sarhe1
Satte ett äppleträd, Rubinola, i våras. Det har vuxit mycket. Jag har förstått att toppskottet skall vara längre än sidoskotten, men hur långa bör grenarna vara i förhållande till själva stammen? Nu är stammen ganska kort i förhållande till både topp- och sidoskott/grenar./Sara
kerstinbern
Bilder, bilder, bilder
sarhe1
Jag vet... försökte ladda upp från min iPhone, men det gick inte. Jag uppdaterar med bilder i helgen!
Åsa, mälardalen zon 2
Och det är ju ingen brådska unga träd beskärs på vårvintern för när man bygger upp ett ungt äppelträd vill man ha en bra skottbrytning och det får du inte ifall du beskär under JAS (hos äldre träd vill man ju ofta inte ha så väldigt mycket skott efter man beskurit därför beskär man ju helst dem i JAS)
Cilla
Håller med Åsa. I övrigt är det med det purunga trädet ett enkelt sätt att tänka kring toppskott och sidogrenar att det ska vara en 45gradig vinkel emellan dem. Ju äldre trädet blir desto mer släpper man upp vinkeln så att trädet så småningom får en cirkulär form. Det äldre trädet har en naturlig yttre kronform som en utsträckt oval med vid bas nedåt. Jag har kommit att följa den för att jag ser att det har många goda effekter.

Men det absolut viktigaste anser jag med äpple är att tidigt, när trädet etablerat sig, ta bort de nedersta grenarna, en eller några per vår. Detta bör ske medan grenarna är unga (smala) och snitten inte blir så stora. Ju större snitt, desto snabbare sker svampars intrång och ihåligheter eller svagheter uppstår.
sarhe1
Hej igen! Tack för info. Jag förstod inte riktigt vad du menade Cilla, med att klippa av grenarna nedifrån, successivt. Får nog läsa på lite mer om beskärning. Nu har jag (nog) lyckats få in en bild i alla fall. /Sara
Cilla
Hej Sara,
Som du skrev - trädet har växt bra. Om detta ska fortsätta nästa år (träden har slutat växa nu) - tag bort grässvålen över en lite större yta, så i något ettårigt som du tycker om nästa vår.

Träd växer på två sätt: Från varje grenspets överallt, och under barken överallt. Grenarna förlängs utifrån och ut och alla grenar förtjockas varje år.

Detta innebär att inget skjuts upp eller ut i trädet, det växer utifrån spetsarna och och ut, och allt förtjockas. Grenarna som växer från stammen, de lägst sittande, kommer för alltid sitta på samma nivå. Men de kommer att bli 6-7 meter långa och vitt förgrenade. AV tyngden kommer de sträcka sig nedåt marken.

Vill du kunna sitta eller gå under trädet tar du bort ett par av de lägst sittande grenarna varje år till dess att du kommer upp till ca 2 meter. De grenar som växer ut från stammen på 2 meters höjd kommer några meter ut från stammen att vara på ca 1 meter eller så.
sarhe1
Åh tack Cilla! Nu förstår jag. Och jag vill gärna kunna gå under trädet, så jag kommer att knipsa någon gren nedifrån per år. Men det känns lite läskigt. Dock: skall jag inte göra något åt längden på nuvarande grenar, nästa vår? Är de "ok"? Tack för att du/ni tar er tid med råd!! /Sara

PS: jag har ett mycket litet (ca 1.60 högt) äppelträd på tomten, som fanns när vi köpte torpet för tre år sedan. Det är mycket litet, kan det vara för att man inte knipsat något i det alls? (Det har iofs. vuxit kraftigt med gräs runt det också.)
Cilla
Viktigaste sakerna först: Tag bort grässvålen på en yta av ca 3 kvm, gödsla inte med gräsmattegödsel i trädets närhet, vattna det så att det får ca 50 liter i veckan under bladsäsong.

Och jo, sedan beskärning. I första hand med tanke på att kunna gå under, och i andra hand för en 45 gradig vinkel som innebär inkortning ja. Vårvintern är bäst för att stimulera tillväxt.

