Anne Gisela
31-07-2012, 18:58
Tror att jag har ftt bladmgel p tomaterna. Vita flckar p bladen, ca 0,5-1 cm i diameter. Vad gra? Har klippt bort mkt blad, r det rtt? Varit bortrest nu en vecka, klippte bort alla smittade blad innan jag kte men nu har alla kvarvarande flckar. Kan vl inte klippa bort alla??
Varfr blir det s? Vrt helautomatiska bevattningssystem sprutar bl a ut vattennga i huset, det kanske r fel? Eller har vi ltit det vattna fr mkt?
Tacksam fr rd. Trkigt om tomaterna ska g till intet, nu nr de ntligen r dr, knallgrna men mnga och fina.
Nu vet jag inte om det finns fler sorter av bladmgel, men potatisbladmgel ger bruna flckar p bladen, inte vita. OM det nu r potatisbladmgel, s ska man ju ta bort de angripna bladen direkt. Men, som du sger, man kan nog inte ta bort alla blad, utan fr nja sig med att ta de mest angripna.
Tyvrr kan det angripa ven frukten, s.k. brunrta. Jag drabbades av detta elnde frra ret, det gick mycket snabbt frn frodiga, grna plantor till helt bruna. Jag fick kasta 200-300 tomater den sommaren. I r har jag bara 8 plantor och bladmglet har satt sig p 3 av dem. S fort jag ser det, plockar jag bort bladen/grenarna och hoppas att kunna hlla det i schack.
Jag hoppas att det inte r potatisbladmgel du har p dina plantor!
sa, mlardalen zon 2
31-07-2012, 21:24
Lter mera som solskador eller mjldagg inte som bladmgel.
Det jag tnker p nr jag hr sprutar ut vattennga r ju att det ska vara rtt torrt i bladverket till tomat, speciellt d temperaturerna blir lite lgre s drfr ska man ju helst bara vattna p frmiddagarna s det r lite torrare d temperaturen sjunker p ntterna. +Man br undvika blta ner bladen man fr s l'tt grmgel ifall bladen blir blta och bladverket ttt.
Hej
Svamp tycker om sur jord, s kan du blanda lite aska med jord, ofta kommer vita frger med mjldagg (mjldagg r svamp sjukdom som tycker om varma omrdet.
H.Bassam
Anne Gisela
06-08-2012, 22:47
Tror det r mjldagg. Lste precis att spvatten kan hjlpa - ska testa!
sa, mlardalen zon 2
07-08-2012, 06:20
Spa funkar inte sbra mot mjldagg.
Mjlkvatten, atamonvatten el bikarbonatvatten brukar vara effektivare och ngot av dem brukar man ju ha hemma i kket (OBS! ta bara nn % av bikarbonaten fr det kan frta ifall det blir fr starkt och prova frst p ett blad innan hela plantorna sprutas). mjlk och atamon frter inte oavsett hur koncentrerad lsningen blir av dem
kryddbruden
14-08-2012, 14:38
Lter nstan som MJLDAGG.
r det MJLDAGG fungerar INTE spvatten, tycker ialla fall inte jag.
Jag har krt med MJLKVATTEN
1 del mjlk + 9 del vatten + en skvtt atamon.
Hade sjuka p 4 av mina gurkplantor vldigt tidigt i vras d de hade blivit sjuka i affr
men jag fick dem att verleva nd.
Peppar,peppar s har de klarat sig n och mnga gurkor har det blivit och fler r p gng =))
Jag har sprayat med mjlkvatten 2 - 3 ggr i veckan 0ch kommer fortstta gra det tills ssongen r ver.