Jag har en fundering kring aklejruta och violruta. Jag sådde för några år sedan båda sorterna men de har tagit sig med varierande resultat. Aklejrutan har vuxit jättebra, redan första året, och bildat rejäla plantor. Violrutan däremot kommer knappt upp och tynar nästan bort. En enda planta har nu en blomstängel (andra sommaren efter sådd) men det är nästan allt.
De står i samma läge, samma jord etc - så min fråga är därför vad jag gör för fel. Har testat båda sorterna på flera ställen men alltid samma resultat (i princip alltid soligt, men med mer eller mindre lerig jord, kalkrikt). Någon som har någon idé?
kerstin z5-6
31-07-2012, 11:14
Violrutan är helt olik aklejrutan .Den bildar en ganska låg enstänglad stjälk år ett.År två kan den ha 2, år 3-5 börjar den bli den rugge den såsmåningom ska vara.De blommar ju olika tid.Violrutan är mkt långlivad,vill stå i lagom fukt men ganska väldränerat.Aklejrutan självsår sig glatt vilket violrutan är sämre på att göra.
Violruta som vuxit till sig är en av trädgårdens vackraste växter.Den kommer sent ur jorden på försommaren så man tror ofta att man förlorat den.
Den har inget emot halvskugga bara det inte blir för mörkt
Där ser man! Då får jag ta till vara på de små liven som fortfarande finns kvar och vänta ett tag till. Är de känsliga för att flytta? Tänker att de kanske kan växa till sig mer skyddat innan jag sätter dem i rabatterna igen?
kerstin z5-6
31-07-2012, 11:37
De gillar inte flytt nåt vidare alls, låt dem vara där de är ,sätt en rejäl märkpinne så du kan rensa till våren utan att riva bort dem.Nästa år kommer de att se helt annorlunda ut
Hej
Som vi sagt tidigare, man måste Läs och förstå vård av växter
Före plantering.
H.Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.