Om ditt andra lilla äppelträd är litet pga att det inte växer så är det inte beskärning som behövs. Träd slutar inte att växa för att människor inte beskär dem, utan för att något med växtbetingelserna inte är bra. Oftast markförhållandena. Gräs är en av de starkast konkurrerande markväxterna för träd. Äldre träd med vitt förgrenat rotsystem klarar det ofta bra medan yngre inte gör det.

sarhe1
Ok, ca 3 m2, det var mer än jag trodde! Och nästa år kanske vi har borrat brunn , så jag kan vattna lättare. Nu går jag med hinkar från en källa i skogen. smile.gif
Kan du rekommendera någon bok i ämnet? /Sara
Cilla
Hej,

1. Tag bort grässvål (gräs med rötter) i en cirkel ca 3 m diameter, dvs 1-1,5 m från stammen ut. Lägg på kompost eller kogödsel, så på våren eller sommaren i gröngödslingsväxter eller annan ettårig växt du tycker om. Gräs konkurrerar starkt med unga träd medan andra ettåriga växter som krasse, ringblomma mm inte gör det och gröngödslingsväxter ger till och med tillbaka till jorden. Att så i något bidrar till att jorden skuggas och hålls vid liv.
Detta kan göras på våren fram till midsommar eller efter bladfall.

2. Trädet kommer att behöva ca 50 liter vatten i veckan under knopp- och bladsäsong.

3. Beskärning på vårvintern för att stimulera tillväxt. Viktigast är att år för år få bort lågt sittande grenar helt. Dessa kommer förhindra att ni kan sitta och gå under trädet. Det är bättre att ta bort dem meddan de är unga och ger små snitt.
I andra hand skär man in topp och sidogrenar så att en 45gradig vinkel skapas mellan dessa de första åren. Efter hand släpper man ut vinkeln.
I övrigt tar man bort grenar som inte har en framtid som grova, dvs de som pekar inåt t ex.
Den stora konsten är att ta bort lagom mycket varje år. Grundregeln är dock att yngre träd kan beskäras långt mer proporetionerligt än vad äldre kan och bör (andel i förhållande till totala gren och bladmassan).

Om gröngödsling finns en mängd erfarenhet, nedtecknat hos Jordbruksverket och många andra källor, främst för odlare. Om gröngödsling just för träd i grönyta finns inget svenskt skrivet i bokform vad jag vet. Att gräs konkurrerar med unga träd är en så allmän kunskap att jag inte sett det tas upp. Ditt träd har under denna säsong hittat det som behövs ändå men så kommer säkerligen inte vara fallet de kommande åren, eftersom din gräsmatta också är så tät.

Om beskärning finns en svensk bok som är ganska bra, Nya Beskärningsboken av Vollbrecht/Alm m fl. Den mest intressanta och fylliga för närvarande tycker jag är denna
Cilla
En sak till: har du rådjur i området?
Då är det bra att hålla kvar stolpen vid trädet, men säkert kan det komma att behövas mer nästa vårvinter då de ska feja sina horn och träna sig i stångning. Om jag vore rådjur skulle jag gärna använda det där området ovanför harskyddet.

Ett sätt är att helt enkelt slå ned några stoplar till runt trädet, fast på lite större avstånd än den du har idag (den kommer att riskera att skava in i trädet ganska snart, och bör snart tas bort eller flyttas). det brukar verka avskräckande på rådjur, som på många orter nu lärt sig det svarta nätskyddet som i början fungerade inte bara för hare men också för rådjur. Idag tycker jag det är ett hyfsat harskydd, men där jag planterar har jag ytterligare rådjursskydd numera.
sarhe1
Herregud vad pedagogiskt och bra! Nej, inte mycket rådjur - mer älg och vildsvin.... Jag brukar göra konstruktioner med hönsnät runt de små träden på vintern. Ha det fint! /Sara
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon