Vinterflickan
31-07-2012, 11:53
Har hört flera gånger att vid nyplantering ska man klippa ned klemtisen till ca 2 bladpar för att rotsystemet ska få en bättre chans. Har gjort detta, men denna sommaren har både min Piilu & min Mme Julia Correvon vissnat ned, ranka för ranka. det har visserligen varit väldigt soligt & varmt så det kan ju vara för lite vatten kontra för svagt rotsystem, men det jag undrar är.... Ska man först klippa ned ovanför två bladpar, sen hålla den så låg första sommaren - sen nästa sommar släppa upp ett bladpar, och hålla det så lågt osv i ett par tre år?
Eller är det bara första tillväxten man ska klippa ned? Jag har klippt ned dem direkt när jag satt dem men sen har jag släppt iväg dem efter det & funderar nu på om det var fel & missförstått av mig?
Bör jag klippa ned alla mina klematisar nu eller vänta till hösten/vårvinter? (Alla är satta 2011 & i år)
Tacksam för tips!
Finn Klematis
31-07-2012, 16:04
Hej!
Planteringsklippning. Platan skall klippas ca. 40 cm. över jorden när
den plateras. När plantan blir ca 1 m. hög klippes den ca. 50 cm.
över jorden.
Om Du i övrigt gjort rätt vid planteringen kommer Dina klematis
troligen att börja växa i höst eller nästa vår.
Särade Du ordentligt på röttern då Du planterade Dina klematis?
Jag skulle klippa ner alla klematis som är planterade i år till ca. 50 cm.
över marken. Hur Du skall klippa dom Du planterad 2011 är svårare
att ge råd om. Det beror på hur dom ser ut.
Planteringsklippning gör man normalt bara första året.
Hur Du skall klippa Dina klematis kommande år beror på vilken
klippgrupp dom tillhör.
Piilu. Klippgrupp 2. Mme Julia Correvon Klippgrupp 3
Finn
Vinterflickan
31-07-2012, 18:21
Ah oki! Jo jag tror jag delade rötterna som jag skulle, men jag kanske kunde delat dem ännu mer... Har i alla fall gått ut & klippt ned dem andra nu!
Men en annan fråga då eftersom du är en sån fena på klematis Finn!
Har 2 stycken Paul Farges satta på varsin sida av en gång av armeringsmattor på vägen upp mot huset, funderar på om man kan ha dem som klippgrupp 1?
Ser ju gärna att det är grönt där så tidigt som möjligt & är egentligen inte så mycket ute efter den rika blomningen. Fungerar det om man bara gallrar ur torrt & risigt ibland eller är det bättre att klippa ned den helt varje höst/vinter?
Finn Klematis
31-07-2012, 21:14
CITAT (Vinterflickan @ 31-07-2012, 19:21)

Ah oki! Jo jag tror jag delade rötterna som jag skulle, men jag kanske kunde delat dem ännu mer... Har i alla fall gått ut & klippt ned dem andra nu!
Men en annan fråga då eftersom du är en sån fena på klematis Finn!
Har 2 stycken Paul Farges satta på varsin sida av en gång av armeringsmattor på vägen upp mot huset, funderar på om man kan ha dem som klippgrupp 1?
Ser ju gärna att det är grönt där så tidigt som möjligt & är egentligen inte så mycket ute efter den rika blomningen. Fungerar det om man bara gallrar ur torrt & risigt ibland eller är det bättre att klippa ned den helt varje höst/vinter?
Hej!
Du SKALL klippa dom!
Finn
Vinterflickan
31-07-2012, 21:22
CITAT (Finn Klematis @ 31-07-2012, 22:14)

Hej!
Du SKALL klippa dom!
Finn
Okej!
Ord & inga visor
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.