedan blir det hönsgödsel, benmjöl har inte blivit av eftersom det är så dyrt. Hallonen som jag hade från början blir jättestora och har en härlig sötma och hösthallonen som inte fattar att de är hösthallon kommer samtidigt är normalstora. Ingen av dem har haft några sjukdomar eller ohyra. Jag vet inget om andra sorter men tänkte när jag läste om dina att du kanske skulle spara några buskar och se hur de tar sig de kanske också är en hit om de får lite omvårdnad.
Anna-Karin Lundberg
Jag måste passa på att ställa en hallonfråga, om det är OK? Jag har skött mina hallon bra och i år pudrade jag dem med Myrr innan blomning för att få bort insekterna som knipsade av blommorna. Så i år har jag hallon som aldrig förr, stora, röda och många. Däremot smakar de i stort sett inget alls! Sorten är Risarps Dessert och den ska ju vara en känd och bra sort. Är det skötseln eller sorten som påverkar smaken?
kerstinbern
Smaken beror på hur mycket sol och regn växten fått.
Labrat
Tack för alla tips!

Tror jag ska göra så att jag slår ner allt där hallonbuskarna står, med röjsågen till nästa år (i år blir det inte mkt trädgårdsarbete pga massiv foglossning) och ser om de kommer igen i bättre skick. Känns lite synd att rycka upp dem helt, har ju inget att förlora. Kanske även testar tagetes på iaf en del av marken där hallonen står.
Men kommer nog även anlägga ett nytt hallonland i en annan del av trädgården oxå för säkerhets skull. Vill gärna ju gärna ha hallon.
kerstinbern
Skall man ha någon chans att få bort det konkurrerande ogräset, så måste plantorna grävas upp (det tål de) och planteras i ogräsfri jord. Att försöka rensa bort ogräs bland befintliga plantor fungerar inte! Vill man sedan slippa ogräsrensning så kan man plantera dem i svart markduk, bra hålen är stora nog att släppa upp de nya årsskotten.
stephan sndlng
Hallonår?
Här i Uppland har hallon vuxit som ogräs i år. hela kolonilottsområdet pratar om hur stora, fina och hur mycket skörden blev i år.
Nu ser jag att många hallonbuskar har en andra våg av stora hallon. de ser lite hårda ut men några är väldigt stora.
Det mycket regnandet som är orsaken, eller kan det vara den mycket tidiga frostknäppen som orsakade att nya hallon är på g. nu?
fvd
Jag pratade lite skit om mina hösthallon i den här tråden i somras så nu har jag lite dåligt samvete. Nu har jag nämligen hösthallon till frukost varje dag och de är större än någonsin. Det är livskvalitet det !! De som bär frukt nu står lite skuggigare närmare ett äppelträd så det är antagligen det som behövs för att de skall komma sent. Sedan kan det ju självklart variera beroende på vilken sort sommar vi har. Sorterna heter Risarp allgold och Zefa Herbsternte.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon