Full version: Bytartråd
biodynamisk
Det finns lite spridda trådar om sticklingar och växter som bortskänkes eller önskas eller vill bytas bort men ingen egen tråd för detta. Därför tänkte jag starta en biggrin.gif
Så alla som vill skänka bort, byta eller efterlysa växter, sticklingar eller frön kan göra det här.

Jag vill poängtera att detta är inte en tråd för att sälja växter, utan enbart byta eller skänka bort dem!

Jag börjar själv med att efterlysa bladkaktusar och hoyor. Själv kan jag erbjuda lite pelargoner, paradisträd, kornettblomma och en himla massa frön rolleyes.gif
varghem
har en del hoyor jag kan klippa i.... vet inte riktigt vad jag vill ha då lilla växthuset för tillfället är fullt med hoya linearis sådd.
biodynamisk
Vad gillar du då? blommor eller grönt? Jag har inga hoyor just nu så någon sort som är lätt att börja med kanske du kan klippa i? Det jag kan klippa i just nu är som sagt pelargoner och även pilea greyzy. sedan har jag blå kornettblomma och paradisträd som redan rotat sig. Fröer har jag mängder både örter, blommor och köksväxter...
IreneH
Bra idè!
Jag har en rotad stickling av passiflora "Avalanche", liten planta av sockeräpple och kan klippa sticklingar av chokladmynta och stevia.
Fröer av diverse grönsaker och växter finns också.

Jag byter gärna till mig passiflora mollissima eller någon bladkaktus om någon skulle ha.
Exotiska fruktträd ligger också högt upp på listan. wink.gif
Rosrup
Fastntat lite för vitblommande gräslök, men det är inget man köper hursom.
Sån vill jag ha men däremot har jag nog inget att erbjuda som byte precis sad.gif
Pius
CITAT (varghem @ 01-08-2012, 09:16) *
har en del hoyor jag kan klippa i.... vet inte riktigt vad jag vill ha då lilla växthuset för tillfället är fullt med hoya linearis sådd.

Kan man så dem? Eller är det frön du plockat från din egen som du har sått?

Pius
biodynamisk
CITAT (IreneH @ 01-08-2012, 15:40) *
Bra idè!
Jag har en rotad stickling av passiflora "Avalanche", liten planta av sockeräpple och kan klippa sticklingar av chokladmynta och stevia.
Fröer av diverse grönsaker och växter finns också.

Jag byter gärna till mig passiflora mollissima eller någon bladkaktus om någon skulle ha.
Exotiska fruktträd ligger också högt upp på listan. wink.gif

Passiflora är jag intresserad av! Har jag ngt du vill ha?

CITAT (Rosrup @ 01-08-2012, 16:48) *
Fastntat lite för vitblommande gräslök, men det är inget man köper hursom.
Sån vill jag ha men däremot har jag nog inget att erbjuda som byte precis sad.gif

Menar du kinesisk vitlök? Den er ut som gräslök och har vita blommor. Isåfall har jag det! Tog frön från den förra året om du vill ha...
varghem
CITAT (Pius @ 01-08-2012, 16:57) *
Kan man så dem? Eller är det frön du plockat från din egen som du har sått?

Pius

Min härliga linearis överraskade mig fyra gånger på 3 månader med en klase frön, så dom har jag sått. Verkar nu som det blir en blandras för helt plötsligt så är det runda blad på dom små fröplantorna
IreneH
biodynamisk- tyvärr hittade jag inget intressant av det du skrev att du hade...

Men det är en jättebra tråd och jag hoppas att fler skriver i vad de har att byta bort!
Andreas L
Vilken kul tråd! biggrin.gif Jag byter gärna!

Detta jag jag att byta med:

Acacia maidenii - Maidens wattle
Annona cherimola - Cherimoya
Argyreia nervosa - Elefantvinda
Banisteriopsis caapi - Själens lian, Yage
Entada rheedii - Afrikansk drömböna
Heimia salicifolia - Sinicuchi, Sun opener
Jusicia pectoralis - Tilo
Psidium guajava - Guava
Psychotria cathagenensis - Amyruca
Solandra grandiflora - Guldkopp
Turbina (Rivea) corymbosa - Olouliqui

Många av dessa arter äv mycket ovanliga i Sverige och har inget svensk namn....

