Fröken Julie
31-07-2012, 09:12
Vi har just köpt ett fritidshus som stått övergivet i ca 10 år. Med andra ord har det nästan vuxit igen. Det finns ett körbärsträd, ett valnötsträd, syrenhäck, gamla hallon och vinbärsbuskar, björkar, och en stor ek.
Trädgården ligger i zon 1.
Ingen av oss har haft en trädgård förut, så vi har ingen aning om hur vi ska göra. Det finns ju en hel del sly, brännässlor och annat riktigt högt ogräs.
Var ska vi börja? Vad ska man spara? Vågar man beskära träden själv? Har köpt en bok av Vollbrecht. Men är som sagt helt novis!
hattstugan
31-07-2012, 09:30
Välkommen till Odla.nu!!
Råd ett: Ta det lugnt!
Råd två: Ta bort det ni med säkerhet vet är ogräs men gå varligt fram för övrigt!
Råd tre: Träden tycker jag att ni ska lämna ifred!
Lycka Till!
Håller med, låt träden stå kvar. Tids nog märker man om dom verkligen kan tas bort eller inte. Varför inte, som en början, skapa en mysig uteplats där man kan se trädgården och upptäcka vad som finns kvar. Mycket trevligt kan dölja sig bland ogräset.
kerstin z5-6
31-07-2012, 11:09
Håller med övriga, slyröj gärna och avvakta sen höst och vårsäsongen .Antagligen finns lökar i jorden som kommer att blomma i vår.
Ta en bit i taget och börja med en viktig plats tex uteplatsen.
Fröken Julie
31-07-2012, 11:42
Tack snälla! Det var sköna råd tycker jag, bara ta det lugnt och tta ut över trädgården. Perfekt! En korkad fråga, hur vet man vad som är ogräs och inte...? Eller ska man bara gå på sånt man tycker är fint?
Det finns massvis av gula avlånga blommor, som är nästan en meter höga. Är det något man ska spara? Har hört att de kan dra till sig flugor?
Fröken Julie
31-07-2012, 11:51
De gula höga blommorna kan vara jättekungsljus? Finns det sådana?
hattstugan
31-07-2012, 12:25
Jodå Jättekungsljus finns och kan nog bli närmare 2 meter om de står bra till!
Är du osäker på vad som är vad ta bilder och lägg upp här så får du hjälp!
Fröken Julie
31-07-2012, 12:36
Det ska jag göra! är just nu alldeles för långt ifrån tyvärr...
kerstin z5-6
31-07-2012, 12:50
Gissar på gullris, kan vara annat med.Sly är ju vedartade sälg mm.Allt högt gräs perenner mm som kapas med röjsåg återkommer nästa år igen.Om du då är där över sommar/vår hinner du se vad som är vad.Ta bilder och fråga här!
lycka till!!!!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.