Jag har fått frön till en mycket söt melon som härstammar från Uzbekistan, en sort som jag inte vet så mycket om.
Har ingen aning om vilken slags klimat det är i Uzbekistan heller.
Har någon provat att odla meloner här i Sverige?? Hur lång växtperiod behöver de? Försådd ska det vara naturligtvis, med bra belysning, men sen då?
Jag bor i zon 5, så jag anar att det kan bli omöjligt att få dem mogna. Jag har tillgång till bara ett mycket enkelt litet växthus, om nu det kan vara någon hjälp.
Berätta om era melonnodlar-erfarenheter!
Jultorpet
01-08-2012, 21:14
Jag har odlat meloner några år nu. Émir´som Odla säljer frö till har jag sått flera år i rad och den brukar få frukter som hinner mogna, söta och saftiga brukar dom vara. Enligt beskrivningen av den sorten ska den ju lämpa sig särskilt bra här eftersom den klarar lite svalare klimat.
Förra året odlade jag även ´Noir des Carmes´ och den hann också ge fina frukter.
Har båda i år också eftersom jag vet att det blir lite skörd och provar även ´Galia´i år. ´Emir´började det bli frukter på nu men de andra har jag inte sett några på ännu.
Jag brukar så dom i mitten-slutet av april och har dom i växthus.
Vilken zon odlar du i, Jultorpet?
Jultorpet
11-08-2012, 22:24
CITAT (RitRat @ 01-08-2012, 22:44)

Vilken zon odlar du i, Jultorpet?
Jag bor i zon 4 enligt zonkartan men det är nog på gränsen till zon 5 just här, enligt mig.