Full version: Dillpion
Töjan71
Har kommit över några fröer från Dillpion & undrar nu hur jag ska göra för att få dom att gro?! Ska dom ha en köldperiod & hur länge i såfall & är det bäst att så dom nu eller vänta till våren? Inomhus / utomhus? Alla tips mottages tacksamt!
hattstugan

Är ingen expert på det här med Pionfröer!

Men använd sökfunktionen för det finns gamla trådar om Pionsådd!

Lycka Till!
kerstin z5-6
Johan P 3 februari 2006, 08:42

<b>Pionsådd med vitmossa</b> För att gro behöver de flesta pioner en period av värme då roten växer ut och en period av kyla då de första karaktärsbladen bildas. Undantag är bl.a. dillpion som inte behöver någon kall period för att bilda karaktärsblad. Min egen erfarenhet är att den s.k. naturmetoden ofta ger ett sämre resultat än den kontrollerade. Många frön ruttnar och många angrips av en tunn vit mask eller larv som äter upp innehållet i fröna. Numera lägger jag fröerna i fuktig vitmossa i plastaskar och förvarar dessa i rumstemperatur ett par månader eller till dess att groddarna är 2 cm eller mer. Efter det så ställer jag in askarna i kylen och inväntar de första tecknen på hjärtblad. När hjärtbladen väl visat sig så sätter jag över fröerna i jord och ställer ut i mitt kallväxthus med frostvakt. Under sommaren kommer då karaktärsbladen att växa ut och du har en blyertspennetjock rot att övervintra, gärna i bänk eller kallväxthus ett par säsonger. Hösten 2004 planterade jag ut en omgång årsplantor av svavelpion och ingen av dessa klarade vintern. Förra våren planterade jag ut ytterligare en omgång av samma frösådd och ingen överlevde sommaren. Däremot de som står kvar i krukor var vid god vigör i höstas. Därav mitt tvivel till att naturmetoden är något att rekommendera för att få så många pionplantor som möjligt.

Tror detta råd är från den främsta expert på pionsådd i sverige vi har så testa det!
Johan Petterson heter han, med naturmetoden menar han så o ställ ut..på hösten.
Bassam
Hej

Det är bättre att köpa värdiga växter från plantskola, på grund av du kan undvika risken, plus kan du få riktigt sort.

H.Bassam
kerstin z5-6
? frågan gällde ju frösådd av dillpion.
dacke-60
Hej!
Grävde ner några fröer från kinesisk pion i växthuset för ett par år sedan. Ett av dem grodde men har inte provat dillpion. Får aldrig frön i dem. Vad kan det bero på?
Azzalea
Kolla in på Helens blogg http://helenstrdgrd.blogspot.se/
Där finns komplement till Kerstins inlägg :-)

kerstin z5-6
Finns sterila former de ger inget frö.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon