Anne Gisela
31-07-2012, 18:58
Tror att jag har fått bladmögel på tomaterna. Vita fläckar på bladen, ca 0,5-1 cm i diameter. Vad göra? Har klippt bort mkt blad, är det rätt? Varit bortrest nu en vecka, klippte bort alla smittade blad innan jag åkte men nu har alla kvarvarande fläckar. Kan väl inte klippa bort alla??
Varför blir det så? Vårt helautomatiska bevattningssystem sprutar bl a ut vattenånga i huset, det kanske är fel? Eller har vi låtit det vattna för mkt?
Tacksam för råd. Tråkigt om tomaterna ska gå till intet, nu när de äntligen är där, knallgröna men många och fina.
Nu vet jag inte om det finns fler sorter av bladmögel, men potatisbladmögel ger bruna fläckar på bladen, inte vita. OM det nu är potatisbladmögel, så ska man ju ta bort de angripna bladen direkt. Men, som du säger, man kan nog inte ta bort alla blad, utan får nöja sig med att ta de mest angripna.
Tyvärr kan det angripa även frukten, s.k. brunröta. Jag drabbades av detta elände förra året, det gick mycket snabbt från frodiga, gröna plantor till helt bruna. Jag fick kasta 200-300 tomater den sommaren. I år har jag bara 8 plantor och bladmöglet har satt sig på 3 av dem. Så fort jag ser det, plockar jag bort bladen/grenarna och hoppas att kunna hålla det i schack.
Jag hoppas att det inte är potatisbladmögel du har på dina plantor!
Åsa, mälardalen zon 2
31-07-2012, 21:24
Låter mera som solskador eller mjöldagg inte som bladmögel.
Det jag tänker på när jag hör sprutar ut vattenånga är ju att det ska vara rätt torrt i bladverket till tomat, speciellt då temperaturerna blir lite lägre så därför ska man ju helst bara vattna på förmiddagarna så det är lite torrare då temperaturen sjunker på nätterna. +Man bör undvika blöta ner bladen man får så lä'tt gråmögel ifall bladen blir blöta och bladverket tätt.
Hej
Svamp tycker om sur jord, så kan du blanda lite aska med jord, ofta kommer vita färger med mjöldagg (mjöldagg är svamp sjukdom som tycker om varma området.
H.Bassam
Anne Gisela
06-08-2012, 22:47
Tror det är mjöldagg. Läste precis att såpvatten kan hjälpa - ska testa!
Åsa, mälardalen zon 2
07-08-2012, 06:20
Såpa funkar inte så¨bra mot mjöldagg.
Mjölkvatten, atamonvatten el bikarbonatvatten brukar vara effektivare och något av dem brukar man ju ha hemma i köket (OBS! ta bara nån % av bikarbonaten för det kan fräta ifall det blir för starkt och prova först på ett blad innan hela plantorna sprutas). mjölk och atamon fräter inte oavsett hur koncentrerad lösningen blir av dem
kryddbruden
14-08-2012, 14:38
Låter nästan som MJÖLDAGG.
Är det MJÖLDAGG fungerar INTE såpvatten, tycker ialla fall inte jag.
Jag har kört med MJÖLKVATTEN
1 del mjölk + 9 del vatten + en skvätt atamon.
Hade sjuka på 4 av mina gurkplantor väldigt tidigt i våras då de hade blivit sjuka i affär
men jag fick dem att överleva ändå.
Peppar,peppar så har de klarat sig än och många gurkor har det blivit och fler är på gång =))
Jag har sprayat med mjälkvatten 2 - 3 ggr i veckan 0ch kommer fortsätta göra det tills säsongen är över.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.