Jag söker:

Brugmansia aurea "Culebra"
Iochroma cyaneum
Lactuca virosa - Giftsallat
Meremmia tuberosa
Moringa oliefera
Passiflora involucrata
Passiflora jorullensis
Passiflora laurifolia
Peperomia galioides
Sassafras albidum - Sassafrasträd
Trachelospermum jasminoides - Stjärnjasmin
Turnera diffusa

Happy Trade smile.gif

Andreas L
Rosrup
CITAT (biodynamisk @ 01-08-2012, 20:26) *
Menar du kinesisk vitlök? Den er ut som gräslök och har vita blommor. Isåfall har jag det! Tog frön från den förra året om du vill ha...

Nej vanlig hederlig svensk gräslök fast med vita blommor.
Finns men är inte så vanlig.
CillaM
Jag har sticklingar av palettblad, onamnad sådan och 2 sticklingar av palettblad 'Palisandra', dessa 2 är helt mörkröda. Jag vill INTE ha nåt i byte, dock vill jag att den som är intresserad skickar ett förfrankerat lite större kuvert, vadderat, D1, ELLER sätter in 20:- på mitt konto. Det kostar att skicka också PM:a mig ifall intresse finns.

Fel på sortnamnet, nu ändrat.
varghem
CITAT (biodynamisk @ 01-08-2012, 12:42) *
Vad gillar du då? blommor eller grönt? Jag har inga hoyor just nu så någon sort som är lätt att börja med kanske du kan klippa i? Det jag kan klippa i just nu är som sagt pelargoner och även pilea greyzy. sedan har jag blå kornettblomma och paradisträd som redan rotat sig. Fröer har jag mängder både örter, blommor och köksväxter...

Jag har för tillfället Hoya bella att klippa i och eventuellt Hoya heuchkeliana gul
blomfröer kanske?? vad har du?? annars nöjer jag mig med lite portopengar egentligen, min hoyasamling börjar ta väldigt med plats biggrin.gif
juniorkickstart
jag efterlyser skott från dr westerlunds blomma! köpte på tradera men säljaren skickade till fel adress så när den väl kom fram, en vecka senare, var den i princip död... vore otroligt tacksam om någon hade skott som de skulle vilja erbjuda mig
pepita13
CITAT (juniorkickstart @ 05-08-2012, 22:31) *
jag efterlyser skott från dr westerlunds blomma! köpte på tradera men säljaren skickade till fel adress så när den väl kom fram, en vecka senare, var den i princip död... vore otroligt tacksam om någon hade skott som de skulle vilja erbjuda mig

Vi råkade nog ut för samma säljare då thumbdown.gif
merlin68

Jag har ungplantor av passiflora foetida. Söker kaffeplanta eller andra ätbara exoter eller småplanta av ginko biloba smile.gif
Andreas L
CITAT (merlin68 @ 08-08-2012, 19:36) *
Jag har ungplantor av passiflora foetida. Söker kaffeplanta eller andra ätbara exoter eller småplanta av ginko biloba smile.gif

Jag har småplantor av Annona cherimola och Psidium guajava och bytar gärna med P. foetida smile.gif
tulle
Jag har små plantor av Saint Paulia Satin Song med longifoliablad. Byter gärna mot annan namnad Saint Paulia som jag inte har.
Jag har också fina välrotade sticklingar av dubbel röd Hibiscus som jag byter mot andra Hibiscus.
tulle
Jag har små plantor av Saint Paulia Satin Song med longifoliablad. Byter gärna mot annan namnad Saint Paulia som jag inte har.
Jag har också fina välrotade sticklingar av dubbel röd Hibiscus som jag byter mot andra Hibiscus.
biodynamisk
Varghem: Hoya bella tar jag gärna :-) Jag kan skicka lite frön som en surprice om du vill? Tala bara om ifall du vill ha inne eller ute-växter eller örter/kryddor eller grönsaker :-)
Pius
En trevlig tråd det här, så jag gör ett försök.

Jag skulle vilja få fatt i en stickling av H Multiflora. Jag har en hel del pelargoner jag kan klippa i samt några hoyor.

Pius

PS Skicka PM hit eller mail via toisen@hotmail.com DS
varghem
CITAT (biodynamisk @ 09-08-2012, 23:19) *
Varghem: Hoya bella tar jag gärna :-) Jag kan skicka lite frön som en surprice om du vill? Tala bara om ifall du vill ha inne eller ute-växter eller örter/kryddor eller grönsaker :-)

hmmmm låt mig tänka..... inne - ingen plats.... ute - ingen ordning..... väljer nog.....
Inneväxter blir nog bra... gärna lite ovanliga sorter...
vill du ha rotade sticklingar??
aldo
CITAT (juniorkickstart @ 05-08-2012, 22:31) *

Orotade skott kan jag skicka !

Hör av dig / skicka PM
Anna-Karin Lundberg
Om någon har den där gamla krukväxten från 80-talet som kallas Blomstervagga så vill jag väldigt gärna ha ett skott, helst den med röd undersida och grön ovansida, men det finns radig också. Jag hade såna, men nu har jag inte sett den hos nån på "år och dag"!
Jag söker också kopparblad, den sorten med röda blommor och skimriga silvergröna blad som är mest silvriga och bara lite gröna, är den den "vanliga"?

Jag har skott av elefantöra/pilea, nyskördade skott av aprikos/ljusorange hibiskus, buskbegonia (prickiga blad, röd undersida), "barn" till haworthia (den vanliga) och en växt jag fick av min biologilärare på 80-talet som kallades rumsscilla, dock hittar jag ingen bild på den när jag googlar på det namnet.

Jag kan också byta mot en del trädgårdsväxter (tex rosa amerikanskt älggräs, frön till dubbel rosa pionvallmo), men om du har det som jag vill ha, hör av dig så ser vi vad som kan passa?
CillaM
Har beskurit hårt en pelargon som blivit alldeles förvuxen. Den är småbladig, enkelblommande med rosa blommor. Inget i utbyte men porto står du själv för, antingen att du sätter in pengar eller skickar ett förfrankerat kuvert storlek D1. Finns intresse så PM:a mig.
RitRat
Jag lyfter den här tråden där senaste inlägget var från augusti.
En ny bytartråd kom idag till *Förkultivering och förökning*
Eventuellt lite förvirrande om det finns två, men men - det klarar vi kanske av!!
varghem
blev lite fel här angel_not.gif
Scout
Jag letar efter tebuske, Camellia Cinensis. Är det någon som har sådan?
mojan
CITAT (Anna-Karin Lundberg @ 13-08-2012, 07:14) *
Om någon har den där gamla krukväxten från 80-talet som kallas Blomstervagga så vill jag väldigt gärna ha ett skott, helst den med röd undersida och grön ovansida, men det finns radig också. Jag hade såna, men nu har jag inte sett den hos nån på "år och dag"!
Jag söker också kopparblad, den sorten med röda blommor och skimriga silvergröna blad som är mest silvriga och bara lite gröna, är den den "vanliga"?

Jag svarar på ett inlägg från augusti men du är kanske fortfrande här: Jag "stal" just fröer från en vagga på en Blomstervagga som är grön och lila/röd. Om det går att plantera vet jag inte men är du intresserad så kan du göra ett försök.

(Kanske är någon annan som är intresserad, det bör räcka till fler.)
pejori
CITAT (Pius @ 10-08-2012, 08:32) *
En trevlig tråd det här, så jag gör ett försök.

Jag skulle vilja få fatt i en stickling av H Multiflora. Jag har en hel del pelargoner jag kan klippa i samt några hoyor.

Pius

PS Skicka PM hit eller mail via toisen@hotmail.com DS

Multiflora har jag. tummenupp.gif
Fina rotade blommande sticklingar. giggle.gif

Söker en spindellilja och har, Hoyor, äkta makar amasonlilja och någon annan "jag ska leta rätt på namnet på". jättestjärnlök att byta med.
KRT
CITAT (Scout @ 19-12-2012, 09:15) *
Jag letar efter tebuske, Camellia Cinensis. Är det någon som har sådan?

Samma här - verkar vara svår att få tag på.....

Jag är också på jakt efter Kaffir lime, antingen stickling eller frö, borde inte vara lika svår att få tag på som Camellia sinensis. Skulle också väldigt gärna vilja ha frö/stickling från citrontörne, vilket jag aldrig sett i affär!
P.Domesticum
Jag önskar byta till mig Passiflora hybrid, Incense och Incarnata. Har en del att byta tillbaka.
emmma
CITAT (Anna-Karin Lundberg @ 13-08-2012, 07:14) *

Hej! Jag har kopparblad att dela av mig av. Inte helt säker på att det är rätt sort, min har rätt olika bladfärg beroende på hur ljust den står men står den ljust så får den silvergröna blad som du skriver. Blommorna är röd-orange. Hör av dig om det är rätt.
Garden bliss
Vilken bra tråd, den ska jag definitivt återkomma till senare i vår...
strepp
Sökes gamla dags begonior gärna de buskliknade lite håriga sorterna,likaså gamla sorters streptocarpusar med stora stora blommor klockliknade lite vågiga i kanterna.

Bytes finns streptocarpus nyare sorter,begonior,sinningior,kohlerior,saint paulior m,m
lindacse
CITAT (KRT @ 31-12-2012, 17:43) *
Skulle också väldigt gärna vilja ha frö/stickling från citrontörne, vilket jag aldrig sett i affär!

Te ska man väl ha färska frön till, jag har misslyckats men är lite dålig på att sköta långa grotider på fönsterbrädan. Men frön (färskhet?) fanns på impecta förut. Ebay är nog där jag skulle köpa idag.

Citrontörne är faktiskt vanlig i blomaffärer eftersom det är en av de vanliga ympstammarna för alla andra citrusar. Någon som har taggigt skott under ympen? Jag har haft en citrontörne, dvs en kumquat där allt ovan ympen dog. Kommer inte ihåg vilken den andra vanliga ympstammen var, ((pomerans???)), men det var inte svårt att skilja dom åt för id. Citrontörnen klarade sig själv sen i flera år innan den inte heller kom igen efter vintern.

Själv är jag ute efter:
Saintpaulia - nån trevlig trailer eller två.
Pelargonum odoratissimum
Pelargon Ian Gilliam
Blå blyblomma, Plumbago auriculata
Nässelpilea, Pilea involucrata

Anna-Karin Lundberg
Hej! Ville bara tala om hur roligt det är att "få napp"! Igår kom mitt efterlängtade kopparblad på posten, den är nu planterad och jag väntar på att den ska ta sig. Jag har också fått en rosa pelargon i utbyte mot ett skott av elefantöra. Så roligt!

Nån gång i mitten på 80-talet så hade jag en annons i tidningen Land, eller om det kanske var ICA-kuriren, om att jag ville byta växter. Jag var "bara barnet" då. Det här var innan internet och allt tog lite tid, med tidningsannonser och brev på posten som enda kontakt. Då fick jag i alla fall flera växter "från när och fjärran" men nu, 30 år senare (herreguuud!) så har jag bara den siverprickiga buskbegonian kvar som jag fick som skott på posten.
P.Domesticum
Det gläder mig att denna tråd om byte av sticklingar finns kvar. Just nu är det den rätta tiden för sticklingar, dels för att sätta rot och dels med tanke på temperaturen, varken för varmt eller för kallt. Jag hoppas nu att många hakar på. Det är lätt att stoppa sticklingarna i tätsluten plastpåse med en aning luft, så trycks de inte sönder. ev en liten tuss, en aning fuktad vadd vid rotändan.
Själv efterlyser jag den gamla sortens julkaktus, som inte har har taggade bladkanter utan med rundade, vågiga kanter. De som finns i handeln i dag före jul har taggade bladkanter och är egentligen en November kaktus och blommar alltid för mig före jul. Sedan önskar jag få tag på en dubbel, rosa Nerium. Även den lilla Ripsalis rosea, Vårkaktus.
Jag kan erbjuda en lågväxande, rikblommande Ampelfackla, Vandrande Jude vitbrokig, Ampellilja grön och vitrandig, Rikblommande Eng. Pelargon, Hoya Bella, "Dr Westergrens Hälsoblomma"m.fl.
IreneH
Jag kan byta med rotade sticklingar/skott av:
- Doftpelargon "Coca cola"
- Hängpelargon "L elegante"
- Hängpelargon mörkröd
- Pelargon "Platinum"
- Aloe vera
- Trädaloe (osäker, men liknar den)
- Läkelök (en smålök)

Småplantor av:
- Bauhinia yunnanensis
- Antigonon leptopus

Har även uteväxter:
- Katsura (frösådd)
- Alunrot, grönspräcklig (frösådd)
- Alunrot, rödbladig
- Rosenstav

Har även en massa fröer av grönsaker, perenner, ettåringar och exoter. smile.gif

Vill gärna ha rotade pelargonsticklingar (helst vildarter/primärhybrider, doftisar eller p. "Don chiverton"). Solhattar, blå mini änglatrumpet och passionsblommor står också högt på listan. wink.gif
Mahogany
Söker Peperomian Ören på snöre och hoppas på napp här, hasr mycket att byta med biggrin.gif!

http://www.odla.nu/vaxtlexikon/krukvaxter/oren-pa-snoren
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon