Leopardcookie
Vad är det här? Tycker den är så fin. Den växer bland våra jordgubbar och har inte sett någon sådan i närheten så undrar om den frösått sig av misstag med jordgubbarna? Är det någon sorts vallmo? Det är massor med knoppar på den som ska bli blommor tror jag...

Red Top
Det är en malva. Svårt att avgöra vilken på den bilden, men den som brukar föså sig och plötsligt dyka upp är myskmalva. Åtminstone hos mig.

Du kan läsa mer här: Den virtuella floran
Leopardcookie
Åh! Kan man plantera om den nu? Förökar den sig? Den vill jag ju absolut behålla smile.gif
Red Top
Det går bra att omplantera den nu, men då kan blomningen stanna av ett tag.

Tänk på att malvan utvecklar en pålrot, så gräv djupt när du flyttar den.

Myskmalvan är flerårig, dvs inte perenn, men när man väl har den, brukar den fröa av sig och dyka upp lite varstans. Då kan man ju gräva upp den där den dyker upp och flytta den dit man vill ha den i några år.
Leopardcookie
Kanske bättre jag låter den stå där den är och tar fröer från den sen och sår den där jag vill ha den nästa år? När ska man fröså den isf, vet du det? smile.gif

Du är en pärla, tack för alla svar!
Red Top
Antingen kan du så dem inomhus i februari-mars, eller utomhus i krukor från maj-september.

Eftersom fröerna på din malva kommer att vara mogna först om någon månad, kan du ju pröva att så några utomhus i år och resten inomhus nästa år. Tänk på att malvan behöver upp till tre månader på sig för att gro. smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon