mathjoh
Hej!

Jag har nyligen planterat om en Dracaena Marginata till en dubbelt så stor kruka som föregående. Den ser ut som så att från huvudstammen sticker 3 mindre förgreningar. Nu undrar jag om det är möjligt att dela upp även förgreningarna så att det från varje förgrening kan växa 2/3 nya? Jag vill göra detta eftersom jag önskar att den ska breda ut sig lite.

Bassam

Hej

Vad som jag läste att du kan klippa stammen till Längd som du vill, och sedan ska komma nya grenar, Och den övre delen som du klippte, lägga den i såjord, sedan ska den får rötter, men du måste aktar att jorden ska inte bli torkat eller överflodigt.

Obs

1 Plantorna blir långa när de fattas ljus, så blir de långa för att nå ljus.

2 du kan klippa låga stam till små bitar på länge 6 till 8cm och plantera de i såjord.

H.Bassam
merlin68

Ja de brukar förgrena sig ytterligare om du klipper in grenarna. Passa på att ta sticklingar också som Bassam sa smile.gif
mathjoh
Tack så mycket för era svar! Jag ska låta den rota sig ordentligt efter omplanteringen, sen ska jag prova på en av grenarna, möjligen mata med lite näring då också. smile.gif
sparvuggla
CITAT (mathjoh @ 01-08-2012, 12:23) *
Hej!

Jag har nyligen planterat om en Dracaena Marginata till en dubbelt så stor kruka som föregående. Den ser ut som så att från huvudstammen sticker 3 mindre förgreningar. Nu undrar jag om det är möjligt att dela upp även förgreningarna så att det från varje förgrening kan växa 2/3 nya? Jag vill göra detta eftersom jag önskar att den ska breda ut sig lite.

Det går jättebra att kapa. Jag gjorde det på min dracena som växte upp till taket, sågade helt sonika av. Det kommer rätt fort nya skott på stammen, tom. för många. Jag lämnade 3-4 kvar i toppen. Se bild.

[attachment=71796:flasklilja2.jpg]

[attachment=71795:flasklilja.jpg]
Kryddan03
CITAT (sparvuggla @ 05-08-2012, 13:40) *
Det går jättebra att kapa. Jag gjorde det på min dracena som växte upp till taket, sågade helt sonika av. Det kommer rätt fort nya skott på stammen, tom. för många. Jag lämnade 3-4 kvar i toppen. Se bild.

[attachment=71796:flasklilja2.jpg]

[attachment=71795:flasklilja.jpg]

De tillhör i och för sig samma familj, men det där är väl inte en dracena utan en flasklilja (Beaucarnea recurvata)?
sparvuggla
CITAT (Kryddan03 @ 05-08-2012, 21:22) *
De tillhör i och för sig samma familj, men det där är väl inte en dracena utan en flasklilja (Beaucarnea recurvata)?

Du har helt rätt men det borde fungera lika bra.

Det går jättebra med Yucca också, den fick jag kapa 4 gånger. Alltid lite högre upp än gången innan.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon