Tommy
Min kusin undrar om det är hennes körsbärsträd som skjuter rotskott ett par meter i från själva trädet... kanske inte så lätt för er att svara på, men kanske ni vet om det brukar göra så över huvudtaget?

Nästa fundering hon har - om det är så att det är ett rotskott från körsbär - är huruvida det blir ett nytt bra träd av ett sådant om hon låter det växa upp?

Vad säger ni, O kunniga trädgårdsvänner?
Cilla
Det är mer troligt frösådder. Körsbär frösår sig gärna själva men skjuter sällan rotskott.

Av frösådder blir det ofta utmärkta körsbärsträd. Så är iallafall min erfarenhet av frösådder från så kallade surkörsbär (som inte behöver vara sura alls...).
Tommy
Tack för svar, då skall jag meddela henne den goda nyheten smile.gif
gammelnalle
CITAT (Cilla @ 24-03-2004, 09:03)
Det är mer troligt frösådder. Körsbär frösår sig gärna själva men skjuter sällan rotskott.

Av frösådder blir det ofta utmärkta körsbärsträd. Så är iallafall min erfarenhet av frösådder från så kallade surkörsbär (som inte behöver vara sura alls...).

Cilla!!!

Av alla personer på detta forum är du nog den jag MINST vågar säga emot... sleep.gif sleep.gif sleep.gif Du har lärt mig så mycket om beskäring bl.a. SÅ att säga EMOT vågar jag inte!!!

Men i en trädgård med MINST 15 körsbärsträd av variernade pH-grad
sad.gif sad.gif = surhet !!! smile.gif smile.gif så kommer det upp diverse saker ur marken.

Bl.a. då något som utvecklar sig till små buskar med körsbärsblad och hinner jag inte med att eliminera dem, KAN till och med nåt rött infinna sig i juli augusti...

För att bli av med detta ogräs !!! wacko.gif kör jag oftast BARA ÖVER MED GRÄSKLIPPAREN....
Men jag har även försökt att gräva upp dem. Då är min erfarenhet att rötterna faktiskt hela tiden leder tillbaka till ett stamträd !!!!

Jag har då -rätt-eller -fel dragit slutsatsen att det är rotskott !!????

Enär jag inte grävt upp alla har jag inte en anaste bleking, huruvida det finns "stamrotslösa" buskar också...

När man har grävt upp tillräckligt många rotskott
förstår man varför "lumbago" på svenska kallas rygg-skott

vänligen
ambidextern
björn
Göran
Hos mig är det också så att surkörsbären (mindre träd men sura bär) får massor av rotskott. Från mina sötkörsbär (stora träd med söta bär och stora blad) har jag inte sett några rotskott däremot frösår de sig lätt, det är i alla fall vad jag har kunnat konstatera när jag har försökt flytta på dem.
Åsa K, zon 1
Samma sak har en bekant till mej men där är det plommon laugh.gif

Moderträdet bär jättegoda tidiga plommon och under det finns ibland "rotskott/fröskott" som vi brukar ta tillvara.
Bekanten säger att det är rotskott men jag undrar om det inte är frösådder . wink.gif

Det brukar gå bra att flytta på dem när de växt till sig lite.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon