Gustavbrun
Jag har ett vitt ludd på mina penningträd. Den ena är värre än det andra.
Jag har en känsla av att det kommer i vågor.
Är det ullöss / bomullslöss?

GustavBrun

ludd på paradisträd

ludd på penningträd

teo
Ja, det ser så ut. Ta bort alla synliga tussar och behandla med ett systemiskt gift (typ: Calypso eller Provado).
Åsa, mälardalen zon 2
Japp ullöss och man kan behöva bekämpa MÅNGA gånger eftersom de ju även finns på rötterna och de brukar inte vara så lättbekämpade i jorden de dör inte alltid av provado och liknande. Så själv brukar jag nog rekommendera slänga växter ifall de inte är jättedyra, svårersättliga eller har sentimentalt värde.
Gustavbrun
Tack för svaren.
Åtgärder är nu i görningen.
Bassam

Hej

Du kan byta jord och spreja växter på Ajax (det finns sprej färdiga flaskor med citron lukt i mataffären), du behöver spreja flera gånger på under och över blad intervall 10 dagar mellan en spreja och andra spreja.

Obs
du kan ta bort den från dina växter till att den blir frisk, och ta den till ute till frisktluft och fuktluft för att löss inte tycker friskluft och fuktluft

obs

Jag läste idag att man kan pudra dem på MYR bekämpning material (den material kan använda mot MYROR).

H.Bassam
teo
Rekommenderar Calypso: späds med vatten som man sedan vattnar med och tas upp av växten. Betydligt effektivare än att bara bespruta bladen.
Bassam
Hej

Man kan använda Provado pinnar, som innehåller också näring som ersätta, som växter behöver som slog av Spinn, de säljer i vanligt mat affär, du behöver lägga dem i kruka och de löser med vatten på fram tiden.

H.Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon